Evil West is een geslaagd en geplaagd eerbetoon aan vervlogen tijden
Reviews

Evil West is een geslaagd en geplaagd eerbetoon aan vervlogen tijden

Reis met ons mee naar het Wilde Westen. Het is november 2010 en in de schappen liggen titels als Dark Void, Splatterhouse, Dante’s Inferno, Army of Two en Darksiders. Games zijn mooier dan ooit en iedereen kan ze maken, of het nu een team van twee personen is of van honderd. Niemand heeft nog de woorden ‘AAAA-game’ uitgesproken. Het leven is goed.

Tegenwoordig ziet het gamelandschap er totaal anders uit. Aan een Assassin’s Creed-game werken meer dan drieduizend mensen, Call of Duty is de enige spelreeks van betekenis als we Sony mogen geloven en we moeten medelijden hebben met Microsoft als huilende derde in de consolestrijd. Het is november en God of War Ragnarök en Pokémon Violet & Scarlet zijn zo’n beetje de enige twee grote releases in het normaal zo propvolle najaar. Gelukkig is er ook nog Evil West, een spel dat alle ontwikkelingen van de afgelopen twaalf jaar aan zijn cowboylaarzen lapt.

Evil West is geen goede game, laat daar geen misverstand over bestaan. Daarvoor zitten er te veel bugs in. Tijdens onze coöperatieve playthrough is het spel meer dan tien keer hard gecrasht en is zo’n beetje alles misgegaan wat maar mis kon gaan. De sprintknop deed het niet meer, we zakten door de vloer, het geluid stopte acuut, het beeld viel weg, noem het maar op. 

©GMRimport

Het werd pas echt onspeelbaar toen mijn personage continu en keihard begon te knetteren, alsof er vuurwerk in zijn broek zat, en niet op de goede manier. Zelfs toen de credits na een uur of twaalf voorbij kwamen rollen was de ‘ellende’ nog niet voorbij. Door een glitch werd de ballad die de aftiteling moest inluiden begeleid door schreeuwende monsters. Een passender einde kunnen we ons niet voorstellen.

Simpel en vermakelijk 

Toch is Evil West behoorlijk vermakelijk, al is dat soms ten koste van zichzelf. De game heeft verfrissend weinig poespas. Er zijn stukjes lore die je kunt verzamelen, maar dat zijn ook gelijk de enige collectibles. Verder vind je alleen maar keiharde pegels. Je stompt net als Kratos met je vuist op een kist, maar in plaats van hacksilver of slag deposits krijg je hier gewoon ‘bucks’. Met dat geld kun je in een menu upgrades voor je wapens ontgrendelen. Die hoef je niet te verzilveren bij een smid en er is absoluut geen verklaring voor waarom het geld kost en aan wie je dat betaalt. Dat boeit toch niet.

Voor ondergetekende is dat een verademing na Ragnarök, een spel dat krampachtig voor alles een in-universum verklaring zoekt. In Evil West wordt al het onverklaarbare aan de gamegoden toegedicht. Na een kort tussenfilmpje verschijn je op mysterieuze wijze op het strijdtoneel en aan het eind van een missie word je abrupt terug naar het hoofdkwartier geteleporteerd. Geen geklim, geklauter of poespas. De enige flinke meters die je maakt zijn in een mijnkarretje, want het is 2010 en natuurlijk is er een minecart sequence. 

In Evil West wordt al het onverklaarbare aan de gamegoden toegedicht

-

Schiettent 

99,9 procent van de tijd ben je ouderwets aan het beuken en schieten. Je hebt een indrukwekkend arsenaal aan wapens die je allemaal op je rug meezeult. Een shotgun, een revolver, een geweer, een vlammenwerper, een minigun, een kruisboog: het kan allemaal, maar niet tegelijk. De gevechten zijn vooral een kwestie van cooldownmanagement. Alles heeft maar een beperkt aantal kogels en je meest krachtige aanval kun je hooguit een keer per vijf minuten gebruiken.

©GMRimport

De uitdaging zit ‘m in het vinden van overzicht te midden van alle chaos. Het kleine grut en het grote kwaad krioelt door elkaar en het is aan jou om al je vaardigheden op de juiste manier en het juiste moment in te zetten. Evil West onderscheidt zich daarin nog met een futuristisch vuistwapen dat vijanden kan elektrocuteren of met een zweep naar zich toe kan trekken. Je schiet of stompt vijanden de lucht in en ramt ze dan weer naar de grond. We moeten toegeven: dat blijft de hele game lang leuk. Het is precies dom en leuk genoeg.

Het is daarom jammer dat de variatie aan vijanden een beetje te wensen overlaat. Er zitten een aantal spectaculaire gevechten in, maar veel van de ‘standaard’ confrontaties worden op- en aangevuld met tussenbazen die je al tien keer hebt gezien. Dat het er nu drie tegelijk zijn maakt het er niet beter op. Eerder frustrerend, omdat ze alle drie om een andere aanpak vragen en die niet zo makkelijk verenigbaar zijn. Zeker niet als er nog tien kleinere vijanden op je afrennen. 

Draculaatmaar 

Dit spel moet het enkel en alleen hebben van zijn actie. Waarom je vampiers en gemuteerde insecten afslacht is bijzaak, al zit er nog vrij veel dialoog in voor zo’n hersenloze game. De korte samenvatting is dat de populatie van bloedzuigers uit de klauwen begint te lopen en een gevaar begint te vormen voor de samenwerking als geheel, en niet alleen meer voor het groepje ongelukkigen dat als donor wordt 'geselecteerd’. 

