Hogwarts Legacy biedt precies waar Harry Potter-fans op hopen
Reviews

Hogwarts Legacy biedt precies waar Harry Potter-fans op hopen

De ontwikkelaar van Hogwarts Legacy heeft ons de afgelopen jaren vooral warm gehouden met uitgebreide trailers over Zweinstein, tutorials voor het verzorgen van fabeldieren en winterse sfeerfilmpjes met haardvuren. We hadden dan ook niet verwacht dat de game juist zou uitblinken in diens actievolle gameplay en avontuurlijke plot vol raadsels en mysterie.

In het eerste halfuur van Hogwarts Legacy word je aangevallen door een draak, maak je een duizelingwekkende achtbaanrit door de banken van Goudgrijp en kom je terecht in een behekste kluis, waar je na het oplossen van een cryptische spiegelpuzzel onverwachts wordt aangevallen door levende standbeelden. Deze samensmelting van opwindende actie met duistere mysterie trekt al meteen sterke parallellen met de Harry Potter-films. Een gevoel dat nog meer wordt aangedikt wanneer de proloog eindigt en de camera langzaam inzoomt op een stenen Warner Bros-logo, terwijl bekende orkestgeluiden je in de oren klinken.

©GMRimport

Hogwarts Legacy is op z’n allersterkst wanneer je je laat leiden door het verhaal en je het gevoel krijgt de hoofdrol te spelen in een fantasy-thriller. Maar de game is veel meer dan ‘gewoon een verhaal’. Het is een grootschalige tovenaarssimulatie en tevens een openwereldgame. Wanneer je in ondergrondse kerkers zwevende plateaus naar je toetrekt met Accio-spreuken, lijkt het gek genoeg zelfs ook een beetje op een platformer. Hogwarts Legacy is een game van heel veel elementen: van het simuleren van een magisch schoolleven, tot het neerslaan van een koboldenopstand met bruut geweld, en van het vangen en temmen van fabeldieren, tot het voltooien van allerlei zijmissies verspreid over een grote wereld. Met die brede opzet is het Wizarding World-avontuur van Avalanche voor ieder wat wils, en daarmee eigenlijk precies datgeen waar fans sinds het moment van aankondiging op hopen.

Oeroude magie

Hogwarts Legacy draait om jou: een tiener met toverkrachten, wie door professor Eleazar Fig wordt uitgenodigd om toe te treden in het vijfde jaar van Zweinsteins Hogeschool van Hekserij en Hocus-Pocus. Al snel ontdekt Fig dat er veel meer in jou zit dan een snelle lichtflits of een eenvoudige zweefspreuk. Jij kunt namelijk sporen van een oeroude vorm van magie zien die andere tovenaren aan het blote oog onttrekt. Aangezien een groep opstandige kobolden onder leiding van de vijandelijke Ranrok deze magie in handen wil krijgen om de macht te grijpen in de Tovenaarswereld, word jij onbewust een belangrijke pion in een gevaarlijk spel. Reden genoeg voor de professoren van Zweinstein om jou een bijzonder traject in te leiden, waardoor je al gauw net wat meer opvalt dan jouw medestudenten.

Naast het volgen van lessen op school trek je meermaals buiten de kasteelmuren om sporen van die oeroude magie te traceren en erachter te komen wat de kobolden ermee van plan zijn. Vaak doe je dit samen met je mentor Fig, maar als een eigenwijze puber trek je ook meermaals op eigen houtje de wijde wereld in. Regelmatig betrek je daar een medeleerling bij, zoals de eigenwijze Zwadderich-leerling Sebastian, wie jou maar al te graag een duistere spreuk of twee leert.

©GMRimport

Om de zoveel tijd tref je een verlaten toren of kasteel aan waarbinnen zich een trial bevindt; een soort van tovenaarsproef die jou meer leert over de oeroude vorm van magie. Deze ondergrondse trials uiten zich in The Legend of Zelda-achtige kerkers vol met magische boobytraps – zoals bruggen die plots beginnen te wapperen als een tapijt – en verschillende soorten puzzels, die jij als kundige tovenaar in je eentje moet oplossen.

©GMRimport

Accio platform

Het terugkerende dungeon crawling-element is misschien wel het meest verrassende aspect aan de gameplay van Hogwarts Legacy. De puzzels en twists die je tijdens de trials (maar ook vaak genoeg daarbuiten) tegen het lijf loopt zijn misschien niet van hetzelfde niveau als die voorbeeldige Nintendo-franchise, maar zijn desondanks creatief en vaak ook nog eens behoorlijk uitdagend. In plaats van een pijl-en-boog of een bom hanteer je hier vooral je toverstok, die je op de meest vindingrijke manieren moet gebruiken. Zo zet je een spreuk als Accio in om jezelf op een plateau over een afgrond te tillen. Mensen met een beetje kennis van de spreuken in Harry Potter hebben gegarandeerd een streepje voor met de puzzels.

