Super Meat Boy Forever is eindeloos teleurstellend
Reviews

Super Meat Boy Forever is eindeloos teleurstellend

Het ‘tweede album’ is een berucht moeilijk project. Na het succes van het eerste werk is het voor artiesten vaak moeilijk om dezelfde magie nogmaals te produceren. Dat geldt niet alleen voor muzikanten, maar ook voor kleine ontwikkelaars die met hun eerste game het tijdperk van de indiegames hebben ingeluid.

Het eerste succes evenaren is niet makkelijk, zo bewijst Team Meat helaas ook met het vervolg op Super Meat Boy. Dit vervolg heeft een hele lange, moeizame ontwikkeling gehad en heeft de pech dat het voor altijd vergeleken zal worden met een van de beste platformers ooit. Bij die vergelijking komt Forever er niet best uit: hoewel de twee games op het eerste gezicht veel op elkaar lijken, slaat het vervolg de plank behoorlijk mis.

©GMRimport

Beperkte controle

Super Meat Boy Forever is een autorunner met levels die uit willekeurig samengestelde blokken van obstakels bestaan. Dat betekent dat de controle over Meat Boy zelf maar beperkt is. Hij rent automatisch van links naar rechts en hij stopt pas met bewegen als hij tegen een muur aanloopt. Als speler kan je hem laten springen en bukken, en aanvallen doen om langs de gevaren te komen.

Super Meat Boy mag dan wel willekeurige elementen bevatten - een typische roguelike is het niet. De levels bestaan in werkelijkheid uit losse stukken die voor iedere speler in een andere volgorde staan. Het spel heeft duizenden van dit soort onderdelen, waardoor geen twee spelers exact dezelfde uitdagingen voor zich krijgen.

Het is jammer dat Super Meat Boy Forever zo tegenvalt, want het spel bouwt in andere opzichten wel goed voort op het eerste deel.

-

©GMRimport

Niet gemaakt om snel te gaan

Deze nieuwe opzet brengt tal van opvallende problemen met zich mee. De levelstukken sluiten soms bijvoorbeeld niet helemaal goed op elkaar aan, waardoor Meat Boy niet anders kan dan onmiddellijk in een cirkelzaag te vallen nadat hij net een lastig stuk heeft overleefd. Checkpoints zorgen ervoor dat dat geen ramp is, omdat er bij de start van een nieuw levelonderdeel begonnen mag worden, maar het voelt toch niet helemaal eerlijk.

Het is ook vervelend, omdat het de speler stimuleert om vooral zo snel mogelijk te gaan. Doodgaan kost ook kostbare secondes. Vlug even een level helemaal opnieuw opstarten om een lastig te bereiken collectible te pakken is er ook niet bij. Een retry-knop ligt voor de hand, maar ontbreekt om een of andere onlogische reden.

De besturing heeft ook zijn gebreken. Omdat de controle over Meat Boy veel beperkter is, wordt alles moeilijker. Fouten herstellen is bijna niet meer mogelijk door even af te remmen of een stukje terug te lopen. Het moet allemaal perfect gebeuren, waardoor levels en met name de eindbazen vooral bestaan uit memoriseren. Ook in Forever is de kleinste aanraking met iets scherps of vijandigs meteen fataal en zit er niets anders op dan opnieuw te beginnen.

©GMRimport

Gimmicks en parodieën

De levels in Forever zijn grotendeels om allerlei specifieke uitdagingen gebouwd. Zo is er een vijand die Meat Boy opslokt zodra hij voorbijloopt. Alleen door heel snel op de aanvalsknop te rammen kan hij ontsnappen voordat hij meegenomen wordt. In een ander level zijn er blokken waar Meat Boy pas op kan staan als hij er een keertje doorheen gelopen is. Maar ook deze gimmicks komen niet altijd uit de verf. In het level met verschijnende blokken is het mogelijk om compleet vast komen te zitten. De enige optie is dan het complete level opnieuw te starten.

Het is jammer dat Super Meat Boy Forever zo tegenvalt, want het spel bouwt in andere opzichten wel goed voort op het eerste deel. De tussenfilmpjes zijn een duidelijke verbetering op het origineel en ook de geheime levels zijn weer uiterst creatief. Nog meer dan in het vorige deel gaat Meat Boy aan de haal met andere videogames. De parodieën zijn gevat en gaan verder dan alleen knipogen. Wie goed zoekt vindt bijvoorbeeld een speelbare, F-Zero-achtige minigame. De bijbehorende vrij te spelen personages zijn minstens zo geestig, maar weten Forever uiteindelijk niet te redden.

Super Meat Boy Forever is verkrijgbaar op pc en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis
Nieuws

Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis

Eerder deze week verschenen er illustraties van cosmetische items online

Ubisoft heeft laten weten dat de content in Animus Hub - de aankomende, overkoepelende gamehub van waaruit Assassin's Creed Shadows en toekomstige AC-ervaringen beschikbaar worden gesteld - gratis zal worden aangeboden.

Eerder deze week lekten er illustraties van cosmetische items voor Assassin's Creed Shadows, waaronder een mount en diverse kledingstukken en wapens. Toen werd geclaimd dat deze beschikbaar komen via de Animus Hub, de gamehub die voorheen bekendstond als Assassin's Creed Infinity, van waaruit nieuwe content voor de gamereeks aangeboden gaat worden.

Een woordvoerder van Ubisoft heeft op de officiële subreddit inmiddels iets meer duidelijkheid gegeven. Waar veel gamers veronderstelden dat gelekte content onderdeel zou uitmaken van een betaalde battle pass, blijkt het om gratis content te gaan. Volgens de woordvoerder wordt de extra content die via de Animus Hub aangeboden gaat worden "helemaal gratis". Daarbij zullen spelers "zonder iets te hoeven betalen toegang krijgen tot content en missies". Hij benadrukte ook dat er "geen betaalde abonnementen of betaalde battle passes" via de Animus Hub aangeboden gaan worden.

Hoe de Animus Hub precies gaat functioneren in samenwerking met Assassin's Creed Shadows zal bekendgemaakt worden wanneer de releasedatum van Shadows nadert.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd

De blijdschap van spelers was van korte duur

Met de start van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone werden de verdiende Doubel XP-tokens van Modern Warfare 2- en 3-spelers aan de nieuwe game toegevoegd. Het bleek echter om een fout gegaan en ze zijn inmiddels weer verwijderd.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Die blijdschap was echter van korte duur, want inmiddels zijn ze weer uit de game gehaald. In recente patch notes valt te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Het eerste seizoen heeft ook een easter egg aan de Nuketown-map toegevoegd, zoals hier gelezen kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!