Super Meat Boy Forever is eindeloos teleurstellend
Reviews

Super Meat Boy Forever is eindeloos teleurstellend

Het ‘tweede album’ is een berucht moeilijk project. Na het succes van het eerste werk is het voor artiesten vaak moeilijk om dezelfde magie nogmaals te produceren. Dat geldt niet alleen voor muzikanten, maar ook voor kleine ontwikkelaars die met hun eerste game het tijdperk van de indiegames hebben ingeluid.

Het eerste succes evenaren is niet makkelijk, zo bewijst Team Meat helaas ook met het vervolg op Super Meat Boy. Dit vervolg heeft een hele lange, moeizame ontwikkeling gehad en heeft de pech dat het voor altijd vergeleken zal worden met een van de beste platformers ooit. Bij die vergelijking komt Forever er niet best uit: hoewel de twee games op het eerste gezicht veel op elkaar lijken, slaat het vervolg de plank behoorlijk mis.

Beperkte controle

Super Meat Boy Forever is een autorunner met levels die uit willekeurig samengestelde blokken van obstakels bestaan. Dat betekent dat de controle over Meat Boy zelf maar beperkt is. Hij rent automatisch van links naar rechts en hij stopt pas met bewegen als hij tegen een muur aanloopt. Als speler kan je hem laten springen en bukken, en aanvallen doen om langs de gevaren te komen.

Super Meat Boy mag dan wel willekeurige elementen bevatten - een typische roguelike is het niet. De levels bestaan in werkelijkheid uit losse stukken die voor iedere speler in een andere volgorde staan. Het spel heeft duizenden van dit soort onderdelen, waardoor geen twee spelers exact dezelfde uitdagingen voor zich krijgen.

Het is jammer dat Super Meat Boy Forever zo tegenvalt, want het spel bouwt in andere opzichten wel goed voort op het eerste deel.

-

Niet gemaakt om snel te gaan

Deze nieuwe opzet brengt tal van opvallende problemen met zich mee. De levelstukken sluiten soms bijvoorbeeld niet helemaal goed op elkaar aan, waardoor Meat Boy niet anders kan dan onmiddellijk in een cirkelzaag te vallen nadat hij net een lastig stuk heeft overleefd. Checkpoints zorgen ervoor dat dat geen ramp is, omdat er bij de start van een nieuw levelonderdeel begonnen mag worden, maar het voelt toch niet helemaal eerlijk.

Het is ook vervelend, omdat het de speler stimuleert om vooral zo snel mogelijk te gaan. Doodgaan kost ook kostbare secondes. Vlug even een level helemaal opnieuw opstarten om een lastig te bereiken collectible te pakken is er ook niet bij. Een retry-knop ligt voor de hand, maar ontbreekt om een of andere onlogische reden.

De besturing heeft ook zijn gebreken. Omdat de controle over Meat Boy veel beperkter is, wordt alles moeilijker. Fouten herstellen is bijna niet meer mogelijk door even af te remmen of een stukje terug te lopen. Het moet allemaal perfect gebeuren, waardoor levels en met name de eindbazen vooral bestaan uit memoriseren. Ook in Forever is de kleinste aanraking met iets scherps of vijandigs meteen fataal en zit er niets anders op dan opnieuw te beginnen.

Gimmicks en parodieën

De levels in Forever zijn grotendeels om allerlei specifieke uitdagingen gebouwd. Zo is er een vijand die Meat Boy opslokt zodra hij voorbijloopt. Alleen door heel snel op de aanvalsknop te rammen kan hij ontsnappen voordat hij meegenomen wordt. In een ander level zijn er blokken waar Meat Boy pas op kan staan als hij er een keertje doorheen gelopen is. Maar ook deze gimmicks komen niet altijd uit de verf. In het level met verschijnende blokken is het mogelijk om compleet vast komen te zitten. De enige optie is dan het complete level opnieuw te starten.

Het is jammer dat Super Meat Boy Forever zo tegenvalt, want het spel bouwt in andere opzichten wel goed voort op het eerste deel. De tussenfilmpjes zijn een duidelijke verbetering op het origineel en ook de geheime levels zijn weer uiterst creatief. Nog meer dan in het vorige deel gaat Meat Boy aan de haal met andere videogames. De parodieën zijn gevat en gaan verder dan alleen knipogen. Wie goed zoekt vindt bijvoorbeeld een speelbare, F-Zero-achtige minigame. De bijbehorende vrij te spelen personages zijn minstens zo geestig, maar weten Forever uiteindelijk niet te redden.