©GMRimport

De wijze waarop je spreuken gebruikt in Hogwarts Legacy is eigenlijk stukken interessanter dan we hadden verwacht. Dat blijkt ook uit de gevechten, die er in tegenstelling tot de boeken en films veel ruiger aan toe gaan. Zo kun je bijna alle spreuken die je in je mars hebt tijdens gevechten benutten. Dat levert vaak spectaculaire taferelen en interessante combinaties op. Vooral de tientallen combo’s die je kunt maken houdt het gevechtssysteem in Hogwarts Legacy constant vermakelijk. Denk er bijvoorbeeld aan om een tegenstander eerst te bevriezen met Glacius voordat je de explosiespreuk Confringo gebruikt; dat levert een enorme schadeklap op!

Je kunt Hogwarts Legacy bijna een button-masher noemen; vechten gaat er chaotisch aan toe en draait om reactiesnelheid

-

Vechten in Hogwarts Legacy is ongekend bruut en om eerlijk te zijn schuurt dat wel een beetje met de verder zo familievriendelijke Harry Potter-reeks. Wie zich een beetje thuisvoelt in actiegames kan in ieder geval zijn lust botvieren. Je kunt Hogwarts Legacy bijna een button-masher noemen; vechten gaat er bij wijlen chaotisch aan toe, draait volledig om reactiesnelheid, en met een beetje training kun je er heel goed in worden.

©GMRimport

Studeren aan Zweinstein

De meeste spreuken leer je door lessen te volgen aan Zweinstein. Hoe beter je je best doet op school, hoe meer spreuken je ontgrendelt en hoe sneller je jezelf ontplooit. Tegelijkertijd biedt de school veel meer dan slechts het leren van spreuken. Tijdens een vak als Kruidenkunde kom je bijvoorbeeld in aanmerking met de wondere wereld van magische kruiden en kweek je vleesetende plantjes, en tijdens Toverdranken maak je allerlei magische brouwseltjes. Het vak Verzorging van Fabeldieren – dat in de boeken gegeven wordt door publiekslieveling Hagrid – laat je kennismaken met magische wezens en leert je hoe je ze in het wild moet benaderen.

©GMRimport

©GMRimport

Naast geestige filmpjes en enkele subtiele minigames stellen deze lessen helaas weinig voor. Je speelt er vooral spreuken vrij en leert bijvoorbeeld welke potions je kunt maken om je te helpen tijdens je buitenschoolse activiteiten. In de kassen van Zweinstein kun je aan de hand van tips van professor Garlick monsterplantjes zoals de schreeuwende Mandragora’s laten groeien, die je vervolgens als een soort pokémon kunt inzetten tijdens gevechten. De meeste tijd in Zweinstein ben je dus eerder kwijt aan huiswerk dan aan de lessen zelf. En aan het ronddwalen in het kasteel natuurlijk! 

Zweinstein is namelijk grandioos: je bent zeker een paar uur kwijt als je het kasteel fatsoenlijk wil leren kennen. Dat is niet gek; in de boeken was het kasteel al groot, en dit is de eerste keer dat het in zijn totaliteit is gerealiseerd. Zo bestonden locaties als het klaslokaal van Geschiedenis van de Toverkunst en de lerarenkamer tot dusver alleen maar op papier, maar nu zijn ze voor het eerst echt te zien en te ervaren. Wie de boeken een beetje kent merkt op dat Avalanche Software zich onwijs goed heeft verdiept in het bronmateriaal. De plattegrond van Zweinstein klopt precies en er zijn allerlei kleine details in en rondom het kasteel verspreid die de grootste fans dolblij maken.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Laden

Zweinstein is een visueel spektakel; hetzelfde geldt voor het naastliggende winkeldorpje Zweinsveld en de schitterende natuurlandschappen. Wel jammer is dat al die wonderbaarlijke details vaak even de tijd nodig hebben om in beeld te komen. Hogwarts Legacy wordt constant geplaagd door ladende textures, wat resulteert in pop-ins. Dit stoort vooral wanneer je door de open wereld sjeest op een bezemsteel of Hippogrief, wanneer bomen opeens bladeren krijgen of de gevels van het kasteel plotsklaps veranderen. Maar ook tijdens tussenfilmpjes gebeurt er van alles op de achtergrond, waardoor het af en toe net lijkt alsof de grond aan het trillen is.

Hogwarts Legacy is een prachtige game, maar laat op technisch vlak soms dus te wensen over. Echt storende glitches bleef ons bespaard, op een schaap die opeens door een deur kwam waggelen na. Het zijn voornamelijk technische imperfecties die je niet aan het oog onttrekken, alsmede de npc’s die er, in contrast met de schitterende achtergronden, enorm krakkemikkig uitzien.

