Triangle Strategy laat gameplay links liggen
Reviews

Triangle Strategy laat gameplay links liggen

Veel mensen verwachten wellicht dat Triangle Strategy een spiritueel vervolg is op Final Fantasy Tactics of het stilistisch gelijkende Octopath Traveler. Niets is minder waar. Triangle Strategy probeert z'n eigen ding te doen, met alle voor- en nadelen van dien.

Triangle Strategy speelt zich af op het continent Norzelia, dat bestaat uit drie landen. Aesfrost heeft zeggenschap over de mijnen van Norzila, Hyzante heeft een zeer waardevolle monopolie op zout en Glenbrook fungeert een beetje als tussenpersoon van de andere twee koninkrijken. Uit dat laatste koninkrijk komt ook het hoofdpersonage: Serenoa Wolffort. Hij is de nieuwe leider van een nobele familie die bekendstaat om haar heldhaftigheid. Aan het begin van het verhaal staat Serenoa op het punt om te trouwen met Princess Frederica van Aesfrost, om zo het bondgenootschap tussen beide landen te versterken. Het is het begin van talloze onverwachte politieke wendingen.

©GMRimport

Interactief verhaal

De focus in Triangle Strategy ligt vrijwel volledig op het verhaal, dat gedragen wordt door goed geschreven dialoog en uitgediepte personages is. Maar goed, dat betekent ook dat je meer dan de helft van de tijd bezig bent met het luisteren naar gesprekken tussen personages tijdens tussenfilmpjes. Wees je daar wel bewust van.

Triangle Strategy gaat uiteindelijk over een oorlog om grondstoffen en andere waardevolle middelen, die nieuwe generaties treffen die eigenlijk niets met het oude conflict te maken hebben. Politieke wendingen, verraad en moord komen samen in een verhaal met talloze personages, van wie het al na enkele hoofdstukken moeilijk is om te onthouden wie ze precies zijn.

Omdat tussenfilmpjes een groot deel van de game vullen is Triangle Strategy soms meer interactief verhaal dan game. Dat is op zich niet erg, want interactief is de game zeker. Er staan een paar cruciale keuzes te wachten die grote invloed hebben op het einde van de game. En ja, er zijn meerdere eindes mogelijk. Naast verhaal is Triangle Strategy op te delen in twee andere fases: exploratie en de gevechten. 

©GMRimport

De exploratie vindt meestal plaats na een langdurige periode aan tussenfilmpjes. Je krijgt dan de kans om het gebied waarin je bent te verkennen. Daar kun je praten met aanwezigen om bijvoorbeeld handige kennis op te doen over de spelwereld of items te vinden die van pas komen in de gevechten. De exploratiefase is geen verplicht onderdeel en kan meteen overgeslagen worden, maar het is verstandig om kort rond te neuzen. Zo leer je bijvoorbeeld sommige personages beter kennen.

Gevechten

Over het vechtsysteem is niet hetzelfde te zeggen. De eerste paar gevechten zijn niet moeilijk en vereisen weinig tactisch inzicht, maar duren erg lang. Doordat je weinig schade doet kan een gevecht makkelijk een half uur tot drie kwartier duren. Toegegeven, naarmate het verhaal vordert worden de gevechten moeilijker en is er dus ook meer tactiek nodig. Toch blijven de gevechten vrijwel de gehele game lang opvallend lang duren.

Ieder personage heeft sterke en zwakke punten om rekening mee te houden. Aan het begin van een gevecht positioneer je je manschappen, waarbij je personages met een schild in de frontlinie zet en boogschutters zo ver mogelijk naar achteren. Manschappen doen meer schade wanneer ze van achteren of van hoger gebied toeslaan. Als een personage een vijand aanvalt terwijl er aan de andere kant van de vijand een teamgenoot staat, slaan allebei je manschappen toe. Dubbele schade dus. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De samenstelling van een team bestaat vaak uit dezelfde personages. Zo heb je een schutter die vanaf veilige afstand schade aan kan richten, enkele zwaardvechters die veel schade kunnen doen maar zich wel midden in de actie bevinden, een healer, een mage en een ridder met een schild die als tank fungeert. Hoewel tactiek naarmate de game vordert steeds belangrijker wordt, blijven de gevechten door die gelijkende opzet niet lang interessant. Je bent er zeker richting het einde van de game op uitgekeken.

Lineair levelsysteem

Net als genregenoten werkt ook Triangle Strategy met een levelsysteem. Helaas is dat systeem lang niet zo diepgaand en flexibel als fans van het genre gewend zijn. Door gevechten te doorlopen gaan personages in level omhoog en spelen ze nieuwe skills vrij. Daarnaast kunnen ook classes geüpgraded worden om extra statistieken en skills vrij te spelen. Maar gek genoeg is het niet mogelijk om een personage van class te laten veranderen.

Een mage zal altijd een mage blijven, en een boogschutter altijd een boogschutter. Dat heeft tot gevolg dat een teamsamenstelling er vrijwel altijd hetzelfde uit blijft zien. Ook dat is jammer. Het had de gameplay net wat extra diepgang gegeven. En die diepgang heeft het nodig. Het trage vechtsysteem in combinatie met een vrij eenvoudig levelsysteem zorgt ervoor dat Triangle Strategy vooral leuk is als interactief verhaal. Voor een tactische jrpg is dat toch jammer.

Triangle Strategy is nu beschikbaar voor de Nintendo Switch.

Oké
Conclusie

Triangle Strategy vertelt een diepgaand politiek verhaal op grote schaal, boordevol unieke personages, verraad en onverwachte wendingen. Helaas is van interessante tactische gameplay niet echt sprake.

Plus- en minpunten
  • Uitgebreid verhaal met leuke personages, onvoorspelbare wendingen en intrigerend politiek drama
  • Gevechten schaars en langdradig, weinig tactische opties, lineair levelsysteem

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!