Hoe presteert Horizon Forbidden West op pc?
Reviews

Hoe presteert Horizon Forbidden West op pc?

Oerdegelijke port

De grootste Nederlandse mediaproductie ooit is sinds 21 maart beschikbaar op Steam en Epic Games. Ontwikkelaar Guerrilla Games en de eveneens Nederlandse Nixxes Software hebben voor de overzetting van Horizon Forbidden West de handen ineengeslagen, met een vrijwel vlekkeloze port als resultaat.

De overzetting van Horizon Zero Dawn naar pc in 2020 werd ontsierd door een moeizame start, met veel bugs en prestatieproblemen op release. De Utrechtse ontwikkelaar Nixxes Software schoot na de release te hulp bij het ontwikkelen van patches voor de pc-versie om de problemen te verhelpen. De studio werd kort daarna zelf overgenomen door Sony om alle studio’s onder Sony Interactive Entertainment te assisteren met het overzetten van hun games naar pc.

Het repertoire van Nixxes sinds de overname liegt er niet om - de studio is verantwoordelijk voor de pc-overzettingen van Marvel’s Spider-Man Remastered, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales en Ratchet & Clank: Rift Apart. Deze ports zijn over het algemeen goed ontvangen door de pc-gemeenschap, dankzij de soepele release en geode ondersteuning in de weken en maanden erna. Horizon Forbidden West op pc zet deze traditie voort en laat zien dat Nixxes een degelijk proces heeft opgebouwd over de jaren heen om kwalitatief hoogstaande ports af te leveren.

Gameplay

Te beginnen met de leveringsomvang van de pc-versie. Omdat het de zogeheten complete edition betreft, is Burning Shores, de enige uitbreiding voor Forbidden West, inbegrepen bij de game. Deze dlc werd door ons beloond met een 7 voor zijn fantastische presentatie en bombastisch eindgevecht, maar stelde teleur door het gebrek aan activiteiten in de nieuwe regio in de game. Desalniettemin is de gratis uitbreiding een leuke extra en een interessante opmaat naar de volgende game in de Horizon-reeks. Naast deze uitbreiding krijg je een aantal in-game items, de soundtrack in MP3-formaat, 41 pagina’s aan concept art en een PDF van de Horizon Zero Dawn Vol. 1-comic.

Deze extra’s zijn aardig, maar zijn natuurlijk nauwelijks van waarde als de besturing niet adequaat is overgezet. De gevechten in Horizon Forbidden West vereisen precies richtwerk en frequent wisselen van wapens om de robots neer te kunnen halen, een opeenvolging van inputs die op de DualSense-controller van de PlayStation 5 fantastisch werkt. Deze dans omzetten naar muis en toetsenbord is beslist geen sinecure, maar Nixxes is er glansrijk in geslaagd om dezelfde vloeiende combat-cyclus op pc te realiseren. De besturing voelt natuurlijk aan en de standaard toetskeuze voor bijvoorbeeld het wisselen van wapens of het manoeuvreren van hoofdpersonage Aloy zijn erg logisch.

Platformsecties kunnen eveneens een struikelblok zijn bij de overzetting naar pc, omdat muis en toetsenbord niet over pookjes beschikken om Aloy in exact de juiste richting te laten springen. Het gebruik van de WASD-toetsen gaat gelukkig meestal goed, geholpen door wat magnetisme tussen Aloy en de geel geverfde aangrijppunten. Voor mensen die

desondanks toch liever met een controller spelen is er goed nieuws: Forbidden West is namelijk te spelen met alle moderne controllers.

Prestaties en graphics

Het ontwikkelen van de port begint met de pc-versie die Guerrilla intern gebruikt voor het ontwikkelen en testen van de game. Deze versie is gemaakt om goed genoeg te draaien op een select aantal grafische kaarten om snel verschillende iteraties van de game te valideren, maar is niet geschikt voor de brede variabiliteit van game-pc’s.

Hier komt Nixxes om de hoek kijken: zij voegen aan deze versie alle instellingen toe die je van een pc-game mag verwachten en valideren de prestaties en stabiliteit op een breed scala aan systemen. Het resultaat is een zeer stabiele, goed geoptimaliseerde overzetting die een bescheiden grafische upgrade biedt ten opzichte van de PlayStation 5-versie.

