Blacklist: Sins of the Father is de eerste geweldige nft-game
Gamer.nl
Reviews

Blacklist: Sins of the Father is de eerste geweldige nft-game

Wie de tv-serie The Blacklist kent, weet dat het een serie is vol intriges en vreemde wendingen. De opvallendste kwam in de vorm van de finale van het zevende seizoen. Opeens moest vanwege corona de productie worden stilgelegd. De oplossing van de makers was uniek: ze gebruikten computergraphics om scènes te voltooien die nog niet waren gefilmd. Niemand wist echter dat deze beelden werden gemaakt met de engine van Blacklist: Sins of the Father, een game die tot voor kort strikt geheim werd gehouden.

Blacklist is als game op meerdere fronten uniek. Het spel maakt gebruik van een innovatieve tekstinterface. Het gegeven van het spel is dat jij als Aram (de technologie-expert in de serie) vanuit het hoofdkwartier van The Blacklist het team van instructies moet voorzien. Om te voorkomen dat de vijanden (de gevreesde Cabal) de operatie verstoren, moet je deze commando’s als sms-jes naar de verschillende teamleden (Elisabeth Keen, Agent Ressler, enzovoorts) sturen. Je ziet vervolgens wat deze personages met je instructies doen (of niet doen) via de diverse beveiligingscamera’s die overal in de spelwereld te vinden zijn. Zo hop je dus van camera naar camera om in feite je eigen aflevering te regisseren.

Text adventure

Het sturen van berichten doe je via een onscreen qwerty-toetsenbord. Je gebruikt de twee sticks van de controller om de handen van Aram te besturen en drukt de sticks in om een toets aan te slaan. Ondertussen gebruik je de bewegingssensor in de DualSense om de camera te besturen, zodat je tijdens het typen het toetsenbord, beeldscherm en de diverse camera’s in beeld houdt. Tikfouten maken wordt streng bestraft, net zoals in het echte leven.

De besturing is absoluut een unieke ervaring. Wie van zichzelf blind kan typen heeft een zeker voordeel. Dat wil niet zeggen dat je volleerd typist moet zijn - er zijn bepaalde shortcuts (zoals op tijd schudden met de controller) om woorden af te maken. De computer weet bijna altijd wel wat je bedoelt. De timing van het schudden voegt een broodnodig quick-time-element toe.

©GMRimport

QTE

Daar zijn er overigens nog meer van. Want als je alleen zou zitten typen zou de game natuurlijk geen felbegeerde tien verdienen. Op willekeurige momenten in de tussenfilmpjes wordt het spel onderbroken door quick-time-events, waarbij je dus moet stoppen met typen en moet ingrijpen in de gebeurtenissen ‘in het veld’. Denk daarbij aan bukken, wegspringen, schieten, of respect tonen.

Het spel is hierbij heel streng, wat voor een uitdaging zorgt die bij wijlen doet denken aan Dark Souls. Mis je een qte, dan is het game over en begin je opnieuw. Om de realiteit van fbi-agenten in het veld te simuleren kun je het spel ook niet opslaan. Het kan dus zomaar gebeuren dat je halverwege de twintig uur durende game al je voortgang kwijt bent. Maar daar hebben de ontwikkelaars iets unieks op bedacht je kunt een nft inzetten om het spel toch voort te zetten.

Reddingtonbucks en nft’s

Het plot van Blacklist: Sins of the Father draait namelijk om een digitale museumroof waarbij hoofdpersoon Reddington probeert een aantal nft’s veilig te stellen die niet alleen miljoenen waard zijn, maar ook zijn identiteit moeten beschermen.

De nft’s zijn in de spelwereld verborgen via een pixel-hunt, waarbij je elke locatie moet doorzoeken met een virtueel vergrootglas. Nft’s kunnen vanalles zijn: foto’s op de muur, schilderijen en zelfs handgekrabbelde tekeningetjes op een notitieblok. De waarde zit hem namelijk niet in de plaatjes zelf, maar doordat jij werkelijk eigenaar kan worden van deze kunstwerkjes. En hierbij gaat het spel verder dan welke game dan ook.

Het is zaak deze nft’s uit handen van Elisabeth te houden, maar ook uit de klauwen van de Cabal. Zie je een nft in de game, dan kun je daar op bieden met ‘Reddingtonbucks’, die je uiteraard wel met echt geld moet kopen.

©GMRimport

Deze in-game veilingen zijn behoorlijk zenuwslopend, want je speelt tegen echte Blacklist-spelers over de hele wereld. Als je tegenstander je overbiedt, kan je zomaar zonder komen te zitten in een later deel van het spel. Zorg er dus voor dat je voor het spelen voldoende Reddingtonbucks koopt. Het is niet mogelijk je beurs tijdens een veilig aan te vullen.

Het mooie is dat je deze nft’s ook echt bezit. Dat betekent dat je als je klaar bent met de game (een droevig moment) de in-game veilingen van het spel kunt betreden om andere spelers jouw nft’s te verkopen. Opnieuw: voor echt geld! Dus niet alleen kun je spelers over de hele wereld iets verkopen wat ze (dankzij het ontbreken van de savefunctie) echt nodig hebben, maar ook kun je daar massa’s echt geld mee verdienen!

Hierbij is het aantal nft’s in de game beperkt, wat betekent dat hoe eerder je speelt, hoe meer je er voor weinig geld kan bezitten en hoe meer je er later voor kan vragen. Net zoals bitcoin dus, maar beter. Want het is een game!

De perfecte game

De fantastische graphics, het audiodesign, de nooit eerder geziene besturing en eindelijk een goed gebruik van nft’s in een game: het is een wonder dat dit spel tot zo vlak voor release geheim is gebleven.. Maar dat is wellicht ook heel passend voor een tv-serie die alleen maar draait om geheimen en plotselinge onthullingen. Onthullingen die op het einde meestal een enorme leugen bleken. Wij zijn echter van mening dat Blacklist: Sins of the Father de perfecte game is om op 1 april uit te brengen.

Voor onze recensie kregen we een niet nader te noemen bedrag op onze rekening die we al dan niet voor deze Reddingtonbucks konden gebruiken.

Legendarisch
Conclusie

De eerste game die écht goed gebruikmaakt van nft’s is eindelijk gearriveerd. Wat ooit werd afgedaan als een slinkse manier van ontwikkelaars om extra geld te verdienen, is nu opeens een werkelijk relevant element van de gameplay. Dat het om een gelicenseerde game gaat is dubbel zo opvallend. Want hoe goed de televisieserie ook is, had niemand verwacht dat het misschien wel de game van het jaar zou opleveren.

Plus- en minpunten
  • Nft’s zijn cruciaal, graphics, verhaal, tekstinterface
  • Twintig uur wat aan de korte kant, misschien wel té leuk

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!