Hood: Outlaws & Legends verliest aan charme door knokpartijen
Reviews

Hood: Outlaws & Legends verliest aan charme door knokpartijen

De verhalen rondom Engelse volksheld Robin Hood zijn ondertussen op allerlei manieren verteld. Ontwikkelaar Sumo Digital wil er met Hood: Outlaws & Legends een duistere draai aan geven. Een verhalend singleplayeravontuur kunnen Robin Hood-fans echter op hun buik schrijven, want Hood is een tactische multiplayergame.

In Hood: Outlaws en Legends doe je wel precies waar Robin Hood goed in is: je steelt van de staat en doneert aan het volk. Dit doe je door kastelen van de staat te infiltreren met drie teamgenoten en een goudkist weg te snoepen in drie fases. Allereerst moet je de sleutel van de kluis stelen van de sheriff. Die kun je vervolgens gebruiken om de kluis te openen en de kist te pakken. Met de kist eenmaal in handen, moet je deze zien te extraheren zodat het geld eindelijk van jou is.

Dit simpele stappenplan krijgt meer diepgang door de aanwezigheid van een ander team met hetzelfde doel. Beide teams weten de locatie van de sheriff en de kluis niet en moeten dus op zoektocht gaan. Als jouw team de kluis vindt, blijft die locatie onbekend voor de tegenstanders. Dit zorgt voor een interessant kat-en-muisspel. De maps bieden daarnaast drie capture points, die teams kunnen overnemen om vervolgens te gebruiken als spawnpunt.

©GMRimport

In hetzelfde schuitje sluipen

Doordat je progressie deelt met het andere team, doen tegenstanders soms al het werk voor je. Dan lijkt het alsof je aan de verliezen hand bent, maar tijdens de extractie van de kist kun je het proces overnemen. Tijdens deze fase moet je aan een wiel draaien om de goudkist langs checkpoints te tillen. Na het zevende checkpoint heb je gewonnen. Als de tegenstanders tot checkpoint zes komen en doodgaan, kan jouw team alsnog de buit pakken. Dit element houdt spelers gemotiveerd en het geheel spannend tot het einde van de match.

Wanneer je gezien wordt door de staat, wordt je gemarkeerd en kan het andere team je op de map zien. De staat gaat over tot High Alert in dat gebied en alle poorten gaan op slot om een lockdown te creëren. Het is dan moeilijker om van punt A naar B te gaan, omdat belangrijke knooppunten op slot zitten. Het kan dan ook erg frustrerend zijn wanneer je teamgenoot of tegenstander niet aan het sluipen is en gebieden in lockdown zet.

©GMRimport

Het is daarom erg belangrijk om zo geruisloos mogelijk te werk te gaan. Wanneer je een potje begint is er veel overzicht. Geen enkel gebied zit in lockdown en er heerst een zekere rust. Een paar tegenstanders van de staat patrouilleren. Op deze momenten is Hood: Outlaws & Legends op zijn best. De stealthgameplay komt goed tot z’n recht wanneer je met je team in alle rust de werknemers van de staat stilletjes vermoordt door tactiek en verschillende klassen te gebruiken.

Vechten boven tactiek

De game heeft vier speelbare klassen met elk een eigen speelstijl en vaardigheid. Robin is vanzelfsprekend de ranged klasse en is het best op een afstand met pijl en boog. Marianne is de assassin en is dus sneller in sluipmoorden en sluipen, maar heeft ook een kruisboog op haar arm. Tooke is een support klasse met een vlegel die teamgenoten kan healen. Tot slot is er John, die een sloophamer heeft en gesloten poorten kan optillen. Dat laatste komt erg van pas tijdens lockdowns, maar ondanks dat verpest hij de balans in de game.

