Windjammers 2 is nostalgische perfectie
Reviews

Windjammers 2 is nostalgische perfectie

Nostalgische gamers met heimwee naar de arcadehallen beleven magische tijden. Allerlei reeksen uit de jaren 80 en 90 keren plotseling terug, zoals Streets of Rage en de Turtles. Het Franse bedrijf Dotemu is gespecialiseerd in het liefdevol terugbrengen van oude klassiekers en weet met Windjammers 2 weer precies die nostalgie te vangen.

Een kleine geschiedenisles: de oorspronkelijke Windjammers kwam in 1994 uit voor de Neo-Geo-arcadekasten. De opvallende game combineerde moves uit fighters met het klassieke idee van Pong of air hockey. Spelers gooiden als bezetenen een frisbee naar elkaar om te proberen dat plastic schijfje in het doel te manoeuvreren. Met allerlei spinnende moves en extra kracht werd het steeds moeilijker om de frisbee te vangen, vooral als je het tegen een ervaren speler opnam.

©GMRimport

Bijna dertig jaar later komt er nu dus een vervolg uit op deze cultklassieker. Het is niet altijd makkelijk om een Neo-Geo-game in deze tijd terug te brengen, omdat het spektakel en de verbluffende graphics onderdeel waren van de aantrekkingskracht van de arcadekasten. Dat komt nu niet meer zo spectaculair over, omdat gamers inmiddels wel wat gewend zijn. 

Maar Dotemu weet het vervolg een treffende eigen stijl mee te geven, zonder het gevoel van het origineel te verliezen. Er kan een stukje magie verloren gaan als je van de expressieve sprites met weinig pixels overstapt naar een moderne versie, maar met vloeiende animaties en karakteristieke personages blijft die magie in Windjammers 2 intact.

Krijg je een punt tegen, dan is dat nooit botte pech, maar altijd een leermoment waar je de volgende keer beter op kunt letten.

-

Chaos en tactiek

Ook de actie blijkt net zo verslavend als in de jaren 90. Een rustig potje frisbeeën ontaardt al gauw in geweldige chaos, zeker als je op de bank tegen een vriend of vriendin speelt. Rustig overgooien is er niet bij: de frisbees vliegen met effect om je oren en de powermoves razen in volle glorie over het net. 

In die chaos is wel een belangrijke laag tactiek te vinden, waar geoefende spelers hun voordeel mee kunnen doen. Windjammers was altijd al een competitieve game waar je uren in kon steken om steeds beter te worden en dit tweede deel doet daar nog een schepje bovenop. 

Windjammers is namelijk niet hersenloos rammen - al is dat ook leuk - maar een soort razendsnel schaakspel op een frisbeebaan. Elke move heeft een perfecte counter, die je altijd kunt uitvoeren als je snel genoeg kunt schakelen. Krijg je een punt tegen, dan is dat nooit botte pech, maar altijd een leermoment waar je de volgende keer beter op kunt letten.

©GMRimport

Counteren

Met goede timing tik je een aankomende frisbee recht omhoog de lucht in, zodat je tijd hebt om op te laden en een powermove los te laten. Door te sliden ben je snel genoeg om een frisbee met effect te vangen, en iemand die constant zijn doellijn verdedigt lok je uit de tent met een snelle dropshot. Nieuw is de mogelijkheid om te springen en een hoge frisbee uit de lucht te plukken, om die vervolgens snoeihard op de grond te rammen. Met deze glasheldere meta ben je als speler nooit het slachtoffer van iemand die een valse tactiek uitbuit, maar verlaat je elk verloren potje met meer kennis en ervaring.

Ook nieuw is een meter die langzaam volloopt met elke frisbee die je gooit. Met een volle meter kun je in één klap een krachtige move uit de mouw schudden, zoals een frisbee die in een vuurbal verandert of die telkens verdwijnt en ergens anders tevoorschijn komt. Meestal gaat het om een move die de frisbee op onvoorspelbare manieren laat bewegen, maar ook dit zijn geen gegarandeerde punten. Met de juiste timing valt ook een powermove te counteren. Daarbij kun je je volle meter inzetten om een frisbee hoog de lucht in te tikken, zodat je de tijd hebt om hem weer te vangen.

Watch on YouTube

Karig

Windjammers 2 biedt qua gameplay precies wat een vervolg na zo’n lange tijd moet bieden. Het weet de hoogtepunten uit het origineel te behouden en voegt kleine ideeën toe die nog meer tactiek mogelijk maken. Buiten de gameplay om zijn de toevoegingen helaas een stuk kariger. De nieuwe arena’s en personages zijn prima, maar er zijn net te weinig speltypen en mogelijkheden om het competitief interessant te houden. 

De drie speltypen Arcade, Versus en Online zijn in principe alle drie hetzelfde, maar dan bedoeld voor andere doeleinden. In Arcade speel je in je eentje vijf matches tegen de computer. Weet je die te winnen, dan heb je het fictieve toernooi gewonnen en word je beloond met een afsluitend filmpje. Deze poging om een soort verhaal toe te voegen is echter zo karig, dat ze het net zo goed weg hadden kunnen laten. 

In Versus speel je eenmalige potjes tegen de computer of een vriend, wat de meeste mensen zullen gebruiken voor hun dosis frisbeechaos. Dat werkt prima, maar een mogelijkheid om snel een rematch te doen had niet misstaan. Nu moet je je telkens door het menu worstelen om een nieuwe wedstrijd op te starten. 

De online modus heeft het meeste vlees op de botten, met een heus rankingsysteem. Je speelt tegen willekeurige tegenstanders van gelijke ranking, en bij winst krijg je er een aantal punten bij om hopelijk een hogere klassering te bereiken. Veel meer dan dat is het ook niet, dus het is de vraag of op zo’n wankel fundament een gezonde competitieve scene kan ontstaan.

©GMRimport

Uitleg

Wat vooral mist, is een goede uitleg of oefenarena waarin je je vaardigheden bij kunt slijpen. Windjammers vereist veel meer tactiek dan op het eerste oog zichtbaar is, maar dat wordt in de game nergens duidelijk uitgelegd. Ook het gebrek aan een Spectator-modus is een groot gemis. Nieuwe spelers zouden veel kunnen leren door mee te kijken bij de pro’s, en ook de competitieve vlam zou zo verder aangewakkerd kunnen worden. 

Voor oude rotten en nostalgische gamers is Windjammers 2 al die jaren later een perfect vervolg. De game had meer kunnen doen om ook nieuwe spelers een warmer welkom te bieden en wat meer content had niet misstaan, maar die minpunten verdwijnen als sneeuw voor de zon als je met zweet op je voorhoofd zit te frisbeeën. De game komt in potjes tegen je vrienden volledig tot zijn recht, met een heerlijke laag tactiek onder de ogenschijnlijke chaos op het scherm.

 Windjammers 2 is nu verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. De game is gerecenseerd op een Xbox Series X.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Uitstekend
Conclusie

Windjammers 2 weet te scoren met een geweldige combinatie tussen nostalgie, chaos en tactiek. De frisse frisbee-actie uit de jaren 90 blijft ook in de moderne tijd overeind. Helaas laat de hoeveelheid content te wensen over en hadden nieuwe spelers beter verwelkomd moeten worden.

Plus- en minpunten
  • Geweldig chaotische en strategische actie, perfecte retrostijl
  • Karig qua hoeveelheid content en uitleg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!