Hoe presteert Horizon Forbidden West op pc?
Reviews

Hoe presteert Horizon Forbidden West op pc?

Oerdegelijke port

De grootste Nederlandse mediaproductie ooit is sinds 21 maart beschikbaar op Steam en Epic Games. Ontwikkelaar Guerrilla Games en de eveneens Nederlandse Nixxes Software hebben voor de overzetting van Horizon Forbidden West de handen ineengeslagen, met een vrijwel vlekkeloze port als resultaat.

De overzetting van Horizon Zero Dawn naar pc in 2020 werd ontsierd door een moeizame start, met veel bugs en prestatieproblemen op release. De Utrechtse ontwikkelaar Nixxes Software schoot na de release te hulp bij het ontwikkelen van patches voor de pc-versie om de problemen te verhelpen. De studio werd kort daarna zelf overgenomen door Sony om alle studio’s onder Sony Interactive Entertainment te assisteren met het overzetten van hun games naar pc.

Het repertoire van Nixxes sinds de overname liegt er niet om - de studio is verantwoordelijk voor de pc-overzettingen van Marvel’s Spider-Man Remastered, Marvel’s Spider-Man: Miles Morales en Ratchet & Clank: Rift Apart. Deze ports zijn over het algemeen goed ontvangen door de pc-gemeenschap, dankzij de soepele release en geode ondersteuning in de weken en maanden erna. Horizon Forbidden West op pc zet deze traditie voort en laat zien dat Nixxes een degelijk proces heeft opgebouwd over de jaren heen om kwalitatief hoogstaande ports af te leveren.

Gameplay

Te beginnen met de leveringsomvang van de pc-versie. Omdat het de zogeheten complete edition betreft, is Burning Shores, de enige uitbreiding voor Forbidden West, inbegrepen bij de game. Deze dlc werd door ons beloond met een 7 voor zijn fantastische presentatie en bombastisch eindgevecht, maar stelde teleur door het gebrek aan activiteiten in de nieuwe regio in de game. Desalniettemin is de gratis uitbreiding een leuke extra en een interessante opmaat naar de volgende game in de Horizon-reeks. Naast deze uitbreiding krijg je een aantal in-game items, de soundtrack in MP3-formaat, 41 pagina’s aan concept art en een PDF van de Horizon Zero Dawn Vol. 1-comic.

Deze extra’s zijn aardig, maar zijn natuurlijk nauwelijks van waarde als de besturing niet adequaat is overgezet. De gevechten in Horizon Forbidden West vereisen precies richtwerk en frequent wisselen van wapens om de robots neer te kunnen halen, een opeenvolging van inputs die op de DualSense-controller van de PlayStation 5 fantastisch werkt. Deze dans omzetten naar muis en toetsenbord is beslist geen sinecure, maar Nixxes is er glansrijk in geslaagd om dezelfde vloeiende combat-cyclus op pc te realiseren. De besturing voelt natuurlijk aan en de standaard toetskeuze voor bijvoorbeeld het wisselen van wapens of het manoeuvreren van hoofdpersonage Aloy zijn erg logisch.

Platformsecties kunnen eveneens een struikelblok zijn bij de overzetting naar pc, omdat muis en toetsenbord niet over pookjes beschikken om Aloy in exact de juiste richting te laten springen. Het gebruik van de WASD-toetsen gaat gelukkig meestal goed, geholpen door wat magnetisme tussen Aloy en de geel geverfde aangrijppunten. Voor mensen die

desondanks toch liever met een controller spelen is er goed nieuws: Forbidden West is namelijk te spelen met alle moderne controllers.

Prestaties en graphics

Het ontwikkelen van de port begint met de pc-versie die Guerrilla intern gebruikt voor het ontwikkelen en testen van de game. Deze versie is gemaakt om goed genoeg te draaien op een select aantal grafische kaarten om snel verschillende iteraties van de game te valideren, maar is niet geschikt voor de brede variabiliteit van game-pc’s.

Hier komt Nixxes om de hoek kijken: zij voegen aan deze versie alle instellingen toe die je van een pc-game mag verwachten en valideren de prestaties en stabiliteit op een breed scala aan systemen. Het resultaat is een zeer stabiele, goed geoptimaliseerde overzetting die een bescheiden grafische upgrade biedt ten opzichte van de PlayStation 5-versie.

