Unpacking pakt uitstekend uit
Reviews

Unpacking pakt uitstekend uit

Dozen vol spullen: meer is Unpacking niet. Je klikt op een doos, er komt een voorwerp uit en dat zet je ergens neer. Net zo lang tot alle dozen leeg zijn en het huis is gevuld. Het klinkt zo simpel, en toch schuilt er op briljante wijze een diepere laag onder. Want spullen zijn niet zomaar spullen, maar vertellen iets over jou.

Iets, maar niet alles natuurlijk. Wat je met die spullen doet, is ook nog belangrijk. Daar komt jouw rol naar boven in Unpacking, een indiegame waarin je eigenlijk alleen maar verhuist. Verhuizen is normaal gesproken een van de meest stressvolle en onplezierige ervaringen die je iemand aan kunt doen, maar als videogame blijkt het plotseling erg ontspannend te werken.

©GMRimport

Een eigen huis

Het heeft iets heerlijk zens om die dozen af te werken en alles zijn eigen plekje te geven. Het voelt gewichtig en bedachtzaam. Je stouwt niet hele stapels boeken in één keer in een kast, maar zet ze allemaal één voor één op hun plaats. Als je daarna naar je gevulde keukenkastjes en bureaus kijkt, krijg je een zeer voldaan gevoel. Zo wordt het echt jouw eigen huisje.

Want zoals gezegd: wat je met die spullen doet, zegt veel over jou. En over de jonge vrouw die je in Unpacking steeds naar een nieuwe woning verhuist. Haar nerdy spullen, zoals een miniatuur voor Dungeons & Dragons en een grote dobbelsteen, kun je trots tentoonstellen op hun eigen plank. De foto van haar cosplay-avonturen hang je dan natuurlijk boven de tv. Of je gooit die dingen in een kast en doet de deur dicht, en schenkt meer aandacht aan de souvenirs van haar verre reizen. Zo kan jouw ervaring met Unpacking verschillen met die van een ander.

©GMRimport

Uit de oude doos

Het is een bijzondere manier om een verhaal te vertellen, zeker omdat je de personages in het spel nooit ontmoet. Je ziet alleen hun spullen. Niet alleen die van de naamloze protagonist die telkens verhuist, maar ook van de mensen met wie ze al dan niet samenwoont. Al gauw trekt ze van haar ouderlijk huis namelijk naar een studentenkamer en een appartement met huisgenoten, om vervolgens samen te gaan wonen.

Hoe haar spullen wel of niet matchen met die van de mensen om haar heen, zegt veel over haar relatie met die personen. Of althans, in je hoofd begint dat zich zo te vormen. Het hoeft helemaal niet waar te zijn dat ze van haar huisgenoten houdt omdat ze dezelfde hobby’s hebben, of dat een relatie gedoemd is te mislukken omdat die gozer zijn sokken op een irritante manier opruimt. Toch ga je dat mentaal invullen, en kleur je zo het verhaal van Unpacking voor jezelf in.

Het is een bijzondere manier om een verhaal te vertellen, zeker omdat je de personages in het spel nooit ontmoet

-

Zo krijgt elk terugkerend voorwerp in je hoofd een eigen geschiedenis. De knuffelbeer die al drie verhuizingen heeft overleefd, dicht je veel waarde toe. Je vervloekt het veel te grote, rode vergiet dat telkens weer opduikt, omdat die niet meer mooi in je netjes ingeruimde kast past. Je verwondert je over nieuwe aanwinsten: waarom heeft ze zoveel schriften, waarom heeft ze nu al een wandelstok in huis?

©GMRimport

Domme doos

Unpacking wordt op die manier meer dan een game, al blijft het gebonden aan regels. Dit zijn de momenten waarop het spel het minst goed uit de verf komt. Een vereiste is dat alle spullen op een redelijk logische plek terechtkomen. Je mag je wc-papier niet op de bank bewaren, en alle boeken gewoon op de vloer mieteren is ook geen succesvolle strategie. Tot zover is dat logisch.

Maar die regels zijn niet altijd even duidelijk. Als alle dozen leeg zijn, lichten de verkeerd geplaatste objecten op. Het is dan soms even puzzelen wat er precies verkeerd aan is, vooral als je ondanks de prachtige pixel-graphics niet precies ziet wat een voorwerp voor moet stellen. Zo zagen wij iets dat leek op een bundeltje stokjes, waarvan we niet wisten waar het voor diende. De regels lijken soms wat arbitrair, zoals deodorant die niet in het medicijnkastje mag staan.

Naarmate de game vordert, kom je in steeds grotere huizen terecht (hoera, geld verdienen!), maar dat komt de flow van het spel niet altijd ten goede. Het duurt simpelweg te lang om elke keer naar de juiste kamer te wisselen als je een voorwerp op een bepaalde plek neer wilt zetten. Via een plattegrond kies je bijvoorbeeld tussen de gang, slaapkamer of keuken, maar omdat je dat telkens voor elk voorwerp opnieuw moet doen, kan dat irriteren. 

©GMRimport

Vooral omdat de dozen soms een beetje chaotisch zijn ingepakt, met keukenspullen tussen de boeken of een paar schoenen dat over twee dozen is verspreid. Maar goed, dat detail past dan wel weer bij het idee van de hoofdpersoon die we voor onszelf hebben gevormd.

Dat is uiteindelijk de grootste verdienste van Unpacking: tijdens de drie uurtjes die we met de game hebben doorgebracht, hebben we met geen enkel personage interactie gehad. Toch hebben we een kraakhelder beeld van deze vrouw en de mensen om haar heen. We voelen daadwerkelijk iets bij die verzameling knuffels, de GameCube met bijbehorende games, of het diploma dat trots aan de muur hangt. Het zijn maar spullen, waar daar zit zoveel meer achter.

Unpacking is nu verkrijgbaar op Xbox, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game gespeeld op een Xbox Series X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Unpacking transformeert een vervelend klusje tot een ontroerende game. Door het verhuizen van iemands spullen komt die persoon helemaal tot leven, ook al zul je haar nooit ontmoeten.

Plus- en minpunten
  • Bijzondere manier van verhaalvertelling, ontspannende gameplay
  • Regels en voorwerpen niet altijd duidelijk, wisselen tussen kamers is irritant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!