Company of Heroes 3 is sterk als vanouds
Reviews

Company of Heroes 3 is sterk als vanouds

Na bijna tien jaar afwezigheid keert de Tweede Wereldoorlog-rts van Relic Entertainment terug. Na de veldslagen in Frankrijk en de Sovjet-Unie doen spelers nu de dorpen van Italië en de woestijnen van Noord-Afrika aan om aan de frontlinies te vechten.

Company of Heroes 3 pakt vooral veel van de belangrijke aspecten van de vorige games en verbetert ze. Zo moesten spelers in eerdere delen hun gehavende infanterie handmatig voorzien van nieuwe soldaten en moest er zelf een bevel gegeven worden om die infanterie over een muurtje te laten klimmen. Nu gaat dit allemaal automatisch, waardoor je meer tijd kunt stoppen in het delegeren van je leger.

Naast dit soort kleine verbeteringen blijft de gameplay van de Company of Heroes-reeks intact. Gevechten draaien niet zozeer om de grootte van je leger, maar om de positionering en bewapening van je eenheden en het veroveren van de map. Deze maps zijn opgedeeld in verschillende punten om te veroveren voor grondstoffen. Je moet dus wel het veld op om je te laten groeien, wat de game lekker actievol maakt.

©GMRimport

Om de tactische gameplay toch op de voorgrond te houden blijven de gevechten zich op een relatief kleine schaal afspelen. Een paar infanterie-eenheden en vijf tanks is meestal het maximum dat je door het slagveld laat rollen. Dit maakt elk verlies extra zwaar - een grote Tiger-tank kost zoveel grondstoffen dat je die niet meteen kunt vervangen als hij kapotgeschoten is. Het beproefde concept uit de vorige delen zorgt er voor dat spelers van het eerste uur zich snel thuis zullen voelen, maar de keerzijde is dat het geheel – buiten de nieuwe setting – nergens echt verfrissend aanvoelt.

In it for a biscuit!

Company of Heroes 3 heeft vier verschillende facties om uit te kiezen: het Amerikaanse leger, het Britse leger, de Duitse Wehrmacht en de Deutsches Afrikakorps. Deze facties zijn zowel qua uiterlijk als qua gameplay uniek van elkaar, zelfs de twee Duitse facties. Zo zijn de Amerikanen een agressief leger dat snel de vijand kan overspoelen met zwaar gewapende infanteristen. De Afrikakorps kan kapotte tanks weer tot leven wekken met behulp van een speciaal voertuig. Met de Afrikakorps is het vaak zat voorgekomen dat we een schermutseling met meer tanks uitkwamen dan waar we mee begonnen, perfect voor de tegenaanval natuurlijk. Het is wel zuur dat de Italianen geen eigen factie hebben in een game die zich afspeelt aan het mediterrane front. 

Watch on YouTube

De individuele legers zijn verder opgesplitst in verschillende ‘battlegroups’ om uit te kiezen - hier zijn de Italianen wel te vinden. Deze subfacties geven je verschillende speciale eenheden en skills. Zo kan het Britse leger de Indiase artillerie-battlegroup gebruiken voor grote mortieren en Ghurka-soldaten. Dit geeft elk leger hun eigen smaak een maakt elk gevecht dynamisch, omdat je niet weet wat voor speciale eenheden je tegenstander brengt. Een van onze favorieten is de Airborne-battlegroup van de Amerikanen, waarmee we paratroepers achter de linie van onze tegenstanders kunnen gooien.

De persoonlijkheden van de eenheden zijn meestal een essentieel onderdeel van rts-games. Omdat je de hele tijd naar deze soldaten moet luisteren en ze de virtuele dood instuurt, moeten ze interessant zijn. Gelukkig brengt Company of Heroes 3 de soldaten tot leven met veel ingesproken dialoog en animaties. Zo duiken de soldaten in paniek naar de grond als ze onder vuur genomen worden en schreeuwen ze hun frustratie uit als je ze niet op tijd terugtrekt.

De Britse soldaten die “We’re in it for a biscuit!” zeggen na een bevel, of de Amerikaanse sergeant die zijn troepen vertelt dat ze druk moeten lijken om niet lastig gevallen te worden, zorgen ervoor dat deze bundels aan pixels veel meer zijn dan louter nummers in je leger. Als ze neergeschoten worden en bebloed op de grond liggen doet het toch een beetje pijn. 