©GMRimport

Deze oneffenheden verpesten de gigantische belevenis van Hogwarts Legacy voor menig speler gelukkig niet. Avalanche Software heeft met diens design, wereldopbouw en het nauwkeurig bestuderen van Rowling’s bronmateriaal een zo’n trouw mogelijke Wizarding World-ervaring gecreëerd. Hogwarts Legacy gaat zeker bij Harry Potter-fans een grote glimlach op het gezicht toveren.

Hogwarts Legacy verschijnt aanstaande vrijdag op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. De game komt op 4 april naar PlayStation 4 en Xbox One en op 25 juli naar Nintendo Switch. Voor deze recensie is de PlayStation 5-versie gespeeld.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Hogwarts Legacy had nog wat langer in ontwikkeling mogen blijven om diens technische imperfecties te voorkomen. Het doet gelukkig nauwelijks iets af aan deze verder magische ervaring. Hogwarts Legacy biedt dé beloofde Wizarding World-simulatie in een open spelwereld, met een stortvloed aan content waar Harry Potter-fans zich in vast kunnen bijten.

Plus- en minpunten
  • Verhaal, open spelwereld, gameplay in kerkers, vechtsysteem, adembenemend kasteel
  • Pop-ins, lelijke npc’s, lessen stellen niet veel voor

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 7 Rebirth ontvangt geen dlc zodat derde deel zo snel mogelijk uitkomt
Nieuws

Final Fantasy 7 Rebirth ontvangt geen dlc zodat derde deel zo snel mogelijk uitkomt

Regisseur Naoki Hamaguchi denkt dat fans dat het belangrijkst vinden

Er wordt geen downloadbare content voor Final Fantasy 7 Rebirth uitgebracht, zodat de ontwikkelaar zo snel mogelijk het slotstuk van de remaketrilogie kan afmaken.

Dat liet Naoki Hamaguchi, de regisseur van Rebirth, weten in een interview met The Daily Star. Waar het eerste deel, Final Fantasy 7 Remake, wel extra content kreeg middels Intergrade, hoeven fans niet iets soortgelijk voor het vervolg te verwachten.

"We horen zeker de wensen van fans en de mensen die dat soort dingen willen", aldus Hamaguchi. "Ik begrijp het volkomen. Maar ik denk dat fans vooral het derde deel in de trilogie zo snel mogelijk willen zien verschijnen. Daarom gebruiken we onze ontwikkeltijd niet aan het maken van dlc. We zetten alles op alles om de derde game zo vlug mogelijk af te maken."

Hamaguchi liet daarnaast aan VG24/7 weten wat hij eventueel wil veranderen in het derde deel. Hij laat daarbij weten dat hij geen grote wijzigingen voorziet, maar dat hij wel heeft gehoord dat spelers vonden dat er veel minigames in Rebirth zaten. Wat Hamaguchi betreft was het aantal minigames echter wel in balans, maar denkt hij niet dat er in het derde deel evenveel minigames zullen zitten.

Hij concludeert: "Als we alleen maar hetzelfde doen in de derde game, dan is het niet echt meer nieuw of spannend. Ik wil een andere twist introduceren, dingen een beetje anders indelen, zodat het iets anders aanvoelt."

Eerder deze week gaf Square Enix aan dat het derde deel in de Final Fantasy 7 Remake-trilogie nu volledig in productie is. Ook werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoopt dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Nieuwe Battlefield ondergaat uitvoerige speeltests'
Nieuws

'Nieuwe Battlefield ondergaat uitvoerige speeltests'

EA zou veel data verzamelen om tegenvallende resultaten te voorkomen

Er zouden meer speeltests worden gehouden voor de nieuwe, nog niet onthulde Battlefield in vergelijking met vorige delen.

Dat claimt Insider Gaming van bronnen te hebben vernomen. Volgens de website wil EA er zo voor zorgen dat de nieuwe Battlefield aan de verwachtingen van fans voldoet en dat voorgaande tegenvallende resultaten niet herhaald worden.

Speeltests met spelers buiten het bedrijf zouden veelvuldig worden gehouden, waardoor er meer data dan ooit is opgehaald. Het zou daarbij gaan om kleine en grootschalige tests. Dit zou onderdeel uitmaken van het doel om de speler op de eerste plek te zetten.

Afgelopen september onthulde franchisebaas Vince Zampella al de eerste details van de game. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af, lijkt de focus te liggen op multiplayerpotjes van 64 spelers en keren de Specialists uit Battlefield 2042 niet terug. Dice, EA Motive, Criterion Games en Ripple Effect werken op dit moment aan Battlefield.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error