©GMRimport

Maar voor het Rentier Institute, een organisatie van vampierjagers, is het juist een uitgelezen kans om al hun technische snufjes uit te testen. Ergens in deze premisse zit een interessante tweestrijd vol politieke en economische afwegingen, zowel voor mens als monster, maar dat komt helaas nauwelijks uit de verf. Deze interessante onderlaag wordt compleet overstemd door al het schreeuwerige schrijfwerk. 

Cowboys don’t cry  

Elke emotie behalve boosheid wordt meteen de kop ingedrukt en iedere man is hyper masculien, op een wel erg hysterische sidekick na. Hij wordt voortdurend belachelijk gemaakt, behalve door zijn enige vrouwelijke collega. Helaas komen ook de personages rechtstreeks uit het vorige decennium, met alle stereotypes van toen. Evil West heeft een hoog no homo-gehalte en dat komt de game vanzelfsprekend niet ten goede. Het voelt ook niet alsof het bewust onuitstaanbaar is geschreven, dus zelfs als parodie zou het de plank misslaan.

Dat is de keerzijde van een ‘game uit 2010’ spelen in het jaar 2022. Je krijgt een goed gedoseerde injectie dom vermaak, maar je moet er veel tenenkrommende zooi voor incasseren. Godzijdank heeft Evil West online coöp. Dat maakt het toch nog tolerabel, al zouden we er niet twee keer de volle mep voor betalen. Evil West hoort thuis in de budgetbak, waar je het ongetwijfeld over een maand of twee gaat vinden.

Evil West is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PlayStation 5.

Watch on YouTube
Oké
Conclusie

Evil West is geen al te beste game, maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk is. Er valt genoeg vermaak te vinden en het is verfrissend vrij van opsmuk en overbodige spelmechanieken. Zeker in coöp is het geregeld genieten geblazen, mits jij en je partner je door alle tenenkrommende dialogen en talloze bugs weten te worstelen.

Plus- en minpunten
  • Coöp, lekker domme actie, weinig poespas
  • Vrij veel bugs, elk personage is verschrikkelijk, te weinig variatie qua vijanden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'PlayStation 6 gebruikt AMD-chips, PlayStation-handheld ook op komst'
Nieuws

'PlayStation 6 gebruikt AMD-chips, PlayStation-handheld ook op komst'

PS6 zou draaien op Zem 4- of Zen 5-microarchitectuur

Sony zou de handen ineenslaan met AMD voor het maken van de chips voor PlayStation 6. Daarbij zou AMD ook chips voor een bijbehorende handheld ontwikkelen.

Dat claimt een betrouwbare Chinese insider genaamd zhangzhonghao (via Reddit en ResetEra). Er gingen voorheen al geruchten over de mogelijkheid dat Sony voor de nog onaangekondigde PlayStation 6 wederom AMD zou inschakelen - mede omdat dit backward compatibility makkelijker maakt. De insider claimt nu dat de PS6 op AMD's Zen 4- of Zen 5-microarchitectuur zal draaien.

Daarbij zou AMD ook aan de chips voor een nieuwe PlayStation-handheld werken. Hoewel niet duidelijk wat de functie van deze handheld precies wordt, is het waarschijnlijk dat het de bedoeling is dat deze handheld bestaande PlayStation-games afspeelt en dus niet een losstaand ecosysteem zal bieden.

Eerder dit jaar werd al geclaimd dat Sony de handheldmarkt nauwlettend in de gaten houdt. Insider Moore's Law is Dead claimde eerder ook al dat AMD aan twee nieuwe chipsets voor Sony werkte, en de mogelijkheid dat er zowel een console als handheld in ontwikkeling is zou dit verklaren.

Onlangs gaf Xbox-baas Phil Spencer ook al toe dat Microsoft aan een handheld werkt, al kan die nog wel enkele jaren op zich laten wachten. Na het succes van de Nintendo Switch en diverse pc-handhelds lijken dus ook Microsoft en Sony zich er aan te wagen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Final Fantasy 14 Mobile aangekondigd
Nieuws

Final Fantasy 14 Mobile aangekondigd

Speeltests worden binnenkort gehouden, daarna volgt de release

Square Enix heeft Final Fantasy 14 Mobile aangekondigd, een mobiele versie van de mmo.

De game wordt ontwikkeld door LightSpeed Studios, een dochteronderneming van Tencent Games, en de ontwikkeling wordt overzien door FF14-regisseur Naoki Yoshida. Een precieze releasedatum is er nog niet, maar er worden binnenkort in China speeltests gehouden en een wereldwijde release moet kort daarna volgen.

Yoshida noemt Final Fantasy 14 Mobile een "zuster van Final Fantasy 14". Het gaat dus niet om een directe port van de game die op pc en consoles verkrijgbaar is, al moeten wel "de grootsheid van het verhaal en de gevechtsmechanismen naar mobiele apparaten gebracht worden". Duidelijk is ook dat negen 'jobs' op release beschikbaar zullen zijn.

Ook wordt benadrukt dat diverse ontspannende bezigheden beschikbaar zullen zijn in het spel. Zo kan men met chocobo's racen en een Triple Triad-kaartspel spelen. Ook kunnen spelers hun huis naar eigen smaak aanpassen, meedoen aan diverse seizoensgebonden evenementen en diverse outfits passen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!