Het concept van een tactische multiplayergame rondom stealth is erg spannend - wanneer het werkt

-

Tijdens de introductie in het spel bestuur je de vier klassen één voor één, terwijl de game je stapsgewijs de fases van het spel uitlegt. Even wordt de illusie gecreëerd dat dit een tactische ervaring wordt, waarin elke speler zijn eigen personage gebruikt voor specifieke klussen. Niets blijkt minder waar wanneer je je eerste potje begint. Hood: Outlaws & Legends verplicht spelers niet om de vier unieke personages per team te gebruiken. Zo kun je gewoon vier Johns in een team hebben, wat de tactiek en stealth in de game bepaald niet ten goede komt.

John kan namelijk rake klappen uitdelen met zijn hamer en net zoveel klappen incasseren, aangezien hij de ‘tank’ van de game is. Hij is helaas ongebalanceerd sterk. Het loont vaak meer om met een team van vier Johns klakkeloos op de tegenstanders af te rennen. De impact daarvan is groot, want de charme van het sluipen en communiceren met andere spelers in het team is ver te zoeken tijdens deze chaotische knokpartijen. Wil je winnen, dan ben je geforceerd om dezelfde tactiek toe te passen als de tegenstander en voor je het weet is er van een stealthgame geen sprake meer. Dat je altijd je favoriete personage kan spelen is natuurlijk goed voor de matchmaking, maar niet voor de balans van het spel.

Mooi, maar schaars

Het is dan ook jammer dat Hood: Outlaws & Legends niet veel meer te bieden heeft. Naast de Heist-modus is er alleen een oefenmodus en een kamp dat je hub moet voorstellen. In dit kamp kun je perks, wapenskins en outfits kopen voor je personage. De perks geven kleine voordelen, zoals het sneller overnemen van een capture point of je sneller al sluipend kunnen voortbewegen. Ook is er een trainingsgebied met wat poppen te vinden. Erg nuttig is dit gebied niet, gezien de huidige situatie online waarin stealth nauwelijks loont.

©GMRimport

De hub is wél erg mooi belicht en bij de next-gen versie - die in 4k en 60 fps met ray tracing draait - spat de afwerking van het beeld af. Hood: Outlaws & Legends ziet er gelikt uit. De donkere, grimmige mappen voelen daadwerkelijk erg duister, wat de sfeer ten goede komt. Wel jammer is dat er slechts vijf maps zijn. In combinatie met de vier klassen en een enkele modus heeft Hood: Outlaws & Legends weinig content om het lijf.

Te vroeg de wereld in geslopen

Hood: Outlaws & Legends biedt vooralsnog misschien wel de meest unieke multiplayerervaring van dit jaar. Het concept van een tactische multiplayergame rondom stealth is erg spannend - wanneer het werkt. Hood: Outlaws & Legends is buiten de prima afwerking echter te vroeg uitgebracht. Het gebrek aan balans in de gameplay maakt het moeilijk om de game te ervaren zoals hij bedoeld is. Daarnaast is er een tekort aan content om spelers langdurig mee te vermaken. Gelukkig is er een roadmap uitgetekend voor het eerste jaar waarin er nieuwe modi, personages en maps worden beloofd. Dat is al een begin, maar is uiteindelijk symptoombestrijding als de kern van de gameplay niet aangepakt wordt.

©GMRimport

Hood: Outlaws & Legends is nu beschikbaar op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, en Xbox Series X/S. Voor deze review is de game gespeeld op PlayStation 5.

Oké
Conclusie

Hood: Outlaws & Legends is een unieke multiplayergame met een fijne, duistere sfeer. Hoewel het spel erg spannend en tactisch kan zijn door het gebruik van stealth, worden spelers niet genoeg gemotiveerd dat te gebruiken. Daardoor voeren chaotische knokpartijen de boventoon. Daarbij zorgt het ontbreken van meer modi, maps en personages er voor dat het spel nog niet af voelt.

Plus- en minpunten
  • Duistere sfeer, spannend wanneer het werkt, mix van PvP en PvE, grafisch goed afgewerkt
  • Vechten zonder tactiek of stealth wordt niet afgestraft, niet in balans, weinig content en modi

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!