Review - Cities: Skylines 2 verruilt charme voor realisme
Reviews

Review - Cities: Skylines 2 verruilt charme voor realisme

Frisse start, frisse stad

Na ruim acht jaar drukt ontwikkelaar Colossal Order de resetknop in. Cities Skylines 2 is niet zozeer een voortzetting van de vorige game, maar vooral een nieuw begin. En iedere geoefende stedenbouwer weet: alle begin is moeilijk.

De harde reset was nodig. Colossal heeft zijn vorige stedenbouwsimulator al die jaren met veel hartstocht onderhouden, maar niet ieder nieuw systeem werd even elegant in de game geïntegreerd. Wie bovendien alles uit de talloze uitbreidingen wil halen, komt geheid ruimte te kort op de krap bemeten landkaarten. Kortom: Cities: Skylines is uit zijn jasje gegroeid. En dus moest Colossal na al die jaren terug naar de tekentafel. Met als voornaamste opdracht: de schaal dusdanig vergroten dat er weer ruimte is voor groei. 

'Cities' is meervoud

In absolute omvang is Cities: Skylines 2 een stuk groter dan zijn voorganger. Je begint nog steeds met één kavel om te bebouwen. Hier is voldoende ruimte voor wat woon- en werkgelegenheid, en uiteraard kun je basisvoorzieningen voor schoon drinkwater en elektriciteit aanleggen. Al snel trekken de eerste Cims in hun huizen en wordt het tijd om de stadsgrenzen te verleggen. 

Niet alleen zijn er dit keer veel méér kavels om te bebouwen, ze hoeven ook niet meer op elkaar aan te sluiten. Dat betekent dat je dus ook een stuk grond verderop kunt aanschaffen en in feite een tweede stad kunt beginnen. Je kunt wat kleinere dorpjes aanleggen langs de snelweg richting je downtown, of een industrieterrein ver van de stad bouwen zodat je inwoners minder last hebben van vervuiling. Ook leuk: een vliegveld ver buiten je stad aanleggen en met openbaar vervoer verbinden. 

Bovendien zijn er nu buursteden. Die zie je weliswaar niet, maar je ziet wel waar autowegen, spoorlijnen en scheepsroutes naartoe leiden. Je kunt dan bijvoorbeeld een treinverbinding met een andere stad maken, maar ook overtollige elektriciteit verkopen aan andere steden. Kom je juist elektriciteit te kort? Zolang je een verbinding met de buitenwereld hebt, importeer je automatisch wat je nodig hebt, en exporteer je wat je kunt.  

Het ritme van de stad 

Cities: Skylines 2 is niet alleen groter, er is ook gekozen voor een realistischere benadering van stedenbouw. In een gewoon huis woont nu één huishouden, in plaats van wel vijf of zes families. Winkelgebieden doen het beter als ze kleiner zijn en dicht bij een woonwijk liggen. Er is nu zelfs hoogbouw met woonruimte boven winkels beschikbaar. En je inwoners zijn bereid verder te reizen voor school of werk.  

Al die grote en kleine aanpassingen zorgen voor een heel ander ritme van de stad. Met goede externe verbindingen breekt er niet gelijk een energiecrisis uit als je een nieuw industrieterrein uit de grond stampt, en je hoeft niet voor elke woonwijk rekening te houden met schoolgebouwen, een medische kliniek en zes speelpleintjes. Nieuw is ook de mogelijkheid om veel gebouwen te upgraden om de capaciteit te verhogen - weer een reden om niet op elke straathoek een basisschool te plaatsen. Hoewel veel ontwerpkeuzes realistischer ogen, verliest de game hiermee ook wat van zijn charme. 

Minder managen, meer bouwen 

Met minder inwoners per vierkante meter, ogen de straten van je nieuwe stad niet zo bruisend. De stad zelf is ook wat minder interessant om te bekijken. Wéér een rechthoekig stratenpatroon met woningen is immers niet zo spannend; juist zaken als schoolgebouwen en parkjes forceren je om creatief te werk te gaan en te breken met het grid. Er ontstaat dan vanzelf een organisch stratenpatroon om alles passend te krijgen.  

Minutieus straatjes aanleggen is in Cities 2 trouwens een stuk makkelijker. Met nieuwe rotondes en een nauwkeuriger rijstrokensysteem is het echt leuk om creatief te zijn; je moet je er alleen wel zelf toe zetten. 

De connecties met de buitenwereld maken Cities: Skylines 2 daarnaast een stuk vergevingsgezinder. Niet alleen doordat je vanzelf stroom importeert, maar ook omdat Cities 2 ‘overheidssubsidies’ introduceert. In de praktijk komt het erop neer dat je voortdurend geld krijgt van ‘de overheid’ als je in het rood dreigt te lopen. En dan kun je ook nog eens belachelijke bedragen lenen. Zo is het bijna onmogelijk om de boel te verpesten. 

Soms is dat financiële vangnet wel erg fijn, want onduidelijke menu’s maken het nodeloos ingewikkeld om bepaalde voorzieningen te optimaliseren. Vooral als het gaat om onderwijs en openbaar vervoer missen we vrij essentiële informatie die in de eerste Cities: Skylines wel beschikbaar was. Er is bijvoorbeeld wel een menu om te zien welke ov-lijnen veel gebruikt worden, maar het is een stuk lastiger te achterhalen welk gekleurd lijntje op je stadskaart bij de info uit de tabel hoort. Ook zijn bepaalde wetten alleen per wijk in te stellen en niet meer voor de hele stad. 

Concurrentie van zijn voorganger 

Toen Cities: Skylines in 2015 verscheen, werd het vooral vergeleken met het twee jaar eerder mislukte SimCity. Een strijd die de toenmalige underdog glorieus won. Inmiddels is die underdog de koning van het genre. Voor Cities 2 ziet de wereld er daarom een stuk anders uit: deze game moet opboksen tegen zijn ijzersterke voorganger. 

Het is niet redelijk om te verwachten dat Cities 2 álles uit de eerste game met uitbreidingen meeneemt, maar het is niet zo dat Cities 2 alleen minder ov-stations, scholen en unieke gebouwen bevat. Ook bepaalde menu’s zijn minder duidelijk of missen belangrijke informatie, terwijl soms zelfs hele basale zaken ontbreken. Zo kent Cities 2 geen fietsers.  

Het fundament van Cities: Skylines 2 is sterk, en zonder twijfel sterker dan dat van zijn voorganger op release. Met onder meer natuurrampen en seizoenen (zelfs seizoensgebonden natuurrampen, zoals bosbranden!) voelt Cities 2 ondanks een paar gebreken behoorlijk compleet. Toch heeft de game nog de nodige updates, uitbreidingen en mods nodig om het potentieel volledig te benutten. Al was er maar een mod om die verschrikkelijke radiocommercials uit te schakelen. 

Cities Skylines verschijnt 24 oktober voor pc en in 2024 op PlayStation 5 en Xbox Series X.  

Uitstekend
Conclusie

Om vooruit te gaan, moet je soms eerst een stapje achteruit doen. Colossal Order legt een fundament waar het weer jaren op voort kan bouwen, maar heeft op dit moment nog zijn eigen voorganger als voornaamste concurrent.

Plus- en minpunten
  • Grotere schaal creëert nieuwe mogelijkheden
  • Wegenbouwsysteem drastisch verbeterd
  • Solide en complete basis
  • Levert wat charme in
  • Aantal onduidelijke menu’s
  • Bijna onmogelijk om te falen
  • Verschrikkelijke in-game radio

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!