Grand Theft Auto 5 is wereldwijd meer dan 180 miljoen keer verscheept
Reviews

Grand Theft Auto 5 is wereldwijd meer dan 180 miljoen keer verscheept

De teller van Red Dead Redemption 2 staat op 53 miljoen

Wereldwijd zijn er in totaal meer dan 180 miljoen exemplaren van Grand Theft Auto 5 aan winkels geleverd.

Dat heeft uitgever Take-Two Interactive bekendgemaakt tijdens het presenteren van de cijfers van diens afgelopen boekjaar. Vijf miljoen exemplaren zijn gedurende de eerste drie maanden van dit jaar verscheept.

Grand Theft Auto 5 kwam in 2013 uit op PlayStation 3 en Xbox 360, maar kwam daarna ook naar pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X en S. Met dit aantal is GTA5 de één na bestverkochte game ooit - alleen van Minecraft zijn meer exemplaren verkocht. In totaal zijn er meer dan 400 miljoen exemplaren van GTA-games verscheept.

Take-Two heeft ook bekendgemaakt dat er meer dan 53 miljoen exemplaren van Red Dead Redemption 2 zijn verscheept. Die game verscheen in 2018 op PlayStation 4 en Xbox One en een jaar later op pc.

Rockstar en Take-Two werken al geruime tijd aan Grand Theft Auto 6. Die game heeft nog geen officiële releasedatum, al liet Take-Two wel weten dat het van plan is om van april 2024 tot en met maart 2025 een aantal "baanbrekende games" uit te brengen.

Take-Two meldde overigens ook een behaalde omzet van 5,3 miljard dollar, een stijging van 53 procent. Ondanks de stijgende omzet werd er qua netto winst flink verlies geleden - voornamelijk gerelateerd aan overnames en de ontwikkeling van uitgestelde en geannuleerde games.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error