Vampire: The Masquerade – Swansong werkt als een slaapliedje
Reviews

Vampire: The Masquerade – Swansong werkt als een slaapliedje

Vampire: The Masquerade – Swansong creëert een intense haat-liefdeverhouding. Het is misschien lastig voor te stellen dat een game die om vampiers draait ooit saai uit kan pakken, maar toch is de kans groot dat de game op verschillende momenten je aandacht verliest. Gelukkig pakt Swansong het tempo later in het spel op met kortere, intensere scènes, maar het plezier is dan nog ver te zoeken.

Vampire: The Masquerade begon als tabletop-rpg, iets wat ook in Swansong duidelijk te merken is. Je kunt personages namelijk uitrusten met diverse vaardigheden die van pas komen tijdens dialogen of tijdens een onderzoek. In typische tabletop-rpg-stijl kun je deze vaardigheden versterken en is de uitkomst van een gesprek gebaseerd op het level van jouw tegenstander ten opzichte van je eigen vaardigheidslevel.

Swansong speelt als een typische detectivegame met bovennatuurlijke elementen die de personages af en toe kunnen helpen tijdens hun onderzoek. Toch is het belangrijkste spelelement het strategisch houden van dialogen met het doel deze te ‘winnen’, waardoor de nadruk op elementen zoals vechten of het onderhouden van je inventaris naar de achtergrond worden geschoven. Deze game is dan ook niet te vergelijken met voorgaande Vampire: The Masquerade-spellen. Daar lijkt het meerdere malen uitgestelde Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 juist in te excelleren, dus tot die tijd moet Swansong het wachten ietwat verzachten. 

©GMRimport

Show, don’t tell

In Swansong bestuur je drie verschillende vampiers: Emem, Galeb en Leysha. Deze drie vampiers komen uit verschillende clans, hebben verschillende krachten en motieven, maar zijn bovenal alle drie waardevolle pionnen van Hazel Iversen, de Prins van het vampierhof van Boston. Nadat een Code Rood het hof in rep en roer brengt, worden Emem, Galeb en Leysha afzonderlijk van elkaar op pad gestuurd om tot de bodem van dit dodelijke verraad te komen en hun aanvallers te vernietigen. Elk personage komt te staan voor andere keuzes, waardoor er meerdere paden met verschillende eindes vrij te spelen zijn.

Ondanks dat het Code Rood-alarm dient als katalysator van de hierop volgende gebeurtenissen, zie je erg weinig van de daadwerkelijke ramp. Het is kenmerkend voor de game. Zo krijg je de afslachting die tijdens het vampierfeest plaatsvindt niet te zien, terwijl Code Rood hiervoor is ingesteld. Evenmin zie je beelden van gevechten tussen de vampiers en speciale soldaten of het bloedbad dat een weerwolf later in de game aanricht. De makers tonen meestal alleen de nasleep van deze gebeurtenissen of houden het zelfs bij audiofragmenten tijdens de chaos.

Dit gebrek middenin de actie staan was extra frustrerend bij het einde dat we vorgeschoteld kregen. Daar werd een geheel nieuwe vampiergroep geïntroduceerd, maar meer dan een lap tekst op een scherm die dat omschrijft zagen we niet. Het is een gemiste kans om een einde met een interessante wending meer impact te geven. Nu komt het een beetje over alsof de makers tijdens het ontwikkelen van de verschillende eindes het zichzelf gemakkelijk hebben gemaakt. Ondanks het vrij afgeraffelde einde geeft Swansong je gedurende de game wel meerdere mogelijkheden om de drie hoofdpersonages gedetailleerder uit te werken. 

©GMRimport

Hersenkrakers

De verschillende vaardigheden van Emem, Galeb en Leysha zijn te versterken met verdiende Experience Points. Deze verdien je aan het einde van een gespeelde scène en de hoeveelheid die je ontvangt is afhankelijk van het aantal succesvolle stappen die je hebt genomen. Denk hierbij aan het vinden van alle bewijsstukken, het overtuigen of manipuleren van een ander personage of het vinden van geheimen. Aan het einde van elke scène zie je een overzicht van de keuzes die je hebt gemaakt, de keuzes die je had kunnen maken en dingen die je hebt gemist of gefaald – vergelijkbaar met Quantic Dreams Detroit: Become Human.

Experience Points kunnen worden ingezet voor een aantal handige vaardigheden. Tijdens dialogen zijn Intimidatie, Psychologie, Retoriek en Overtuigingskracht waardevolle karakteristieken om in te investeren. Tijdens het verkennen kan het je onderzoek helpen als je jouw punten hebt geïnvesteerd in zaken als Technologie en Veiligheid. Daarmee kun je bijvoorbeeld veel meer geheimen ontrafelen die vaak achter een elektronische (kluis)deur verstopt zitten of inbreken in een belangrijke ruimte.