Het belangrijkste verschil is de winst in framerate en resolutie – mits je pc krachtig genoeg is. Op de PlayStation 5 is de 4K-instelling van Horizon Forbidden West beperkt tot dertig beelden per seconde, op de pc is er geen limiet (v-sync daargelaten), waardoor spelers met courante high-end videokaarten makkelijk 4K met zestig fps kunnen aantikken. Voor spelers met minder grafische paardenkrachten valt er nog steeds winst te boeken. De performance modus op de PlayStation 5 maakt gebruik van checkerboard rendering en een resolutie van 1800p om de zestig fps te bereiken, maar dankzij de keur aan upscalers voor de pc-versie, waaronder DLSS en FSR, is het goed mogelijk om op 1440p meer fps te behalen met betere kwaliteit dan de performance-modus, zelfs op mid-range kaarten van de vorige generatie.

Dit valt ook terug te zien in de systeemeisen: een Core i3-8100 of Ryzen 3 1300X met een GTX 1650 4GB of RX 5500XT 4GB voldoet al aan de minimumeisen. De aangeraden eisen zijn eveneens bescheiden - die vermelden een Core i5-8600 of Ryzen 5 3600 met een RTX 3060 of RX 5700. Wel opvallend is de hoeveelheid geheugen die de game beslaat, zowel vluchtig als persistent: minimaal 16GB RAM en 150GB SSD-opslag, bij voorkeur op een NVMe-SSD. Hoewel de game ook op een harde schijf geïnstalleerd kan worden, valt dit niet aan te raden vanwege de erbarmelijke laadtijden en mogelijke problemen met het inladen van assets.

Ondersteuning en toegankelijkheid

Bij het eerste keer opstarten van Horizon Forbidden West biedt de game al aan om verschillende toegankelijkheidsopties aan te zetten. Deze aandacht voor toegankelijkheid wordt ook in de rest van de overzetting doorgezet. De game biedt een breed scala aan aanpassingen, onder andere voor kleurenblindheid, ondertiteling, audio en motorische toegankelijkheid, door de game bijvoorbeeld te vertragen of bepaalde handelingen automatisch uit te voeren.

Eveneens indrukwekkend is de ondersteuning voor breedbeeldmonitoren. De game heeft geen moeite met 21:9, 32:9 en 48:9 (over drie 16:9 monitors). Voor 21:9-monitoren zijn de tussenfilmpjes zelfs bijgewerkt om deze zonder zwarte balken te kunnen weergeven, door te zorgen dat de extra beeldruimte goed wordt gebruikt. Het is een indrukwekkende prestatie gezien de hoeveelheid beeldmateriaal in Horizon Forbidden West.

Net zoals bij de voorgaande ports van Nixxes, biedt Horizon Forbidden West ruimschoots ondersteuning voor moderne anti-aliasing en upscalers zoals Nvidia’s DLSS 3.0, AMD FSR 2.0 en Intel XeSS - welke van drie deze beschikbaar zijn hangt af van de hardware in je systeem. Voor anti-aliasing beschikt de game over de smaken TAA, SMAA en DLAA, waar die laatste alleen beschikbaar is wanneer het systeem voorzien is van een Nvidia-kaart. Op zowel de TAA- als SMAA-implementatie valt weinig aan te merken. Met name de TAA (Temporale Anti-Aliasing) is erg indrukwekkend door de complete afwezigheid van ‘ghosting’ of uitgesmeerde artefacten, iets wat bij eerdere TAA-implementaties een hardnekkig probleem was.

Conclusie

Nixxes en Guerrilla hebben een zeer degelijke port afgeleverd waarbij in de basis alles klopt: op de besturing, instellingen, grafische kwaliteit, prestaties en ondersteuning valt eigenlijk niks aan te merken. De game is uitstekend op- en neer te schalen in kwaliteit en prestaties om aan ieder denkbaar systeem te voldoen, met als enige aandachtspunt dat een snelle SSD een harde eis is om het meeste uit Horizon Forbidden West te krijgen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Monster Hunter Wilds is meer dan tien miljoen keer verkocht
Nieuws

Monster Hunter Wilds is meer dan tien miljoen keer verkocht

Het is daarmee een van de bestverkochte games van Capcom

Er zijn wereldwijd inmiddels meer dan tien miljoen exemplaren van Monster Hunter Wilds verkocht.

