Dead Island 2 is een bloederig cringe-festijn
Reviews

Dead Island 2 is een bloederig cringe-festijn

Dad Island

Je kruipt je een weg uit een zojuist neergestort vliegtuig, wurmt je door de ingedeukte deur en ziet daar een paar andere overlevenden. Een man heeft een nogal bebloed hoofd, dus je zegt: "Hé gast, je hebt allemaal bloed in je oor!" Waarop de man roept: "Wat zeg je? Ik kan je niet horen, ik heb allemaal bloed in m'n oor."

Deze grap aan het begin van de game, die regelrecht van Bert en Ernie is gestolen, zet de toon voor de komende vijftien tot twintig uur van Dead Island 2. Het is een game vol met dit soort cringe, die je vaker laat zuchten dan lachen.

Ons hoofdpersonage Jacob, een van de licht van elkaar verschillende hoofdpersonen die je kunt kiezen, is geschreven alsof hij een coole dude boordevol zelfvertrouwen is, maar komt uiteindelijk over als een nerd met een vrachtlading aan dad jokes. Als hij terugkomt in zijn uitvalsbasis en opmerkt dat er een overlevende minder in de kamer staat, vraagt hij: "Where is the last of us?" Na zo'n overduidelijke en niet grappige verwijzing lig je niet in een deuk, maar wens je vooral dat je die betere zombiegame aan het spelen was.

©GMRimport

Hella cringe

Het verhaal van Dead Island 2 is daarbij flinterdun. Je zit vast in een door zombies overspoeld Los Angeles. Dat wordt overigens steevast Hell-A genoemd, een niet zo bijster slimme vondst die door overmatig gebruik al z'n charme verliest. Jij wordt gebeten, maar je overleeft het en verandert zowaar niet in een zombie. Met je nieuw ontdekte immuniteit wil je de wereld redden en ga je op zoek naar een dokter die een vaccin uit je kan trekken.

Het stelt allemaal niet zoveel voor en het verhaal wordt verder verdund door nutteloze zijpaadjes. In een hotel ontmoet je bijvoorbeeld een groepje bodybuilders, dat zich verschuilt voor de hordes ondoden buiten hun deuren. Een van hen vraagt je om te checken of zijn twee work-outvrienden nog leven, een ander wil dat je wapens opspoort waarmee ze hun schuilplaats kunnen verdedigen. En dan nu de grote quizvraag: een van deze twee missies hoort bij het hoofdverhaal, de ander is een optionele zijmissie. Zie jij het verschil? Beiden hebben in ieder geval niets met het overkoepelende verhaal te maken.

Lekker meppen

Gelukkig heeft Dead Island 2 ook weinig verhaal nodig: het draait immers allemaal om het knokken tegen de zombies. Daar is genoeg plezier in te vinden, want het meppen van een horde hersenloze tegenstanders blijft een genot. De ondode schuifelt jouw kant op, jij haalt uit met je knuppel of moersleutel en tikt zo zijn kop open. Of laad een sterke klap op en mik op zijn benen: daarmee scheur je zo zijn knie doormidden. De zombie valt op de grond en met je schoenzool kun je zijn schedel open laten spatten.

©GMRimport

Komt de zombie iets te dichtbij, dan kun je met een goed getimede ontwijking zijn uithaal uit de weg gaan. Hij struikelt een beetje over zijn voeten en dan is het tijd voor een counter. Bam, ram die speer door zijn kop! Er zijn maar weinig dingen zo bevredigend als het compleet vermorzelen van zo'n domme vijand. Later speel je ook een block vrij om aanvallen te pareren, plus een hele hoop andere vaardigheden die je vaak belonen voor de manier waarop je een zombie doodt.

Het voelt heerlijk, maar niet heerlijk genoeg om de volledige game lang te blijven boeien. Op een gegeven moment heb je die simpele gevechten met al die schuifelende kadavers wel gezien, en ren je ze liever snel voorbij op je weg van de ene missie naar de andere. Er zit te weinig variatie in de vijanden, waardoor het snel als een rotklusje begint te voelen. Geef een zombie een bomvest, een ontploffende batterij of maak hem ietsje sneller, maar het blijft een domme zombie. Ontwijk, mep, vermorzel: de dans blijft hetzelfde. Pas in de laatste paar uur van het spel worden er interessante, nieuwe monsters geïntroduceerd, maar dat is eigenlijk te laat.

