F1 2021 stelt je voor talloze keuzes
Reviews

F1 2021 stelt je voor talloze keuzes

Heb je last van keuzestress, dan is F1 2021 misschien niet de beste racer voor jou. Het is namelijk volledig aan jou hoe de game speelt. Dat is een insteek die past bij de huidige zeitgeist.

Tuurlijk, bij recente releases voor de PlayStation 5 en Xbox Series gaat het vooral over snelle laadtijden en grafische poespas. Dat is ook niet verwonderlijk: het is waanzinnig om te zien hoe je in Ratchet and Clank: Rift Apart naadloos van de ene naar de andere dimensie vliegt. Ook zijn de mogelijkheden van raytracing enorm indrukwekkend: lichtinval, schaduwen en reflecties worden extreem gedetailleerd gerepresenteerd. Dit geldt ook voor F1 2021: nog niet eerder was de belichting in een Formule 1-game zo natuurgetrouw

©GMRimport

Maar met de introductie van de nieuwe generatie consoles lijken ontwikkelaars ook in te zetten op een andere troef: een breed scala aan spelopties. F1 2021 is daar een prachtig voorbeeld van. Waar je tot afgelopen jaar een beperkt aantal mogelijkheden had om de race-ervaring naar wens vorm te geven, daar heb je nu opties te over.

Vind je het fijner dat de weersverwachtingen accuraat zijn (zoals tot dusver altijd het geval was), of is het ook oké als je rekening moet houden met de grillen van de weergoden? Wil je tijdens je carrière wel of geen interviews met de pers houden? En doorloop je die carrière alleen of met een vriend? Verdienen andere teams net zoveel cash en ervaringspunten als jouw eigen telg, of wil je het jezelf iets makkelijker maken door daar een slaatje uit te slaan?

Veel kan, weinig hoeft

In F1 2021 kan het allemaal. Het is misschien niet de meest aansprekende feature van een nieuwe game, maar het betekent wel dat je op basis van je eigen voorkeuren aan een Grand Prix begint. Sommige minpunten uit vorige delen kun je hierdoor zelf elimineren. Voor doorgewinterde F1-spelers zijn de interviews bijvoorbeeld weinig interessant: telkens stelt de pers dezelfde vragen, waarbij je antwoord er eigenlijk niet toe doet. Juist omdat je die gesprekken na elke race voert, kunnen ze na een tijdje best irritant worden. Dat geldt in F1 2021 nog steeds. Het grote verschil: met een druk op de knop schakel je ze uit. En dat kan ook gerust gedurende een lopende carrière. Wat dat betreft slaat Codemasters de spijker op de kop.

Door op slimme manieren in te spelen op de behoeften van verschillende soorten gamers, biedt Codemasters een veelzijdige en diepgaande racegame

-

Als racegame is F1 2021 weinig verrassend of vernieuwend. Buiten wat kleine tweaks die de wegligging en besturing verscherpen, is dit nagenoeg dezelfde ervaring als F1 2020. Daar is weinig op af te dingen: de reeks slaagt er al meerdere jaren in om een uitstekende representatie van de Formule 1 en Formule 2 neer te zetten – ergens tussen arcade en simulatie in. Daardoor is het een prima titel om na de zoveelste podiumplek van Max even op te starten om de race te herbeleven, maar is er ook genoeg nuance voor serieuze coureurs om online aan kampioenschappen mee te doen. (En ook op dat vlak staat Nederland aan de wereldtop. Afgelopen jaar won Jarno Opmeer de officiële F1 Esports Series.)

Vlekkeloos

Vooral qua kunstmatige intelligentie maakt F1 2021 stappen. Computergestuurde coureurs maken nu af en toe onnodige fouten en zijn veel vaker met elkaar in gevecht. Dat leidt zo nu en dan tot onverwachte resultaten, maar ook tot situaties op het circuit waar je snel op in moet spelen. De keerzijde hiervan is dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt. Zo leidt de safety car vaak tot gevaarlijke situaties. Vaker dan je lief is stopt ‘ie opeens met rijden, waardoor het hele veld op elkaar klapt of juist langs de safety car rijdt en daardoor gediskwalificeerd wordt. Als dit drie keer in een seizoen gebeurt, dan haalt dat een deel van het plezier weg. Gelukkig is dit wel het soort bug dat meestal met een update verholpen wordt.

Dan nog even kort over de feature waar ontwikkelaar Codemasters zelf het meeste mee pronkt: Braking Point. Het is een verhaal van om en nabij zes uur, waarin je als jonge coureur Aiden Jackson je eerste stappen zet in de Formule 2 en uiteindelijk promoveert naar de koningsklasse van de racesport. In Braking Point heb je vooral te maken met je teambaas en de fictieve coureurs Casper Akkerman en oude bekende Devon Butler. Het is een aardige toevoeging die vooral veel inspiratie geput heeft uit de Netflix-documentaire Drive to Survive. Oftewel: er is veel drama en weinig inhoud. Misschien belangrijker is dat geen enkel personage daadwerkelijk sympathiek of interessant is. Hierdoor maakt het al snel niet meer uit wat Devon en Casper van je vinden: lekker belangrijk wat coureurs van je denken die toch alleen maar met zichzelf bezig zijn.

©GMRimport

Dit doet natuurlijk weinig af aan het totaalpakket dat F1 2021 is. Door op slimme manieren in te spelen op de behoeften van verschillende soorten gamers, biedt Codemasters een veelzijdige en diepgaande racegame. En het belangrijkste: de race-ervaring is nog altijd heerlijk, hoe je ook speelt.

F1 2021 verschijnt op 13 juli voor PlayStation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc. Voor deze review is de game getest op PlayStation 4 en Xbox Series X.

Uitstekend
Conclusie

F1 2021 maakt indruk. Of je nu een fanatieke e-sporter bent of in je uppie een verhalende carrière wilt doorlopen, je krijgt talloze mogelijkheden om de game naar eigen smaak in te richten. Dat maakt van F1 2021 een veelzijdige titel. Eenmaal op het circuit is het nog altijd een oerdegelijke racegame, geschikt voor zowel controllers als (semi)professionele racestuurtjes.

Plus- en minpunten
  • Uitstekende representatie racesport, veel keuzevrijheid, subtiele grafische update voor Xbox Series en PlayStation 5
  • Kleine foutjes, Braking Point is weinig interessant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!