Forza Horizon 5 geeft vol gas
Reviews

Forza Horizon 5 geeft vol gas

Forza Horizon 5 kleurt in alle opzichten binnen de lijntjes. Het is eigenlijk simpelweg een veredelde Horizon 4, wat een opgevijzelde Horizon 3 is. Maar aan kwaliteit heeft de serie nog steeds helemaal niets ingeboet.

Kijk je kritisch naar arcaderacers, dan zie je vaak dat de ontwikkelaars voor een specifieke niche kiezen. Dirt richt zich op rally en gymkana, FlatOut en Wreckfest rijgen botsingen aan elkaar en Need for Speed richt zich (vaak) op straatraces en het opvoeren van importauto’s. Vrijwel iedere ambitieuze poging om hieraan voorbij te gaan redt het niet bij deze welomlijnde titels. De nieuwste telgen van The Crew en Grid maakten bijvoorbeeld niet ontzettend veel indruk.

Ontwikkelaar Playground Games springt in dat gat en probeert met Forza Horizon de verschillende aspecten uit de autocultuur met elkaar te verbinden. Wonder boven wonder slaagt het daar keer op keer in. 

©GMRimport

Zorg voor autocultuur

De veelzijdigheid aan beschikbare bolides is net als in vorige delen in de serie ontzettend indrukwekkend. Vrijwel alle betekenisvolle automerken zitten vol glorie in de game, van het Amerikaanse Dodge tot Ferrari, Volkswagen en Honda. Het oog voor detail is verbluffend en benadert het niveau van Gran Turismo: games van dit kaliber zijn net zozeer een naslagwerk over de geschiedenis van de autocultuur als dat het games zijn. Aan alles merk je dat Playground zorg draagt voor de verschillende facetten van deze rijke cultuur.

Het mooie is dat de karakteristieke eigenschappen van alle beschikbare auto’s ten volste benut is. Sterker nog, je kunt elke auto van binnen en buiten bekijken, om er vervolgens in een handomdraai zo’n lekker sissende 1.6 liter-motor in te leggen of juist een nieuw likje verf op je velgen te gooien. Natuurlijk gaat het hier om een arcaderacer, maar zeker met een stuur en een goed stel pedalen voel je het gelijk wanneer je een bredere band onder je Honda Civic knalt.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Forza Horizon 5 is ook qua race-ervaring vrijwel volledig naar je hand te zetten. Wil je tussen neus en lippen door de 300 kph aantikken, dan hoef je in principe alleen maar in een Lamborghini te springen en het gaspedaal in te houden. Wil je de nuances van een familiewagen aanvoelen, dan zet je alle hulpmiddelen uit en heb je opeens te maken met een verrassend diepgaande representatie. Misschien is dit ook de reden waarom een YouTube-kanaal als

Watch on YouTube

zoveel video’s maakt over Forza Horizon: om te kunnen genieten van de karakteristieke wegligging, geluiden en aanblik van alle beschikbare wagens.

Hallo Mexico!

De grote vraag is dus vooral: hoe zit het met de races en de omgeving? In Horizon 4 stond Groot-Brittannië centraal, in deeltje vijf reizen we af naar Mexico – gevuld met indrukwekkende ecosystemen, archeologische pareltjes en aantrekkelijke autoroutes.

De veelzijdigheid aan beschikbare bolides is net als in vorige delen in de serie ontzettend indrukwekkend 

-

Waar Horizon 4 vooral draaide om kleine, spannende paadjes door prachtige steden en net zo indrukwekkende natuurgebieden, gaat het in Horizon 5 vooral om de verscheidenheid aan Mexicaanse flora en fauna. Of je nu langs of over het strand scheurt, een actieve vulkaan beklimt of een dichtbebost regio onveilig maakt: aan ecologische diversiteit is geen gebrek. Playground Games heeft bovendien samengewerkt met een antropologisch instituut om recht te doen aan verschillende archeologische vondsten. Zo kun je Ek’ Balam bezoeken, maar ook de Stad van de Goden Teotihuacán. 

©GMRimport

Waar de ruïnes alle aandacht hebben gekregen die ze verdienen, gaat dat niet op voor niet-materiële cultuur. Dat resulteert in stereotypes, generalisaties en ongemakkelijke uitspraken over ‘de Mexicaanse cultuur’. In tussenfilmpjes en dialogen gaat het vrijwel alleen maar over het belang van familie, alsof dat een volledige cultuur definieert.

Dat is zonde, juist omdat Playground wel degelijk een kritische houding probeert aan te nemen. Dat uit zich niet alleen in de samenwerking met een antropologisch instituut, maar ook in bijvoorbeeld de mogelijkheid om genderneutrale voornaamwoorden te kiezen.

Van sprintraces tot een spectaculaire duurloop

Over het algemeen is de spelopbouw van Forza Horzon 5 uitstekend. De fictieve representatie van Mexico leent zich uitstekend voor talloze verschillende races, van drag en drifting tot touren en rally. Vaak gaat het om vrij korte races die je in een minuut of drie tot een goed einde kunt brengen. Maar eens in de zoveel tijd komt er een groter evenement voorbij, waar je toch al gauw een kwartier of soms een halfuur mee bezig bent. Deze evenementen loodsen je door de volledige spelwereld en zijn vaak spannend en spectaculair. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De keerzijde van deze insteek is dat het enigszins voelt alsof de spelwereld uit verschillende levels is opgebouwd, in plaats van dat het een dynamisch geheel vormt. De overgang tussen regenwoud en woestijn is rigide, wat ten koste gaat van de illusie van een levende wereld. Bovendien krijg je soms het gevoel dat je allerlei korte, soms minder interessante races moet doorlopen om een groter, mooier en leuker evenement vrij te spelen.

Dit doet gelukkig nauwelijks afbreuk aan de verder waanzinnige race-ervaring. Forza Horizon 5 is wederom prachtig, gelaagd, veelzijdig en eigen. 

Forza Horizon 5 is vanaf 9 november verkrijgbaar voor pc, Xbox Series X en S en Xbox One. De Premium-editie van het spel geeft op 5 november al toegang. Voor deze review is de game op Xbox Series X getest.

Uitstekend
Conclusie

Forza Horizon 5 is een prachtige, gelaagde en omvangrijke representatie van de globale autocultuur. Of je nu wilt driften in een opgevoerde Supra of de supersnelle elektrische Porsche Taycan op z’n staart wilt trappen, Forza Horizon 5 doet het met verve.

Plus- en minpunten
  • Fantastische representatie van de globale autocultuur, oog voor detail
  • Horizon 5 ≈ 4 ≈ 3, de spelwereld kan als losse flarden aanvoelen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!