F1 Manager 2022 gaat te kort door de bocht
Reviews

F1 Manager 2022 gaat te kort door de bocht

Triomf in de Formule 1 vraagt een naadloze samenhang tussen technologische innovatie, strategisch inzicht, racetalent en mentale veerkracht. De sport leent zich uitstekend voor een managementgame, maar dan moet ‘t wel verder gaan dan knetterende motoren en meer van dat soort pracht en praal.

F1 Manager 2022 is de mooiste en best klinkende managementgame die er is. Van filmische camerastandpunten en hitte die boven het asfalt uitstijgt tot knetterende hybridemotoren: de representatie van de Formule 1 is weergaloos.

Hierdoor geeft het gelijk ontzettend veel voldoening om als teambaas van een willekeurig F1-team aan de slag te gaan. Zelfs al rijd je eenzaam in de achterhoede van het veld, dan nog is het indrukwekkend om te zien hoe een coureur jouw teamorders vertaalt in een zichtbaar agressieve (of juist behoudende) racestijl. Je keuzes hebben duidelijk effect, niet alleen qua statistieken en rondetijden, maar ook op het circuit. 

©GMRimport

Geestdrift 

F1 Manager 2022 gebruikt de vergaarde licenties zo ten volste. Ben je bijvoorbeeld teambaas van Alpine en communiceer je met Alonso, dan antwoordt hij op de typisch geestdriftige manier die we van de Spaanse coureur gewend zijn. Maar coureurs kloppen ook aan de deur als banden aan het einde van hun latijn zijn: Lewis Hamilton klinkt dan altijd een beetje droevig, terwijl Yuki Tsunoda in duidelijke taal laat merken dat het tijd is voor een pitstop. Deze audio-opnames zijn afkomstig uit bestaande races, wat een ongekend gevoel van authenticiteit met zich meebrengt. I n Formule 1-games, maar ook in andere sportgames, is de grens tussen de werkelijkheid en de digitale representatie nog nooit zo expliciet opgezocht.

Dit maakt het eerste seizoen van F1 Manager 2022 een feest: de crashes zijn spectaculair, het oog voor audiovisuele details is ongekend en voice-overs herhalen zich niet al te vaak. 

©GMRimport

Schoonheid boven strategie 

Naarmate je langer speelt kom je er wel achter dat het als managementgame behoorlijke steken laat vallen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een eigen jeugdopleiding te beginnen. Hierdoor loont het zich nauwelijks om coureurs te scouten: als je al twee coureurs en een reservecoureur onder contract hebt, heeft het eigenlijk geen zin om verder te scouten. Je kunt immers niemand anders contracteren – ook niet voor het volgende seizoen – of een Formule 2- of 3-coureur zich op een bepaalde manier laten ontwikkelen. Dit haalt gelijk een gevoel van progressie weg. Aan een team van de toekomst bouwen beperkt zich daardoor tot het voorbereiden op nieuwe reglementen of het uitbreiden van je windtunnel.

Daarnaast is de communicatie met je team vrijwel volledig gebaseerd op het onderhandelen over contracten en teamorders vlak voor en tijdens de race. Hoewel dit goed is uitgewerkt, is het zo nauwelijks mogelijk om daadwerkelijk een team op te bouwen dat voor elkaar wil strijden of een strategie voor de langere termijn uit te stippelen. In games als Football Manager wordt inmiddels al een jaar of tien ingezet op mentale aspecten van de sport: hoe voel je je? Hoe ga je om met druk? Wat is nodig voor een winnaarsmentaliteit? Hoe werk je goed samen? Gezien Formule 1 op meerder fronten een teamsport is, is het zonde dat deze elementen schitteren door afwezigheid. Hierdoor houd je je vooral bezig met de bandenstrategie en het aanbieden van nog hogere contracten, in plaats van je team een specifieke identiteit te geven.

©GMRimport

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de afstelling van je bolides. Tijdens de vrije trainingen doe je steeds wat meer kennis op over het circuit en de nieuwe onderdelen aan je wagen. Op basis hiervan geven je coureurs aan waar nog verder aan gesleuteld kan worden. Eigenlijk is dit het perfecte uitgangspunt voor een managementgame: door te experimenteren ontdek je nieuwe mogelijkheden en ontwikkel je je langzaam tot het beste team op het circuit. De uitwerking in F1 Manager 2022 is alleen vrij oppervlakkig. Hoewel je de afstelling zelf kunt bepalen, lijkt de handeling die je het vaakst uitvoert op een soort minigame. Je draait aan een aantal schuiven (die bijvoorbeeld je voorvleugel of sidepods representeren) om zo te voldoen aan de wensen van je coureur. Van strategie hoef je geen kaas gegeten te hebben.

Enerverend op het circuit; oppervlakkig in het paddock 

Dit zijn slechts voorbeelden van de beperkingen waar je al gauw tegenaan loopt. Je kunt bijvoorbeeld ook niet van team wisselen; er zijn geen sprintraces; de zachte en harde banden leiden nauwelijks in verschillende rondetijden; en door DRS is het bijna onmogelijk om weg te rijden bij achterliggers. Als managementgame laat F1 Manager 2022 daardoor flink wat steken vallen. 

©GMRimport

Daar staat tegenover dat niet alleen de representatie van de sport weergaloos is, maar ook dat de actie op het circuit spectaculair en spannend is. Regelmatig krijg je te maken met een plensbui of safety car aan het einde van de race, met meerdere inhaalmogelijkheden tot gevolg. Door op de juiste momenten je coureurs aan te sporen om geen brandstof te besparen en alles op de aanval te zetten, kun je zo vlak voor de finish nog een plekje of twee winnen.

Door deze continue spanning is F1 Manager 2022 op het circuit enerverend en verrassend. Neem je daar genoegen mee, dan kun je hier best een paar seizoenen op teren. Zoek je echter een managementgame die strategisch inzicht en een lange adem vereist, dan kom je bedrogen uit.

F1 Manager 2022 is beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc. Voor deze review is de game op Xbox Series X gespeeld.

Oké
Conclusie

F1 Manager 2022 is een aardige poging om de koningsklasse van de autosport te vertalen naar een managementgame. Het gebrek aan diepgang zorgt er wel echter voor dat je na een seizoen of twee de pitstraat graag weer verlaat.

Plus- en minpunten
  • Waanzinnige audiovisuele representatie van F1; , vaak spannend tot de laatste ronde; , toegankelijk op zowel pc als consoles
  • Nauwelijks diepgaand; , je keuzes vragen weinig strategisch inzicht

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error