Hi-Fi Rush is pure liefde
Reviews

Hi-Fi Rush is pure liefde

De conclusie boven deze tekst overdrijft niet. Hi-Fi Rush is écht heel erg cool. En ook heel erg goed. Dit is zo’n game waarover je als recensent eerder een liefdesbrief wilt schrijven. En wie had dat ooit verwacht? Nou, niemand, want Hi-Fi Rush is een complete verrassing. Niet alleen omdat het spel uit het niets werd aangekondigd en daarna meteen te spelen was, maar ook omdat Hi-Fi Rush uit de talentenstal van Shinji Mikami komt.

De geprezen horrorkoning richtte na het verlaten van Capcom zijn eigen studio op, Tango Gameworks, maar heeft daar al jaren geen game meer geregisseerd. Mikami fungeerde de afgelopen jaren meer en meer ter ondersteuning van het talent dat hij onder zijn vleugel nam. Na The Evil Within (2014) leidde dat vooral tot nog meer horrorgames, waaronder het recente Ghostwire: Tokyo. Maar het leidt nu blijkbaar ook tot een… kleurrijke ritmegame? Oké, nou, prima.

Hi-Fi Rush is sowieso een vreemde eend in de bijt. Dit spel is met veel games te vergelijken, maar tegelijkertijd met geen enkele game. Hi-Fi Rush is een samenraapsel van Jet Set Radio Future, Devil May Cry en Guitar Hero. Het is kleurrijk en jeugdig, maar nostalgisch en traditioneel. Die symbiose ademt liefde voor het medium die zich moeilijk met een pen laat beschrijven. Hier zit passie in, en dat merk je vanaf de allereerste seconde. 

©GMRimport

Ritme

Hi-Fi Rush is in de kern een actiegame met platformensegmenten in kleine lineaire levels die in structuur veel op elkaar lijken. Gangetje, arena, beetje platformen, gangetje, arena, eindbaas: je kent het wel. Wat deze game onderscheidt is stijl en ritme, en hoe consistent de ontwikkelaar die twee combineert. Van de Devil May Cry-waardige combo’s tot de deinende reclameborden in de spelwereld. Alles beweegt op de maat.

In de game speel je Chai, een naïeve dagdromer die zichzelf een rockster ziet worden maar geen gitaar kan spelen. Het lot wil dat hij superkrachten heeft gekregen na een mislukte medische ingreep door een kapitalistisch megabedrijf, en in de game is het de bedoeling dat jij het met kersverse vrienden opneemt tegen, nou ehm, dat kapitalistische megabedrijf. Oh, en je hebt een compagnon, 808. Deze kat heeft letterlijk en figuurlijk stalen ballen.

Alle gevechten in de game vinden op de maat plaats. Een lichte aanval doe je precies op de maat, een zware aanval voer je uit ‘om’ de maat. Door die twee te combineren met pauzes, dashes, een ketting waarmee je jezelf naar vijanden toe kunt trekken én de krachten van je vrienden, kun je talloze combo’s aan elkaar rijgen. Omdat je die combo’s (meestal) op de maat moet doen, maar ook vijanden op de maat moet ontwijken, ontstaat een heerlijke flow.

Het vechten is niet alleen ritmisch maar ook verrassend diepgaand. De vergelijking met Devil May Cry is niet overtrokken. Het is heerlijk om te experimenteren in de training room en daar los te gaan met het steeds verder uit te breiden arsenaal aan combo’s. Tegelijkertijd is de actie toegankelijk. Als je niet zo goed bent in het aanhouden van ritme, straft de game dat niet per se af. Je kunt nog steeds de combo’s doen en Chai raakt nooit uit de maat.

Je doet wel meer schade als je op het juiste moment de actieknoppen indrukt. Deze game wordt ook wel echt beter als je het ritme aan weet te houden. Dat is immers waar iedere confrontatie, en eigenlijk de hele spelwereld, omheen gebouwd is. Chai loopt, rent en klaagt zelfs op de maat. ‘De maat’ is het centrale thema van Hi-Fi Rush en er gaat geen seconde voorbij waarin de game je daar niet aan herinnert. 

©GMRimport

Prachtig

Hetzelfde geld voor de stijl van deze game, want Hi-Fi Rush is stijl. Het spel leent veel van de populaire film Spider-Man: Into the Spider-Verse: sommige animaties hebben een andere, vaak tragere framerate dan de 60 fps waarin het spel consistent draait. Combineer dat met het bonte kleurgebruik en de werkelijk fenomenale animaties, en het resultaat spreekt voor zich. Hiervoor gaat Hi-Fi Rush awards winnen.

Dat komt ook door het oog voor detail. Er zijn zoveel voorbeelden. De idle-animatie van Chai is een heerlijk geanimeerde fingersnap, die altijd in ritme is. Je kat loopt met de bravoure van een Frank Sinatra. De overgangen tussen shots doen denken aan die uit het geprezen Persona 5. De levels deinzen bovendien helemaal mee in het ritme, met schoorstenen die rook ritmisch uitblazen, en zelfs complete huizenblokken of rotsformaties die meebewegen.

Dat wil niet zeggen dat alles koek en ei is. De soundtrack is bijvoorbeeld bijzonder lekker, maar had wat steviger gekund. Soms miste ondergetekende een beetje herrie, metal bijvoorbeeld, al is dat natuurlijk erg persoonlijk. Gelukkig is de niet-gelicenceerde muziek ook erg puik, en past deze goed bij de geluiden die Chai en zijn vijanden maken tijdens de gevechten.