Daarnaast zijn confrontaties de meest spannende spelelementen. Dit zijn meestal belangrijke knooppunten in het verhaal. Aangezien Swansong geen enkele vorm van combat bevat – zelfs voor het drinken van bloed om je honger te stillen moet je slechts lang een knop ingedrukt houden - zijn confrontaties de manier om conflicten aan te gaan of te vermijden. Tijdens een beslissend conflict aan het einde van de game is het bijvoorbeeld cruciaal voor Galeb om maar twee van de vijf dialoogkansen te verliezen, anders sterft hij. Als je een argument kiest om te gebruiken, kun je deze versterken met Wilskrachtpunten of Bloedpunten. Wees hier wel zuinig mee en bedenk goed wanneer je welke inzet. Wilskrachtpunten raken namelijk snel op en hoe meer Bloedpunten je gebruikt, des te hongeriger jouw personage wordt en de kans vergroot dat hij of zij een willekeurig persoon aanvalt.  

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Desoriëntatie 

Vampiers, weerwolven, speciale soldaten en een verrader: Swangsong heeft genoeg in zich om een spannend verhaal neer te zetten. Waarom is de game dan toch saai? Een van de problemen is dat het spel bestaat uit veel gepraat en niet veel van de actie waar het verhaal om draait in beeld brengt. Aangezien de game erg veel lore heeft, krijg je de kans om gaandeweg de Codex te raadplegen en al deze lore te lezen zodat je op de hoogte bent waar de personages over praten. Dat is echter ongelooflijk veel leeswerk, los van alle dossiers, rapporten, dagboeken en computerschermen die je moet doorspitten om een beetje te snappen wat er aan de hand is.

Verder is het zonde dat deze bovennatuurlijke detectivegame geen verschillende moeilijkheidsgraden heeft. Door het gebrek aan hints of hulpmiddelen kun je soms zo lang rondjes lopen of vastzitten, dat je vergeet wat je ook al weer aan het doen was. Als Emem langer dan een uur rondloopt door dezelfde kerker waar alles op elkaar lijkt, of Galeb dezelfde rondjes blijft lopen door een grote villa om er écht zeker van te zijn dat hij geen enkel bewijsstuk heeft gemist, is de lol er snel af. De game geeft nauwelijks hints om je verder op weg te helpen. Bewijsstukken vallen daarnaast niet eens op in de spelwereld, dus het is soms vrij makkelijk om ze te missen.

Een van de meest spannende en verassende scènes in de game is de confrontatie tussen Leysha en een weerwolf in de krochten van een militaire basis. Dit kan richting het einde van de game gebeuren, wanneer het tempo opgevoerd wordt. Deze confrontatie bestaat voor de verandering eens niet uit ellenlange dialogen, maar is eerder een soort dodelijk verstoppertje. Je krijgt drie kansen om de weerwolf te vermijden en je dochter te bereiken zodat jullie samen kunnen ontsnappen, anders leg je simpelweg het loodje. De game is hier genadeloos in, want ongeacht onze voorgaande keuzes in het verhaal is Leysha zo aan haar einde gekomen. Het deed denken aan de onverbiddelijke eindes van personages in Until Dawn en het maakte de game dan ook in één klap een stuk opwindender. Helaas valt dit niet over de rest van het spel te zeggen. Swansong is niet slecht, maar vampierliefhebbers hebben heel veel geduld nodig om hier het meeste uit te halen. 

©GMRimport

Vampire: The Masquerade – Swansong is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4 en 5, Nintendo Switch, Xbox One, Xbox Series X/S en pc. Voor deze review is er gespeeld op de pc-versie. 

Oké
Conclusie

Vampire: The Masquerade – Swansong is niet voor iedereen weggelegd. Zowel grote als kleine keuzes hebben een duidelijke impact op het verloop van het verhaal, maar Swansong komt zo ongelooflijk langzaam op gang dat het moeilijk is om je aandacht er constant bij te houden. Spelers die houden van strategische detectivespellen weten hier het meeste uit te halen, maar door het gebrek aan actie of duidelijke hints kan de game al snel langdradig aanvoelen.

Plus- en minpunten
  • Interessante wereldopbouw, strategische keuzes, diverse vampiervaardigheden
  • Weinig actie en veel gepraat, inspringende graphics en details, gebrek aan hints of sturing, het acteerwerk is soms matig, gebrek aan verschillende moeilijkheidsgraden

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!