Review - Cities: Skylines 2 verruilt charme voor realisme
Gamer.nl
Reviews

Review - Cities: Skylines 2 verruilt charme voor realisme

Frisse start, frisse stad

Na ruim acht jaar drukt ontwikkelaar Colossal Order de resetknop in. Cities Skylines 2 is niet zozeer een voortzetting van de vorige game, maar vooral een nieuw begin. En iedere geoefende stedenbouwer weet: alle begin is moeilijk.

De harde reset was nodig. Colossal heeft zijn vorige stedenbouwsimulator al die jaren met veel hartstocht onderhouden, maar niet ieder nieuw systeem werd even elegant in de game geïntegreerd. Wie bovendien alles uit de talloze uitbreidingen wil halen, komt geheid ruimte te kort op de krap bemeten landkaarten. Kortom: Cities: Skylines is uit zijn jasje gegroeid. En dus moest Colossal na al die jaren terug naar de tekentafel. Met als voornaamste opdracht: de schaal dusdanig vergroten dat er weer ruimte is voor groei. 

'Cities' is meervoud

In absolute omvang is Cities: Skylines 2 een stuk groter dan zijn voorganger. Je begint nog steeds met één kavel om te bebouwen. Hier is voldoende ruimte voor wat woon- en werkgelegenheid, en uiteraard kun je basisvoorzieningen voor schoon drinkwater en elektriciteit aanleggen. Al snel trekken de eerste Cims in hun huizen en wordt het tijd om de stadsgrenzen te verleggen. 

Niet alleen zijn er dit keer veel méér kavels om te bebouwen, ze hoeven ook niet meer op elkaar aan te sluiten. Dat betekent dat je dus ook een stuk grond verderop kunt aanschaffen en in feite een tweede stad kunt beginnen. Je kunt wat kleinere dorpjes aanleggen langs de snelweg richting je downtown, of een industrieterrein ver van de stad bouwen zodat je inwoners minder last hebben van vervuiling. Ook leuk: een vliegveld ver buiten je stad aanleggen en met openbaar vervoer verbinden. 

Bovendien zijn er nu buursteden. Die zie je weliswaar niet, maar je ziet wel waar autowegen, spoorlijnen en scheepsroutes naartoe leiden. Je kunt dan bijvoorbeeld een treinverbinding met een andere stad maken, maar ook overtollige elektriciteit verkopen aan andere steden. Kom je juist elektriciteit te kort? Zolang je een verbinding met de buitenwereld hebt, importeer je automatisch wat je nodig hebt, en exporteer je wat je kunt.  

Het ritme van de stad 

Cities: Skylines 2 is niet alleen groter, er is ook gekozen voor een realistischere benadering van stedenbouw. In een gewoon huis woont nu één huishouden, in plaats van wel vijf of zes families. Winkelgebieden doen het beter als ze kleiner zijn en dicht bij een woonwijk liggen. Er is nu zelfs hoogbouw met woonruimte boven winkels beschikbaar. En je inwoners zijn bereid verder te reizen voor school of werk.  

Al die grote en kleine aanpassingen zorgen voor een heel ander ritme van de stad. Met goede externe verbindingen breekt er niet gelijk een energiecrisis uit als je een nieuw industrieterrein uit de grond stampt, en je hoeft niet voor elke woonwijk rekening te houden met schoolgebouwen, een medische kliniek en zes speelpleintjes. Nieuw is ook de mogelijkheid om veel gebouwen te upgraden om de capaciteit te verhogen - weer een reden om niet op elke straathoek een basisschool te plaatsen. Hoewel veel ontwerpkeuzes realistischer ogen, verliest de game hiermee ook wat van zijn charme. 

Minder managen, meer bouwen 

Met minder inwoners per vierkante meter, ogen de straten van je nieuwe stad niet zo bruisend. De stad zelf is ook wat minder interessant om te bekijken. Wéér een rechthoekig stratenpatroon met woningen is immers niet zo spannend; juist zaken als schoolgebouwen en parkjes forceren je om creatief te werk te gaan en te breken met het grid. Er ontstaat dan vanzelf een organisch stratenpatroon om alles passend te krijgen.  

Minutieus straatjes aanleggen is in Cities 2 trouwens een stuk makkelijker. Met nieuwe rotondes en een nauwkeuriger rijstrokensysteem is het echt leuk om creatief te zijn; je moet je er alleen wel zelf toe zetten. 

De connecties met de buitenwereld maken Cities: Skylines 2 daarnaast een stuk vergevingsgezinder. Niet alleen doordat je vanzelf stroom importeert, maar ook omdat Cities 2 ‘overheidssubsidies’ introduceert. In de praktijk komt het erop neer dat je voortdurend geld krijgt van ‘de overheid’ als je in het rood dreigt te lopen. En dan kun je ook nog eens belachelijke bedragen lenen. Zo is het bijna onmogelijk om de boel te verpesten. 