Het belangrijkste verschil is de winst in framerate en resolutie – mits je pc krachtig genoeg is. Op de PlayStation 5 is de 4K-instelling van Horizon Forbidden West beperkt tot dertig beelden per seconde, op de pc is er geen limiet (v-sync daargelaten), waardoor spelers met courante high-end videokaarten makkelijk 4K met zestig fps kunnen aantikken. Voor spelers met minder grafische paardenkrachten valt er nog steeds winst te boeken. De performance modus op de PlayStation 5 maakt gebruik van checkerboard rendering en een resolutie van 1800p om de zestig fps te bereiken, maar dankzij de keur aan upscalers voor de pc-versie, waaronder DLSS en FSR, is het goed mogelijk om op 1440p meer fps te behalen met betere kwaliteit dan de performance-modus, zelfs op mid-range kaarten van de vorige generatie.

Dit valt ook terug te zien in de systeemeisen: een Core i3-8100 of Ryzen 3 1300X met een GTX 1650 4GB of RX 5500XT 4GB voldoet al aan de minimumeisen. De aangeraden eisen zijn eveneens bescheiden - die vermelden een Core i5-8600 of Ryzen 5 3600 met een RTX 3060 of RX 5700. Wel opvallend is de hoeveelheid geheugen die de game beslaat, zowel vluchtig als persistent: minimaal 16GB RAM en 150GB SSD-opslag, bij voorkeur op een NVMe-SSD. Hoewel de game ook op een harde schijf geïnstalleerd kan worden, valt dit niet aan te raden vanwege de erbarmelijke laadtijden en mogelijke problemen met het inladen van assets.

Ondersteuning en toegankelijkheid

Bij het eerste keer opstarten van Horizon Forbidden West biedt de game al aan om verschillende toegankelijkheidsopties aan te zetten. Deze aandacht voor toegankelijkheid wordt ook in de rest van de overzetting doorgezet. De game biedt een breed scala aan aanpassingen, onder andere voor kleurenblindheid, ondertiteling, audio en motorische toegankelijkheid, door de game bijvoorbeeld te vertragen of bepaalde handelingen automatisch uit te voeren.

Eveneens indrukwekkend is de ondersteuning voor breedbeeldmonitoren. De game heeft geen moeite met 21:9, 32:9 en 48:9 (over drie 16:9 monitors). Voor 21:9-monitoren zijn de tussenfilmpjes zelfs bijgewerkt om deze zonder zwarte balken te kunnen weergeven, door te zorgen dat de extra beeldruimte goed wordt gebruikt. Het is een indrukwekkende prestatie gezien de hoeveelheid beeldmateriaal in Horizon Forbidden West.

Net zoals bij de voorgaande ports van Nixxes, biedt Horizon Forbidden West ruimschoots ondersteuning voor moderne anti-aliasing en upscalers zoals Nvidia’s DLSS 3.0, AMD FSR 2.0 en Intel XeSS - welke van drie deze beschikbaar zijn hangt af van de hardware in je systeem. Voor anti-aliasing beschikt de game over de smaken TAA, SMAA en DLAA, waar die laatste alleen beschikbaar is wanneer het systeem voorzien is van een Nvidia-kaart. Op zowel de TAA- als SMAA-implementatie valt weinig aan te merken. Met name de TAA (Temporale Anti-Aliasing) is erg indrukwekkend door de complete afwezigheid van ‘ghosting’ of uitgesmeerde artefacten, iets wat bij eerdere TAA-implementaties een hardnekkig probleem was.

Conclusie

Nixxes en Guerrilla hebben een zeer degelijke port afgeleverd waarbij in de basis alles klopt: op de besturing, instellingen, grafische kwaliteit, prestaties en ondersteuning valt eigenlijk niks aan te merken. De game is uitstekend op- en neer te schalen in kwaliteit en prestaties om aan ieder denkbaar systeem te voldoen, met als enige aandachtspunt dat een snelle SSD een harde eis is om het meeste uit Horizon Forbidden West te krijgen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!