©GMRimport

Wat betreft het verhaal laat Hi-Fi Rush weinig te wensen over, maar het onderbreekt soms de actie en dat is een beetje ergerlijk. Hoewel de geschreven dialoog beter is dan je zou verwachten en tussenfilmpjes meestal prachtig zijn om naar te kijken, halen ze je wel uit de geprezen flow van de combat. Dit is eigenlijk ook niet het type game voor expositie middels geschreven dialoog, iets waar de game wel veel gebruik van maakt.

Tot slot: de game heeft geen renknop. Dit is waarschijnlijk omdat de voetstappen van Chai in het ritme moeten blijven. Maar het is wel een beetje irritant, zeker als je grote stukken moet overbruggen. Dan wil je gewoon kunnen rennen zodat je in die vlotte pacing blijft. Zelfs richting het einde van de game probeerde ik nog steeds de renknop ingedrukt te houden, wat lastig is zonder renknop.

 Blij dat het bestaat 

Hi-Fi Rush gaat garant heel hoog eindigen in de Gamer.nl Top 25 van 2023. En dat in een jaar waarin de concurrentie abnormaal hoog lijkt te worden. Het is Tango Gameworks en Xbox gegund. Niemand kan bestrijden dat Hi-Fi Rush met liefde gemaakt is. Dit is een game waarvan je enkel blij kan zijn dat-ie bestaat, en net als met Pentiment, dat-ie op Game Pass staat. Ja mensen, videogames zijn cool.

Hi-Fi Rush is beschikbaar op en pc en Xbox Series S/X (ook via Gamepass). Voor deze recensie zijn de pc- en Series X-versie getest. 

Watch on YouTube
Fantastisch
Conclusie

Hi-Fi Rush is een zeer gelikte actieplatformer die zijn centrale concept van ritme ontzettend consequent uitvoert. De animaties zijn daarbij van een fenomenaal niveau. Hi-Fi Rush is eigenlijk gewoon het type game dat je van de daken laat schreeuwen hoe cool videogames kunnen zijn.

Plus- en minpunten
  • Ontzettend stijlvol, lekkere muziek, geweldige actie, consequent ritmethema
  • Verhaal en tussenfilmpjes verstoren de flow

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Double XP-tokens uit vorige delen overgezet naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Double XP-tokens uit vorige delen overgezet naar Call of Duty: Black Ops 6

Tijd om te prestigen

De vrijgespeelde Double XP-tokens van Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 zijn overgezet naar de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game.

Met de start van het eerste seizoen heeft Activision daar blijkbaar verandering in gebracht, want mensen die in de voorgaande Call of Duty-games nog tokens over hadden, kunnen die nu vinden en gebruiken in de Black Ops 6-multiplayer.

Gisteravond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Gisteren bleek al dat de update voor het eerste seizoen flink wat schijfruimte kost.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas: 'Groei zit niet in consoles, maar in pc en cloud'
Nieuws

Xbox-baas: 'Groei zit niet in consoles, maar in pc en cloud'

Toch blijft het bedrijf consoles maken

Xbox-CEO Phil Spencer heeft benadrukt dat de groei binnen de game-industrie niet op het gebied van consoles te vinden is, maar op pc en in de cloud.

Dat meldt hij in een interview met Rolling Stone dat onlangs gepubliceerd werd. Hij geeft daarbij aan dat hij het geweldig vindt wanneer mensen een Xbox-console kopen, maar is wel realistisch: "Onze grootste groei qua Xbox-spelers zit op pc en in de cloud. De consolemarkt groeit niet, op geen één console. We houden van die consumenten, maar om Xbox te laten groeien draait het om pc, de cloud en om het beschikbaar stellen van onze games op meer plekken."

Het is een mantra dat Microsoft dit jaar al op verschillende momenten heeft herhaald, en de laatste week meer dan ooit lijkt te benadrukken. Eerder deze week gaf Spencer in een ander interview immers al aan dat er geen limiet is qua Xbox-games die op andere platforms kunnen verschijnen - zelfs Halo hoeft niet buiten schot te blijven. Gisteren lanceerde Microsoft daarnaast een nieuwe marketingcampagne waarin wordt benadrukt dat allerlei apparaten - waaronder pc-handhelds, televisies en smartphones - een Xbox zijn.

Spencer benadrukt in het interview echter dat ondanks de bovenstaande weg die het bedrijf is ingeslagen, fans van consoles niet bang hoeven te zijn. "We komen met meer consoles in de toekomst, alsmede andere apparaten." Eerder dit jaar gaf Microsoft ook al aan dat er aan nieuwe Xbox-hardware werd gewerkt, en deze week bevestigde Spencer geruchten dat Microsoft achter de schermen aan een Xbox-handheld werkt.

Spencer wordt in het interview ook gevraagd naar de mogelijkheid dat er een Pro-versie van de Xbox Series-consoles komt, oftewel een 'mid-gen refresh'. In zijn antwoord lijkt Spencer te suggereren dat de verschillen tussen nieuwe versies voor consoles steeds minder merkbaar zijn voor gamers en dat een nieuwe versie van de Series-consoles daardoor wellicht onnodig is. "Geeft een nieuw apparaat je echt een nieuwe ervaring? Het is minder zoals vroeger, zoals bijvoorbeeld de transitie van de Xbox naar de Xbox 360; toen stapten we van standaard definitie naar HD. Het is tegenwoordig moeilijker om de voordelen te tonen."

Spencer concludeert: "We proberen uit te breiden. 'Wat betekent Xbox?' Ik wil dat Xbox over twintig jaar nog bestaat. Om Xbox succesvol te maken, moet het om verschillende soorten hardware draaien."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!