F1 Manager 2022 gaat te kort door de bocht
Gamer.nl
Reviews

F1 Manager 2022 gaat te kort door de bocht

Triomf in de Formule 1 vraagt een naadloze samenhang tussen technologische innovatie, strategisch inzicht, racetalent en mentale veerkracht. De sport leent zich uitstekend voor een managementgame, maar dan moet ‘t wel verder gaan dan knetterende motoren en meer van dat soort pracht en praal.

F1 Manager 2022 is de mooiste en best klinkende managementgame die er is. Van filmische camerastandpunten en hitte die boven het asfalt uitstijgt tot knetterende hybridemotoren: de representatie van de Formule 1 is weergaloos.

Hierdoor geeft het gelijk ontzettend veel voldoening om als teambaas van een willekeurig F1-team aan de slag te gaan. Zelfs al rijd je eenzaam in de achterhoede van het veld, dan nog is het indrukwekkend om te zien hoe een coureur jouw teamorders vertaalt in een zichtbaar agressieve (of juist behoudende) racestijl. Je keuzes hebben duidelijk effect, niet alleen qua statistieken en rondetijden, maar ook op het circuit. 

©GMRimport

Geestdrift 

F1 Manager 2022 gebruikt de vergaarde licenties zo ten volste. Ben je bijvoorbeeld teambaas van Alpine en communiceer je met Alonso, dan antwoordt hij op de typisch geestdriftige manier die we van de Spaanse coureur gewend zijn. Maar coureurs kloppen ook aan de deur als banden aan het einde van hun latijn zijn: Lewis Hamilton klinkt dan altijd een beetje droevig, terwijl Yuki Tsunoda in duidelijke taal laat merken dat het tijd is voor een pitstop. Deze audio-opnames zijn afkomstig uit bestaande races, wat een ongekend gevoel van authenticiteit met zich meebrengt. I n Formule 1-games, maar ook in andere sportgames, is de grens tussen de werkelijkheid en de digitale representatie nog nooit zo expliciet opgezocht.

Dit maakt het eerste seizoen van F1 Manager 2022 een feest: de crashes zijn spectaculair, het oog voor audiovisuele details is ongekend en voice-overs herhalen zich niet al te vaak. 

©GMRimport

Schoonheid boven strategie 

Naarmate je langer speelt kom je er wel achter dat het als managementgame behoorlijke steken laat vallen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een eigen jeugdopleiding te beginnen. Hierdoor loont het zich nauwelijks om coureurs te scouten: als je al twee coureurs en een reservecoureur onder contract hebt, heeft het eigenlijk geen zin om verder te scouten. Je kunt immers niemand anders contracteren – ook niet voor het volgende seizoen – of een Formule 2- of 3-coureur zich op een bepaalde manier laten ontwikkelen. Dit haalt gelijk een gevoel van progressie weg. Aan een team van de toekomst bouwen beperkt zich daardoor tot het voorbereiden op nieuwe reglementen of het uitbreiden van je windtunnel.

Daarnaast is de communicatie met je team vrijwel volledig gebaseerd op het onderhandelen over contracten en teamorders vlak voor en tijdens de race. Hoewel dit goed is uitgewerkt, is het zo nauwelijks mogelijk om daadwerkelijk een team op te bouwen dat voor elkaar wil strijden of een strategie voor de langere termijn uit te stippelen. In games als Football Manager wordt inmiddels al een jaar of tien ingezet op mentale aspecten van de sport: hoe voel je je? Hoe ga je om met druk? Wat is nodig voor een winnaarsmentaliteit? Hoe werk je goed samen? Gezien Formule 1 op meerder fronten een teamsport is, is het zonde dat deze elementen schitteren door afwezigheid. Hierdoor houd je je vooral bezig met de bandenstrategie en het aanbieden van nog hogere contracten, in plaats van je team een specifieke identiteit te geven.

©GMRimport

Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de afstelling van je bolides. Tijdens de vrije trainingen doe je steeds wat meer kennis op over het circuit en de nieuwe onderdelen aan je wagen. Op basis hiervan geven je coureurs aan waar nog verder aan gesleuteld kan worden. Eigenlijk is dit het perfecte uitgangspunt voor een managementgame: door te experimenteren ontdek je nieuwe mogelijkheden en ontwikkel je je langzaam tot het beste team op het circuit. De uitwerking in F1 Manager 2022 is alleen vrij oppervlakkig. Hoewel je de afstelling zelf kunt bepalen, lijkt de handeling die je het vaakst uitvoert op een soort minigame. Je draait aan een aantal schuiven (die bijvoorbeeld je voorvleugel of sidepods representeren) om zo te voldoen aan de wensen van je coureur. Van strategie hoef je geen kaas gegeten te hebben.

