Far: Changing Tides is een esthetisch meesterwerk
Reviews

Far: Changing Tides is een esthetisch meesterwerk

Voorganger Far: Lone Sails is een van de sfeervolste indiegames die ik ooit heb gespeeld. Daarin bestuur je als klein, potig mannetje een ingewikkelde machine die zich door verschillende landschappen ploegt. In Far: Changing Tides doe je eigenlijk precies hetzelfde, maar dan op het water. Soort van.

Waarom je dat doet, dat legt de game niet uit. Er is geen missiestructuur of een lopend verhaal. Sterker nog: er is eigenlijk niet eens echt frictie in deze spelwereld. Het enige doel in de Far-games is het gaande houden van je machine; een soort zeilboottrein die je om onduidelijke redenen bestuurt. Toch bestuur je 'm. 

Geen prestatiedruk

Dat doe je door de zijlen bij te zetten en af en toe wat brandstof te sprokkelen door al zwemmend op verkenning te gaan, zodat je je route kunt vervolgen. Gaandeweg wordt de machine steeds complexer en doe je steeds meer verschillende omgevingen en ondergronden aan. Maar zelfs dan wordt de game nooit echt ingewikkeld.

Misschien klinkt dat saai, maar dat is ook wel een beetje het doel. Deze game draait niet om actie, maar om het ervaren van een soort gemoedelijk avontuur. Je waant je een ontdekkingsreiziger, zonder te weten wat je vinden wilt. Maar de sfeer is continu intrigerend en je kunt niets anders dan rechtdoor varen, dus je blijft maar gaan.

Dat is bijna… gezellig. In je eentje, in je domme zeilboottrein, terwijl je al je taakjes doet; het heeft iets gemoedelijk. Deze game barst immers van de sfeer, mede door de geluidseffecten (ronkende motoren, tikkende regen) en een schilderachtige stijl. Het is moeilijk uit te leggen, maar je krakende machine, in al zijn mechanische kneuterigheid, wordt een tweede thuis. Je gaat echt van die bak ellende houden, en voor je het weet zit je met kippenvel op de armen naar de aftiteling te kijken.

©GMRimport

Te lang

Far: Changing Tides is een hele korte game en binnen een paar uur uit te spelen. Toch gaat het spel net iets te lang door. De gameplay-loop valt tegen het einde van de game in herhaling. Keer na keer denk je: oh, ik had nu wel verwacht dat de game was afgelopen. Dan blijkt het avontuur toch weer op de een of andere manier door te gaan.

Dat is met name ergerlijk omdat de gameplay een beetje saai wordt. Na de zoveelste keer te moeten uitstappen om brandstof te zoeken geloof je het wel. Ook is het tijdens latere ‘puzzels’ in de game een beetje onduidelijk wat je moet doen. Dit spel is nooit ingewikkeld, maar vergeet soms duidelijk te maken wat nou precies de bedoeling is.

Toch wist Far: Changing Tides me echt te raken. Zeker door het einde, dat even simpel als doeltreffend is; wat mij betreft een prima metafoor voor de rest van de game.

Far: Changing Tides is vanaf 1 maart verkrijgbaar op Xbox One, Xbox Series X/S, PlayStation 4, PlayStation 5 en pc. De game staat ook op Xbox Game Pass. 

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Far: Changing Tides lijkt heel erg op zijn voorganger, en is opnieuw een bondig avontuur met een schilderachtige stijl en een hele serene sfeer. Wat een fijn spel.

Plus- en minpunten
  • Geweldige stijl en muziek, leuke verrassingen
  • Gaat ondanks korte lengte te lang door, soms onduidelijk wat je moet doen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Split Fiction is twee miljoen keer verkocht in week tijd
Nieuws

Split Fiction is twee miljoen keer verkocht in week tijd

Een groot succes voor Hazelight Studios

Split Fiction is wereldwijd in een week tijd twee miljoen keer verkocht.

Dat kondigde ontwikkelaar Hazelight Studios aan via social media. "Holy crap, we staan versteld! Simpelweg ongelooflijk... Bedankt aan alle nieuwe en oude fans - we vinden het geweldig hoe jullie van onze game genieten!"

Eerder deze week bleek al dat Split Fiction in de eerste 48 uur sinds release een miljoen keer was verkocht. Aangezien iedereen die de game koopt het spel gratis met iemand anders kan doorlopen, is het aannemelijk dat zo'n vier miljoen mensen de game inmiddels hebben gespeeld. Ter vergelijking: voorganger It Takes Two had bijna een maand nodig om een miljoen keer te verkopen.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Net als met It Takes Two ontvangen mensen die Split Fiction aanschaffen een 'Friend Pass' zodat ze de game met iemand anders kunnen doorlopen. De andere speler kan op deze manier kosteloos meespelen. Het maakt daarbij niet uit op welk systeem men speelt - cross-play is beschikbaar - en mensen kunnen zo vaak als ze willen van medespeler wisselen.

Split Fiction is beschikbaar voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Ron Vorstermans beloonde de game met een 10 in zijn review: "Split Fiction is van begin tot eind een feest. Je doorloopt prachtige en volstrekt unieke spelwerelden die iedere keer op andere manieren weten te verrassen met nieuwe spelmechanieken, puzzels en manieren om samen te spelen. Sommige games zijn een achtbaanrit, maar Split Fiction is het hele pretpark."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote Kingdom Come: Deliverance 2-update uit, inclusief modondersteuning
Nieuws

Grote Kingdom Come: Deliverance 2-update uit, inclusief modondersteuning

Ook kan Henry zijn kapsel en baardgroei aanpassen

Warhorse Studios heeft update 1.2 voor Kingdom Come: Deliverance 2 uitgebracht. Naast meer dan duizend bugfixes en verbeteringen is ook officiële modondersteuning voor de pc-versie toegevoegd.

In de patch notes wordt gesproken van "het resultaat van vijf maanden werken aan het verbeteren van de game-ervaring". De patch past van alles aan, van het gedrag van NPC's en het uiterlijk van de omgeving tot de manier waarop uitrusting werkt.

Zoals eerder aangekondigd voegt de update ook de mogelijkheid toe voor hoofdpersonage om naar een kapper te gaan om zijn haar en baardgroei aan te passen. Zoals gezegd ontvangt de game ook integratie met Steam Workshop voor mods. Met de tools kunnen spelers meer dan driehonderd elementen aanpassen, van de user interface en gevechten tot rpg-elementen en het gedrag van personages. Op 20 maart wordt er een livestream gehouden waar Warhorse meer informatie geeft over de uitgekomen update.

Kingdom Come: Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come: Deliverance 2 is verkrijgbaar via pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Marvin Toepoel beloonde de game met een 9: "Kingdom Come: Deliverance 2 is ontroerend, hilarisch en een indrukwekkende onderdompeling in het leven van de middeleeuwse mens. De spelwereld is adembenemend, haar personages zijn stuk voor stuk memorabel, de game zit vol fantastische details en biedt daarbovenop een geweldig gevoel van progressie. Waar Kingdom Come 1 nog een ruwe culthit was, blijkt het vervolg een van de beste rpg’s van deze consolegeneratie."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!