Dat kondigde Capcom aan. De game is daarmee de op vijf na bestverkochte game van de uitgever ooit. Monster Hunter World blijft vooralsnog de bestverkochte Capcom-game met ongeveer 22 miljoen verkochte exemplaren.

In een blogpost om de mijlpaal van tien miljoen verkochte exemplaren te vieren, laat het bedrijf weten dat er binnenkort een gratis item pack in de game beschikbaar komt voor alle spelers. Ook wordt wederom benadrukt dat aanstaande vrijdag de eerste grote content-update voor de game uitkomt.

De Title Update voegt een nieuw monster en nieuwe jachten toe, alsmede een nieuw Grand Hub-gebied. Het nieuwe monster is Mizutsune, een favoriet van veel spelers. Het monster kwam voor het eerst voor in Monster Hunter Generations en keert nu dus terug. Spelers moeten wel Hunter Rank 21 bereiken om het tegen Mizutsune op te kunnen nemen.

De update voegt op een nog later moment ook een nieuwe missie toe waar spelers van Hunter Rank 50 of hoger het kunnen opnemen tegen Rey Dau. Spelers kunnen nieuwe uitrusting vrijspelen daarmee.

Vanaf Rank 16 is er ook een nieuwe Grand Hub beschikbaar, een nieuwe locatie voor jagers om met elkaar te socializen. Spelers kunnen hier toegang tot krijgen door met Tetsuzan te praten in het bovenste gedeelte van Suja in de Peaks of Accord.

Een tweede gratis Title Update tot slot volgt ergens in de zomer. Hierin zal een langverwacht monster terugkeren - waarschijnlijk Lagiacrus. Capcom is daarnaast ook van plan om de user interface van de game te verbeteren om het gebruiksvriendelijker te maken.

Monster Hunter Wilds is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Alicia Tai beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-recensie: "Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie. Jagen en verkennen gaan naadloos in elkaar over, de wereld voelt dynamischer en vernieuwingen zoals de Seikret en Focus-modus maken de ervaring toegankelijker zonder de kern te verliezen. Veteranen missen mogelijk wel uitdaging, maar Wilds bewijst dat Monster Hunter nog steeds een stap hoger in de voedselketen kan zetten."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit
Nieuws

Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit

Een soort tabletop rpg in gamevorm

Sunderfolk, de debuutgame van Dreamhaven, het bedrijf van Blizzard-medeoprichter Mike Morhaime, verschijnt op 23 april.

Sunderfolk is een tactische game geïnspireerd door tabletop rpg's die met smartphones wordt bestuurd. De game komt echter wel op consoles en pc uit - smartphones zijn puur de controllers en de televisie dient in feite als het speelbord.

Spelers bezoeken in het spel de Sunderlands, waar ze vechten tegen monsters en allerlei dierlijke personages ontmoeten. Gevechten zijn turn-based, waarbij spelers een deck aan kaarten hebben waarmee ze kunnen aanvallen. De gevechten spelen zich af in levels op een grid bestaande uit hexagonen.

Het geheel moet daarbij als een tabletop rpg aanvoelen, maar dan toegankelijker omdat iedereen het met een smartphone of tablet via een pc of console kan spelen. Daarbij is de game wel specifiek bedoeld voor lokale co-op, in feite net zoals echte tabletop rpg's.

Tussen missies door bezoeken spelers het stadje Arden. Dit dorpje kan van upgrades voorzien worden, er kan items en uitrusting bij winkeliers gekocht worden en er kunnen vriendschappen gesloten worden met bewoners, wat weer extra beloningen oplevert.

Sunderfolk verschijnt op 23 april voor pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch.

Dreamhaven is het bedrijf van Mike Morhaime, een van de oprichters van Blizzard. Hij werkte 28 jaar voor het bedrijf, maar vertrok en richtte in 2020 Dreamhaven op. Dit bedrijf bestaat uit twee ontwikkelteams die los van elkaar games ontwikkelen: Moonshot en Secret Door. Laatstgenoemde werkt aan Sunderfolk. Dit team wordt geleid door Chris Sigaty, die voorheen aan Hearthstone, Starcraft 2 en Heroes of the Storm heeft gewerkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!