Enerverend op het circuit; oppervlakkig in het paddock 

Dit zijn slechts voorbeelden van de beperkingen waar je al gauw tegenaan loopt. Je kunt bijvoorbeeld ook niet van team wisselen; er zijn geen sprintraces; de zachte en harde banden leiden nauwelijks in verschillende rondetijden; en door DRS is het bijna onmogelijk om weg te rijden bij achterliggers. Als managementgame laat F1 Manager 2022 daardoor flink wat steken vallen. 

©GMRimport

Daar staat tegenover dat niet alleen de representatie van de sport weergaloos is, maar ook dat de actie op het circuit spectaculair en spannend is. Regelmatig krijg je te maken met een plensbui of safety car aan het einde van de race, met meerdere inhaalmogelijkheden tot gevolg. Door op de juiste momenten je coureurs aan te sporen om geen brandstof te besparen en alles op de aanval te zetten, kun je zo vlak voor de finish nog een plekje of twee winnen.

Door deze continue spanning is F1 Manager 2022 op het circuit enerverend en verrassend. Neem je daar genoegen mee, dan kun je hier best een paar seizoenen op teren. Zoek je echter een managementgame die strategisch inzicht en een lange adem vereist, dan kom je bedrogen uit.

F1 Manager 2022 is beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc. Voor deze review is de game op Xbox Series X gespeeld.

Oké
Conclusie

F1 Manager 2022 is een aardige poging om de koningsklasse van de autosport te vertalen naar een managementgame. Het gebrek aan diepgang zorgt er wel echter voor dat je na een seizoen of twee de pitstraat graag weer verlaat.

Plus- en minpunten
  • Waanzinnige audiovisuele representatie van F1; , vaak spannend tot de laatste ronde; , toegankelijk op zowel pc als consoles
  • Nauwelijks diepgaand; , je keuzes vragen weinig strategisch inzicht

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oblivion Remastered behoudt iconische blooper uit origineel
Gamer.nl
Nieuws

Oblivion Remastered behoudt iconische blooper uit origineel

'Wait a minute, let me do that one again'

Spelers van het deze week uitgekomen The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered zijn er achter gekomen dat een inmiddels bekende blooper uit het origineel intact is gebleven in de nieuwe versie van de game.

Toen de game eerder deze week werd aangekondigd en uitgebracht liet Bethesda al weten dat Remastered een combinatie van oude en nieuwe ingesproken stemmen bevat. Een blooper uit het origineel die onder de fans inmiddels welbekend is, blijkt nu nog altijd in de remake te zitten - waarschijnlijk bewust.

Het gaat ironisch genoeg om de Master Speechcraft-trainer Tandilwe. De stemactrice ging de fout in tijdens het inspreken van een zin en vroeg vervolgens of ze de zin opnieuw kon doen. De gehele blooper kwam echter in het origineel terecht en nu dus ook in Remastered, zoals in onderstaande tweet beluisterd kan worden.

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered werd afgelopen woensdag aangekondigd en kwam toen meteen uit op Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass. Er gingen echter al geruime tijd geruchten over de komst van de game en er waren voorheen zelfs screenshots gelekt.

De game kent veel grafische verbeteringen ten opzichte van het origineel uit 2006, mogelijk gemaakt door Unreal Engine 5. Gameplay is ook op de schop gegaan, met verbeterde gameplaysystemen en een aangepaste user interface. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Dialogen zijn zoals gezegd deels opnieuw opgenomen, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het origineel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als de meest complete versie van Oblivion. Alle verhalende uitbreidingen zitten ook bij het spel inbegrepen. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro met diverse extra's.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 te zien
Gamer.nl
Nieuws

Eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 te zien

De game komt later dit jaar uit voor pc, Xbox Series-consoles en Game Pass

Unknown Worlds heeft eerder deze week de eerste bewegende in-game beelden van Subnautica 2 aan de buitenwereld vertoond.

De beelden werden gedurende een video genaamd 'Road to Early Access' getoond, waarin ontwikkelaar Anthony Gallegos praat over de weg die het aflegt naar de early access-release van het vervolg. De beelden tonen wat lijkt op het equivalent van Safe Shallows uit de eerste game, een ondergronds gebied en een aantal waterwezens.

Vorig jaar werd er al een CGI-trailer van de game uitgebracht, alsmede enkele screenshots. In Subnautica 2 verkennen spelers een nieuwe spelwereld met een nieuwe oceaan. "Deze wereld is te gevaarlijk voor mensen om te overleven... tenzij je de definitie van een mens verandert." De game kan alleen of met drie vrienden in online co-op gespeeld worden. Zoals men gewend is van het origineel kan men ook basissen bouwen en zijn er diverse nieuwe soorten omgevingen om te verkennen.

De early access-versie van Subnautica 2 verschijnt in de loop van dit jaar in ieder geval op Xbox Series X en S en pc (via Steam en Epic Games Store). Ook komt het spel op release meteen op Xbox Game Pass te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!