Soms is dat financiële vangnet wel erg fijn, want onduidelijke menu’s maken het nodeloos ingewikkeld om bepaalde voorzieningen te optimaliseren. Vooral als het gaat om onderwijs en openbaar vervoer missen we vrij essentiële informatie die in de eerste Cities: Skylines wel beschikbaar was. Er is bijvoorbeeld wel een menu om te zien welke ov-lijnen veel gebruikt worden, maar het is een stuk lastiger te achterhalen welk gekleurd lijntje op je stadskaart bij de info uit de tabel hoort. Ook zijn bepaalde wetten alleen per wijk in te stellen en niet meer voor de hele stad. 

Concurrentie van zijn voorganger 

Toen Cities: Skylines in 2015 verscheen, werd het vooral vergeleken met het twee jaar eerder mislukte SimCity. Een strijd die de toenmalige underdog glorieus won. Inmiddels is die underdog de koning van het genre. Voor Cities 2 ziet de wereld er daarom een stuk anders uit: deze game moet opboksen tegen zijn ijzersterke voorganger. 

Het is niet redelijk om te verwachten dat Cities 2 álles uit de eerste game met uitbreidingen meeneemt, maar het is niet zo dat Cities 2 alleen minder ov-stations, scholen en unieke gebouwen bevat. Ook bepaalde menu’s zijn minder duidelijk of missen belangrijke informatie, terwijl soms zelfs hele basale zaken ontbreken. Zo kent Cities 2 geen fietsers.  

Het fundament van Cities: Skylines 2 is sterk, en zonder twijfel sterker dan dat van zijn voorganger op release. Met onder meer natuurrampen en seizoenen (zelfs seizoensgebonden natuurrampen, zoals bosbranden!) voelt Cities 2 ondanks een paar gebreken behoorlijk compleet. Toch heeft de game nog de nodige updates, uitbreidingen en mods nodig om het potentieel volledig te benutten. Al was er maar een mod om die verschrikkelijke radiocommercials uit te schakelen. 

Cities Skylines verschijnt 24 oktober voor pc en in 2024 op PlayStation 5 en Xbox Series X.  

Uitstekend
Conclusie

Om vooruit te gaan, moet je soms eerst een stapje achteruit doen. Colossal Order legt een fundament waar het weer jaren op voort kan bouwen, maar heeft op dit moment nog zijn eigen voorganger als voornaamste concurrent.

Plus- en minpunten
  • Grotere schaal creëert nieuwe mogelijkheden
  • Wegenbouwsysteem drastisch verbeterd
  • Solide en complete basis
  • Levert wat charme in
  • Aantal onduidelijke menu’s
  • Bijna onmogelijk om te falen
  • Verschrikkelijke in-game radio

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld

Sowieso staat de uitbreiding Claws of Awaji op stapel

Ubisoft vertelt op 30 april meer over wat we in de toekomst van Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Dat heeft het bedrijf via social media aangekondigd. Het is niet duidelijk wat er precies getoond gaat worden, maar het bedrijf heeft het over wat er "post-release" op stapel staat voor de game.

Het was al bekend dat er in ieder geval een uitbreiding voor de game genaamd Claws of Awaji moet verschijnen. Die uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven.

Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden. De dlc komt sowieso beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. Wat er verder nog op stapel staat voor de game blijft tot 30 april in mysterie gehuld.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Lars Cornelis beloonde het spel met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."

De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend
Gamer.nl
Nieuws

Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend

9,99 euro per Zelda-game en 19,99 euro voor Kirby en Mario Party Jamboree

Nintendo heeft via de eShop bekendgemaakt wat de precieze europrijzen worden van Switch 2-upgrades voor Switch-games.

Op de eShop vallen de prijzen voor de upgrades te zien. Die blijken gelijk te zijn aan de dollarprijzen die eerder al bekend zijn gemaakt. Voor zowel Super Mario Party Jamboree en Kirby en de Vergeten Wereld betaalt men 19,99 euro per upgrade als men de Switch-game al in het bezit heeft, en de Switch 2-upgrades voor Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom kosten 9,99 euro per stuk. Alle vier de games kosten per stuk 79,99 euro wanneer ze in hun totaliteit (dus de Switch-game plus de upgrade) worden aangeschaft.

Eerder liet Nintendo al weten dat bepaalde Switch-games, zoals de bovengenoemde vier spellen, een Switch 2-upgrade krijgen waarmee nieuwe content en opties worden toegevoegd. Zo krijgen de Zelda-spellen HDR-ondersteuning en een speciale smartphoneapp, en worden er in Super Mario Party Jamboree nieuwe minigames en GameChat-opties toegevoegd. Kirby en de Vergeten wereld bevat een nieuw verhaal genaamd 'De Sterrenwereld'.

De Switch 2-upgrades van de twee Zelda-spellen komen op 5 juni uit, tegelijk met de Switch 2-release. De nieuwe versie van Super Mario Party Jamboree verschijnt op 24 juli en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten wereld op 28 augustus.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!