©GMRimport

Vlammende wapens

De afwisseling moet je daarom vooral bij jezelf zoeken, in de vele verschillende wapens die je kunt gebruiken. Overal in de wereld vind je houten balken, koevoeten, golfclubs en samoeraizwaarden, om maar eens wat te noemen. Die kun je daarna bij een werkbank upgraden om ze bijvoorbeeld vuurschade te laten doen, of om ze extra hard aan te laten komen, waardoor zombies sneller omver vliegen.

Die wapens gaan stuk als je er te lang mee door mept, maar je hebt genoeg plek in je inventaris om altijd wel een wapen bij de hand te hebben. Bovendien kun je ze bij de werkbanken voor een klein bedrag weer repareren, dus je hoeft het nooit zonder je favoriete knuppel te stellen. Je kunt ze voor een iets groter bedrag zelfs in level laten stijgen, waardoor je allereerste loden pijp sterk genoeg kan blijven om de hele game mee te blijven spelen.

Helaas wordt je creativiteit wel beperkt tot wat de game voor je heeft verzonnen. Je kunt niet zomaar alles oppakken om mee te meppen, wat het spel toch iets minder boeiend maakt dan bijvoorbeeld Dead Rising. Er valt ook weinig verwoesting aan te richten in de omgeving. Je eerste bezoek aan een muziekkamer in een luxe villa van Bel Air is een grote teleurstelling: de piano's kunnen niet kapot en je kunt de gitaren niet oppakken om een zombie te raken met een gevoelige snaar.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De omgevingen liggen wel vol met kansen om je tegenstanders creatief te lijf te gaan. Misschien hangt er een stroomdraad in het zwembad en kun je de zwemmende zombies elektrocuteren. Of je ziet benzine uit een auto stromen, wat je met een granaat prima kunt opblazen. Het zijn leuke uitstapjes, maar je kunt helaas niet zelf dit soort vallen bedenken. Je moet het doen met wat de ontwikkelaars voor je hebben verzonnen.

Het zonnetje schijnt

De game is grafisch gezien niet bijzonder indrukwekkend - vooral de gezichtsuitdrukkingen zijn stijf en ogen gedateerd. De verschillende wijken van L.A. - sorry, Hell-A - zien er daarentegen prima uit. Van de luxe villa's in Bel Air tot een bezoekje aan het strand en een filmstudio: het zonnige oord is een aardige plek om wat uurtjes in te knokken. Het gaat hierbij trouwens niet om een grote, open wereld, maar om kleine stukjes die je in een uurtje of twee hebt verkend. Gelukkig zijn er wel aardig wat zijmissies om je mee af te leiden, zodat je niet al te snel door de game heen knalt.

Je kunt er ook voor kiezen om het avontuur coöperatief te beleven, al hebben wij dat niet geprobeerd. Met maximaal drie spelers is het natuurlijk altijd leuker om hersenloos rond te meppen, maar dat maakt de game er niet per se beter op.

©GMRimport

Misschien hadden we niet veel meer moeten verwachten van een spel dat in 2014 voor het eerst werd aangekondigd en inmiddels langs drie verschillende ontwikkelstudio's is gegaan. De game voelt gedateerd, met weinig creativiteit en verwoesting binnen de omgevingen en een script dat tien jaar geleden ook al belegen was.

Maar dat betekent niet dat je er geen plezier uit kunt halen. Dead Island 2 is niet goed, maar wél leuk. Het is alsof je een slechte B-film speelt: je zucht je er een weg doorheen, maar aan het einde heb je er toch een soort van zwak voor gekregen.

Dead Island is vanaf 21 april verkrijgbaar voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S, en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 5.

Oké
Conclusie

Dead Island 2 voelt hopeloos gedateerd en simplistisch. Maar dat betekent niet dat het niet leuk is.

Plus- en minpunten
  • Heerlijk zombies slaan, creatieve wapens, mooie omgevingen
  • Eentonig, verschrikkelijke pogingen tot humor, flinterdun verhaal, weinig creativiteit buiten de wapens

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!