New World is verre van nieuw
Reviews

New World is verre van nieuw

Er is iets vreemds met New World. Deze nieuwe mmo van Amazon Games doet op papier een heleboel goed: Het ziet er mooi uit, er zitten allerlei leuke spelsystemen en verzameldingetjes in, gevechten zijn actie-gebaseerd in plaats van op series nummerknopjes drukken en er is een factiesysteem om spelers tegen elkaar op te zetten. Maar wat het niet heeft, is een ziel.

Er was een tijd, niet zo heel lang geleden, dat de mmorpg (massively multiplayer online rpg) een enorm invloedrijk genre was. De koning van het genre was in eerste instantie Everquest, waarna Blizzards World of Warcraft de troon overnam en niet meer afstond. In die dagen probeerden heel veel studio’s het succes van World of Warcraft te herhalen. Niet door zelf een nieuwe invulling te geven aan het idee van met heel veel mensen tegelijk in een spelwereld op avontuur gaan, maar door te proberen ‘iets als WoW’ te maken in de hoop dat mensen daar ook 15 euro per maand voor wilden betalen. 

©GMRimport

Niet fris

Als New World in die tijd was uitgekomen, had het zich niet of nauwelijks kunnen onderscheiden van al die andere kopieën van World of Warcraft. En nu, zeker tien jaar na het hoogtepunt van het succes van het genre, is het alsof de ontwikkelaars nog steeds proberen om een spel te maken ‘als World of Warcraft, maar anders’, zonder na te denken over hoe een frisse, moderne kijk op een massaal gedeelde wereld zou kunnen werken. Dit is nogal een tirade om mee te beginnen, en dat vraagt wat uitleg.

New World speelt zich af op een magisch eiland waar overlevenden van scheepsrampen ontdekken dat ze onsterfelijk zijn. Ze kunnen wel dood, maar komen dan weer tot leven. Het eiland zit vol mysteries en vijanden. De overlevenden proberen zich staande te houden door nederzettingen te bouwen alsof ze een nieuwe wereld koloniseren. Zie daar de oorsprong van de titel. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Je begint als overlevende van een scheepsramp (met magische oorzaak) en eenmaal aangespoeld bereik je de eerste andere overlevenden. Die hebben allerlei klusjes voor je te doen, die je in eerste instantie de basisprincipes van het spel aanleren. Dit resulteert al snel in een gevoel van déjà-vu dat je de rest van je speeltijd niet meer loslaat. Dood x aantal van die, ga naar plek y, verzamel z. Je leert het craftingsysteem kennen en leert dat vechten via actie verloopt. Actie als in: je zwaait met je zwaard, raak je de tegenstander en dan heeft die schade. Ontwijk of blokkeer de aanval van de tegenstander om schade te voorkomen. Het werkt, maar voelt wat stijfjes. Het is heel makkelijk om in een gedachteloos ritme te komen van slaan, ontwijken en blokkeren om zo de talloze zombiepiraten te verslaan.

Het verkennen van de wereld levert je overigens ook ervaringspunten op en je komt zo meer computerpersonages tegen met andere klusjes. Klusjes die uiteindelijk resulteren in grotere klussen in de kerkers doorlopen, die je alleen met een aantal anderen samen kunt voltooien.

©GMRimport

Klassenloze maatschappij

Je kiest geen ‘class’ of ‘race’ in dit spel; je ontwikkelt je personage door vaardigheden op te bouwen en wapens te leren gebruiken. Het is op zich prettig dat je je in het begin niet hoeft vast te leggen op een keuze waar je de gevolgen niet van kent, maar het haalt ook duidelijkheid weg in de kerkers, waar het vinden van een goede complementaire groep spelers en vervolgens het met elkaar samenwerken een stuk lastiger is. Het resultaat is veel chaos in de kerkers. Of dat nou een verbetering is tegenover de klassieke ‘tank healer dps’-tactiek van voorheen, is maar de vraag.

Er zijn ook geen ‘rassen’ in het spel. Je bent een mens. Je kunt je personage flink naar eigen smaak aanpassen met een uitgebreide editor, maar uiteindelijk ben je gewoon homo sapiens op een eiland met veel bossen.

Waarom?

Wat New World zo frustrerend maakt, is dat als je ervaring hebt met mmorpg’s, je waarschijnlijk dolgraag wíl houden van deze game. Het idee van een nieuwe, moderne mmo met moderne graphics en actievolle gevechten, is heel aanlokkelijk. Je wil ook zien dat het spel zich ontwikkelt. Maar als je tien uur na het begin nog steeds dezelfde dingen doet als in het begin, dan vraag je je af waarom je dit allemaal weer zou willen doen. Voor de ‘end game’? Waren we hier niet klaar mee, dat je eerst vijftig uur moet grinden voor het zogenaamde ‘echte spel’ begint? Het was tien jaar geleden al bezigheidstherapie en dat is het nu nog steeds. Als je mensen uitnodigt om honderden uren in je spel door te brengen, moet je meer bieden dan vijftig uur telkens ‘tien ratten doden’.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Daar zou het factiesysteem uitkomst moeten bieden, en dit is inderdaad een leuke vorm van player versus player waarbij je lid wordt van één van drie groeperingen die vechten om elf te veroveren gebieden. Het probleem is dat als één factie erg sterk is dankzij veel leden, het voor de andere twee moeilijk is om voet aan de grond te krijgen. Het is een soort loterij, waarbij de grootste gildes (companies in dit spel) de meeste kans hebben, wat vervolgens bepaalt wie er in bepaalde veldslagen mee mag doen. Dat betekent dat de grotere groepen meer te doen hebben, wat het voor de kleinere gildes minder leuk maakt. Het is vooral niet genoeg motivatie om het ‘pve’-gedeelte, het doen van queestes, te doorlopen om je personage te ontwikkelen en de wereld te leren kennen.

Jammer

Het is heel moeilijk om hier niet reductionistisch over te schrijven, maar New World streept nagenoeg alle hokjes van een standaard mmorpg af. Mmo-liefhebbers hebben deze game in zekere zin al duizenden uren gespeeld. Het is daardoor ook een gemiste kans. Een echte dynamische nieuwe mmo met frisse, originele ideeën en een werkelijke evolutie van oude systemen zou meer dan welkom zijn. Het is hoog tijd dat er weer een grote gedeelde hallucinatie wordt ontwikkeld waar duizenden spelers op avontuur kunnen gaan en een virtueel tweede leven kunnen beginnen. New World is dat in ieder geval niet.

New World is nu verkrijgbaar voor pc.

Oké
Conclusie

New World is een mmo die zo uit 2010 zou kunnen komen. Het voegt nauwelijks nieuwe ideeën toe aan het genre en voelt daarmee inhoudelijk gedateerd aan. Het factiesysteem biedt interessante mogelijkheden voor oorlogen tussen spelers, maar is nog niet in balans. New World vraagt veel tijd van zijn spelers, maar geeft daar eigenlijk niets voor terug wat we niet eerder hebben gezien. Grafisch is het allemaal dik in orde, en hoewel het spel microtransacties heeft zijn die enkel van cosmetische aard. Er is geen abonnement: voor de toegangsprijs ligt de hele basisgame voor je open.

Plus- en minpunten
  • Mooie wereld, veel verschillende spelsystemen, factie-oorlogen
  • Vraagt veel tijd, niks nieuws onder de zon, balansproblemen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!