©GMRimport

De mars naar Rome

Naast de multiplayergevechten tegen andere spelers of de computer heeft Company of Heroes 3 twee campagnes om tijd in te stoppen. In de North African Operation-campagne volgen spelers de Deutsches Afrikakorps tijdens hun opmars in Afrika in verschillende achtereenvolgende missies. Hier leer je de factie beter kennen en volg je buiten de missies het verhaal van burgers in een bezet Benghazi. Het verhaal is goed geschreven binnen de context van de oorlog, maar omdat je als speler niet direct betrokken bent, voelt het vooral als een pauze tussen de gemechaniseerde opmars van Duitse tanks.

Naast de Duitse campagne bezit Company of Heroes 3 een grootschalige en dynamische campagne in Italië. Hier neem je de rol aan van een nieuwe geallieerde commandant die de Britten en Amerikanen tijdens de invasie van Italië naar Rome moet brengen. Dit doe je vanuit een soort van wereldmap waar je legers aanstuurt, vliegtuigen op missie stuurt en artillerie bevelen geeft. Tussen jouw legers en Rome staan dorpen bezet door de Duitsers, forten en andere obstakels zoals de rivaliteit tussen de Amerikaanse en Britse generaals.

©GMRimport

Om deze bezette dorpen te bevrijden stuur je jouw legers naar binnen om het uit te vechten met de Duitsers. Dit neemt dan de vorm van een multiplayerpotje tegen de computer, grote verhaalmissies of kleinschalige schermutselingen. De opmars naar Rome duurt lang, vraagt geduld en kan op elk moment misgaan. Steeds maar weer wilden we net een stap verder, net een nieuwe haven veroveren of nét weer die missie volbrengen. De uren tikten door en het heeft ruim tien uur geduurd totdat we Rome bevrijdden. Daarna kan men indien gewenst de campagne nog eens ervaren op een hogere moeilijkheidsgraad.

Ongepolijst detail

Company of Heroes 3 heeft veel oog voor details in de verschillende soldaten en voertuigen. Zo zijn uniforms uit de geschiedenisboeken gehaald en beven de tanks heen en weer door de krachtige motoren. Hier en daar zijn er wel foutjes te vinden die de illusie kunnen breken. Zo lopen infanteristen soms in elkaar als ze om een hoekje lopen, of hebben de M1 Carbines van de Amerikaanse para’s verkeerde animaties. Het is niet genoeg om de ervaring te verpesten, maar zodra je het ziet blijf je het opmerken.

Meer aan gameplay gerelateerde details uiten zich bijvoorbeeld via de manier waarop tanks gebouwd zijn. Gepantserde voertuigen hebben over het algemeen dikker bepantsering aan de voorkant en de Company of Heroes-games namen dit altijd al mee. In de vorige games leden voertuigen extra schade als ze van achter worden aangevallen. In Company of Heroes 3 geldt dit ook de zijkanten. Ook kunnen infantristen nu op een tank klimmen voor snel transport. 

©GMRimport

Na de laatste open bèta was er veel te doen om het uiterlijk van de voertuigen: ze zouden volgens spelers ‘te schoon’ zijn, alsof ze net uit de fabriek kwamen rollen. Nu rollen ze met de nodige stofvlekken en verfschilfers uit je basis. Na gevechten zijn kogelgaten en brandplekken permanent op voertuigen te zien, zelfs na reparatie. Hierdoor is makkelijk te zien welk vijandig voertuig al eerder ontkomen is aan je wraak.

Company of Heroes 3 is vanwege enkele slordigheden alles behalve perfect en de game weet weinig nieuws te doen ten opzichte van eerdere delen, maar je kunt je afvragen of dat laatste echt nodig is. De ijzersterke gameplay, gestroomlijnde interacties, grote campagnes en het altijd aanwezig oog voor detail zorgen ervoor dat je urenlang je troepen met veel plezier naar de overwinning brengt.

Company of Heroes 3 verschijnt op 23 februari voor pc en moet dit jaar ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X/S komen. De pc-versie is gerecenseerd.

Uitstekend
Conclusie

Company of Heroes 3 bouwt voort op wat de vorige games zo goed maakt. De tactische en tegelijk chaotische manier van oorlogsvoering is dankzij de nieuwe gameplayelementen nog soepeler en vergt minder micromanaging. Door een gebrek aan grote veranderingen voelt het eindresultaat als meer van hetzelfde, maar de liefhebber zal daar vooral blij mee zijn.

Plus- en minpunten
  • Nieuwe setting, grote campagne, gedetailleerde graphics, unieke facties
  • Weinig nieuws onder de zon, details die opgepoetst moeten worden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!