Dead Space is een masterclass in remakes en horrorgames
Reviews

Dead Space is een masterclass in remakes en horrorgames

Soms ontstaat op twee verschillende plekken bijna exact hetzelfde idee. In de wetenschap spreken we dan van een ‘gelijktijdige uitvinding’; de filmindustrie verwijst ernaar als ‘filmtweeling’. href="https://gamer.nl/artikelen/review/the-callisto-protocol-onderscheidt-zich-niet-van-dead-space/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">The Callisto Protocol</a> (van de bedenker van Dead Space) en de Dead Space-remake kun je gerust een gametweeling noemen. Maar wetenschappers en filmmakers weten dat er meestal maar één van de twee een plek verovert in het collectieve geheugen. EA’s remake heeft daar de beste papieren voor.

Wie Dead Space ergens in de afgelopen vijftien jaar heeft gespeeld is bekend met de situering. De USG Ishimura, een gigantisch ruimteschip ontworpen om complete planeten te ‘kraken’ en om te zetten in ruwe grondstoffen, is na een noodsignaal volledig op zwart gegaan. Een klein groepje technici, waaronder ingenieur Isaac Clarke, benadert het schip om reparatiewerkzaamheden te verrichten. Het gezelschap strandt echter en ontdekt al snel wat er écht aan de hand is: de bemanning is dood en het schip is overgenomen door gemuteerde wezens genaamd Necromorphs, die je alleen kapot krijgt door hun ledematen er af te schieten. Wat volgt is een tien tot vijftien uur durend avontuur dat nieuwkomers én fans verrast.

©GMRimport

Vertrouwd en toch anders

In grote lijnen is Dead Space weliswaar trouw aan zijn vijftien jaar oude naamgenoot, maar de lijst met aanpassingen is haast te lang om op te sommen. Zo is daar de overduidelijke grafische update, zijn er nieuwe puzzels en zijmissies en kan hoofdpersoon Isaac Clarke ditmaal praten. Subtieler zijn de veranderingen in de schaal van locaties en hoe bepaalde accenten binnen het verhaal zijn verlegd. Op sommige vlakken trekt ontwikkelaar EA Motive het spel gelijk met het vervolg uit 2011, bijvoorbeeld als het gaat om hoe je je wapens upgradet of door gebieden zonder zwaartekracht manoeuvreert. Maar op één vlak overstijgt Dead Space het origineel, de vervolgen én genregenoten: de pure spanning die voelbaar is. Bepaald niet onbelangrijk bij een horrorgame.

De uitmuntende spanning is meer dan de som der delen. Natuurlijk draagt de grafische pracht eraan bij. Damp, rook en onbetrouwbare lichtbronnen schilderen een beklemmende sfeer, waardoor je de roest en olie op het schip bijna kan ruiken. Audio speelt zo mogelijk een nog grotere rol. Dat gaat verder dan onheilspellend gekraak en gepiep. Geschreeuw of gebonk in de verte is soms dof en vervormd, alsof het geluid via een ventilatieschacht al een heel eind heeft afgelegd. Op andere momenten klinkt het angstwekkend dichtbij. Soms overstemmen luide machines al het andere geluid en soms is het zo stil, dat je alleen Isaacs hart tekeer hoort gaan. Dead Space is een gruwelijk feestje voor audiofielen.

©GMRimport

USG Ishimura: Planet Cracker en zenuwsloper

De absolute ster van Dead Space is echter de USG Ishimura, dat vol verrassingen zit. In het origineel bestond het schip uit verschillende secties. Reizen tussen deze secties ging via een laadscherm vermomd als tram. In de remake is de Ishimura één geheel. Via nieuwe gangen kun je je te voet van het ene naar het andere gebied verplaatsen. De tram is er nog steeds, maar doet nu meer dienst als fast travel-systeem en rijdt fysiek door het schip. Daarmee laat ontwikkelaar EA Motive niet alleen technische spierballen zien, het houdt je als speler ook vastgekluisterd aan de game. Elke missie loopt naadloos over in de volgende, zonder dat je zenuwen echt tot rust kunnen komen.

Zelfs wanneer je op een bepaalde plek al meerdere keren bent geweest en je de weg inmiddels blindelings kent, weet de game je de stuipen op het lijf te jagen. De Ishimura voelt al snel bekend, maar nooit vertrouwd. De ene keer tref je ergens vijanden aan, de volgende keer barst er nét op het juiste moment met veel heisa een waterleiding of begeeft een ventilator het. Of gebeurt er juist helemaal niks, wat óók onheilspellend is. Het knappe is dat veel schrikeffecten zorgvuldig gescript lijken, totdat je doodgaat en een stukje opnieuw speelt. Dan pas kom je er achter dat deze gebeurtenissen veelal willekeurig zijn. Zó vloeiend gaat alles in elkaar over.

©GMRimport

Wapens werken soms tegen je

Toch is niet alles in Dead Space vrij van frictie. Het wapensysteem is gek genoeg nog behoorlijk archaïsch. Slechts vier wapens kun je tegelijkertijd onder de vierpuntsdruktoets programmeren. De rest zit in je inventaris, waar je alleen bij kunt door in het menu te duiken. Ook dan ben je echter niet veilig, want het spel gaat verder terwijl je in dit menu zit. Zeker bij baasgevechten, waar bepaalde wapens volstrekt nutteloos zijn, kan dat problematisch zijn. Het is immers vrijwel onmogelijk om dan in het heetst van de strijd een ander wapen uit je inventaris te toveren.

Doodgaan, je beter voorbereiden en opnieuw proberen is natuurlijk een logische oplossing, maar het past niet bij deze remake die verder zo hamert op een naadloze ervaring. Bovendien spoort het spel je aan veelvuldig af te wisselen tussen wapens door willekeurig munitie te droppen. Een modern wapenwiel die toegang tot al die verschillende wapens had gegeven, had in deze remake dan ook niet misstaan.

©GMRimport

Wellicht leggen we zout op slakken. Zie het als een ultiem compliment aan de fenomenale sfeer van Dead Space, die je eigenlijk onder geen beding wilt onderbreken. Het laadtijdvrije ontwerp van de Ishimura, het brede arsenaal aan verrassingen dat het spel voor je in petto heeft en de ijzingwekkend goede audio creëren op vernuftige wijze een constante, bloedstollende spanning die je van begin tot eind in zijn greep houdt. Als je eenmaal aan Dead Space bent begonnen, wil je ‘m het liefst in één ruk uitspelen. Als je durft tenminste.

Dead Space is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Voor deze review is de game gespeeld op een Xbox Series X.

Fantastisch
Conclusie

Dead Space is een uitstekende remake, maar bovenal een geweldige horrorgame. Het maakt daardoor niet uit of je de USG Ishimura al als je broekzak kent, of dat dit je eerste avontuur met Isaac Clarke is. De grafische renovatie en talloze grote en kleine aanpassingen zijn uiteraard welkom, maar het is de onvoorspelbaarheid, de naadloze ervaring en het ijzingwekkende geluid dat je geheid van begin tot einde met klamme handjes op het puntje van je stoel houdt.

Plus- en minpunten
  • Intens sfeervol, audio van de bovenste plank, nagenoeg naadloze ervaring die je in constante spanning houdt
  • Wapenselectiesysteem is wat achterhaald

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!