F1 22 gaat voor opsmuk
Reviews

F1 22 gaat voor opsmuk

”Hoi, welkom in de wereld van de Formule 1! Heb je al een nieuwe monsterbak uitgekozen? Nee? Kom verder. We hebben hier een waanzinnige Mercedes AMG die uitstekend past bij je t-shirt. Toch niet voor jou? Hoe sta je tegenover een tijmgroene Aston Martin?”

F1 22 omarmt lifestyle. Naast het vormgeven van je eigen coureur is het dit jaar ook zaak om een sportbolide te kiezen, je appartement vorm te geven en een paar exclusieve sneakers aan te trekken. Het is alsof uitgever EA besloten heeft dat Codemasters te saaie racegames maakt en wel wat hulp van Fifa-ontwikkelaar EA Sports kon gebruiken.

©GMRimport

T-splitsing

Het resultaat is een onhandige tweespalt. Aan de ene kant probeert de F1-serie al jarenlang een zo authentiek mogelijke race-ervaring na te bootsen, met een nadruk op racen als ambacht. Aan de andere kant zijn er nu schreeuwende kleuren, een bombastische soundtrack en het leven als een influencer.

Het laat vooral zien dat de serie op een T-splitsing staat: wordt F1 nu eindelijk een racesimulator die kan concurreren met Assetto Corsa en i-Racing, of groeit het uit tot een equivalent van Fifa (inclusief nutteloze seizoenspas en andere manieren voor EA om extra geld te verdienen)? F1 22 blijft ergens in het midden steken. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Goede wegligging

Toch blijft F1 22 over de gehele linie een goede, overtuigende racegame. Dit komt met name door de wederom verfijnde wegligging en besturing. Voor het huidige Formule 1-seizoen zijn de technische reglementen behoorlijk aangepast. Hierdoor zijn de wagens iets langzamer, maar is het wel mogelijk om dichter achter elkaar te racen en - op papier - je tegenstanders makkelijker in te halen.

De vertaling van de veranderde reglementen naar F1 22 is uitstekend: het is makkelijker om in lastige bochtencombinaties dicht achter je grootste rivalen te blijven racen. Tegelijkertijd is het een stuk lastiger om snel vanaf de startgrid of uit een langzame bocht op snelheid te komen. De bolides zijn immers een stuk minder stabiel en hebben behoorlijk last van overstuur, waardoor de achterkant vrijwel direct uitbreekt als je te snel gas geeft.

Gecombineerd met de strijdlustige AI levert dit een enorm spektakel op. Races zijn spannend, inhaalacties vinden veelvuldig plaats en foutjes zijn snel gemaakt. Door deze nieuwe bolides voelt F1 22 op het circuit behoorlijk anders dan afgelopen delen. Dit komt vooral de race-actie ten goede en belooft veel voor online competities. Naast de toevoeging van de virtual reality-optie (op pc) en het nieuwe circuit in Miami is dit de voornaamste reden om dit nieuwste deel te overwegen. 

©GMRimport

Stilstand is achteruitgang

Want laten we eerlijk zijn: F1 22 biedt voor de rest nauwelijks meerwaarde ten opzichte van afgelopen delen. De grafische engine loopt inmiddels al een paar jaar op z’n achterste benen; de safety cars zijn nog altijd een zwaktebod; de carrièremodus is nagenoeg identiek aan die van afgelopen jaar - inclusief alle onvolkomenheden. Zeker, het is leuk dat er nu een mogelijkheid is om tussen de raceweekenden door in supercars een simpele ’challenge‘ te voltooien. En het is geinig dat de pitstops en racestarts een tikkeltje interactiever zijn. Maar ook dit zijn geen wezenlijke toevoegingen aan de game.

Oftewel: eenmaal op het circuit is F1 22 wederom overtuigend. Maar veel van de wensen uit de actieve community worden simpelweg genegeerd, ten faveure van EA-franjes. Het is misschien kenmerkend voor deze tijdsgeest, waarin de grootste uitgevers moeite hebben om de aandacht van gamers vast te houden. Misschien helpt een seizoenspas of twee hier wel mee, maar een betere game levert het niet op.

Watch on YouTube

F1 22 is vanaf 1 juli beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S & X, en pc. Voor deze review is de game op een Series X getest, met zowel controller als racestuur.

Goed
Conclusie

F1 22 appelleert aan racers van verschillende niveaus. Als simulator biedt de game uitdagende race-actie en voor beginnende coureurs is het een toegankelijke introductie binnen de koningsklasse van de motorsport. Toch is lang niet alle potentie benut. Het nagenoeg volledige hergebruik van de carrièremodus uit de afgelopen edities illustreert dit. F1 22 is uitgebreid, leuk en degelijk, maar is buiten de nieuwe bolides en circuits nauwelijks een meerwaarde ten opzichte van F1 2021.

Plus- en minpunten
  • Degelijke race-actie, naar eigen smaak aan te passen
  • Carrièremodus nagenoeg gekopieerd uit vorige delen, EA-saus leidt tot generieke presentatie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!