Super Meat Boy Forever is verkrijgbaar op pc en Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding 2 bevat speciale fotoshoot met poserende personages
Nieuws

Death Stranding 2 bevat speciale fotoshoot met poserende personages

Game staat nog steeds gepland voor een release in 2025

Sony Interactive Entertainment en Kojima Productions hielden afgelopen nacht een presentatie rondom Death Stranding 2: On the Beach op Tokyo Game Show. Daarin werd onder andere een in-game fotoshoot onthuld voor de game waarin diverse personages poseren.

Spelers kunnen diverse personages fotograferen terwijl ze allerlei poses aannemen. Volgens bedenker Hideo Kojima zijn het verhaal en deze speciale fotomodus nauw met elkaar verbonden - afhankelijk van de relatie die spelers met de personages hebben kunnen er betere foto's gemaakt worden. Deze fotoshoot staat overigens los van een reguliere fotomodus in de game.

Er werden ook diverse nieuwe scènes uit de game getoond. Tijdens de presentatie zelf werden de personages door Japanse stemacteurs ingesproken, maar Kojima deelde later via social media de scènes met de Engelstalige acteurs.

Overigens werd er nog geen releasedatum voor de game gegeven. Volgens Kojima is er intern wel een releasedatum bekend, maar kan dit nog veranderen. "We zeiden 2025, dus het spel komt volgend jaar uit. De releasedatum wordt ergens volgend jaar onthuld." Daarbij claimt Kojima dat het spel "vreemder" wordt dan de eerste game.

Hieronder zijn diverse beelden en de complete presentatie te zien. De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5 en pc. Het is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan. Death Stranding 2: On the Beach is aangekondigd voor PlayStation 5.

View post on X
View post on X
View post on X
View post on X
View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Little Big Adventure-remake komt in november uit
Nieuws

Little Big Adventure-remake komt in november uit

Een Steam-demo is nu tijdelijk beschikbaar

Little Big Adventure: Twinsen's Quest, de remake van de klassieke adventuregame, is vanaf 14 november verkrijgbaar.

De game werd eerder dit jaar al aangekondigd, maar nu is er ook een releasedatum beschikbaar. Ook is er op Steam een demo te vinden die tot 2 oktober beschikbaar is. De remake krijgt een nieuwe grafische stijl, gemoderniseerde gameplay en nieuwe muziek gecomponeerd door Philippe Vachey.

De game speelt zich af op een planeet in een zonnestelsel met twee zonnen. Vier verschillende soorten wezens leven in harmonie op de planeet, tot de briljante wetenschapper Dr. Funfrock de mogelijkheid om te klonen en teleporteren uitvindt en langzaam maar zeker complete controle krijgt over de bevolking.

Little Big Adventure kwam oorspronkelijk in 1994 uit en werd ontwikkeld door Frédérick Raynal, tevens bekend van Alone in the Dark. Er is ook een vervolg uitgekomen. De actie-rpg's stonden bekend om hun opmerkelijke en soms unheimische sfeer, alsmede een gedeeltelijk open spelwereld. Opvallend waren vooral de graphics van het eerste deel: daarin werden de in drie dimensies gemaakte personages weergegeven op tweedimensionale achtergronden.

Little Big Adventure - Twinsen's Quest verschijnt voor pc (Steam, Epic Games Store, GOG), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Op 5 december verschijnt er een gelimiteerde fysieke editie voor PlayStation 5 en Nintendo Switch.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mobiele The Simpsons-game gaat na twaalf jaar offline
Nieuws

Mobiele The Simpsons-game gaat na twaalf jaar offline

De game blijft nog tot 24 januari speelbaar

De populaire smartphonegame The Simpsons: Tapped Out zal vanaf 24 januari 2025 niet meer speelbaar zijn.

Dat heeft uitgever Electronic Arts aangekondigd. De game verdwijnt op 31 oktober al uit de App Store en zal vanaf 24 januari niet meer speelbaar zijn. In-game aankopen kunnen al niet meer gemaakt worden.

"Het besluit om deze twaalfjarige reis te beëindigen is een emotionele", zo wordt in een bericht op social media gemeld. "Samen met onze partners bij The Simpsons en The Walt Disney Company hebben we veel plezier gehad in deze game naar jullie, de fans, te brengen en te zien hoe jullie je eigen versies van Springfield maakten."

De game was op verschillende momenten een van de grootverdieners op de App Store. Zoals gezegd konden spelers hun eigen Springfield bouwen in het spel. Diversie missies en andere activiteiten zaten achter een timer, die ingekort kon worden met geld. In de periode sinds de release van de game in 2012 zijn er 308 updates, 831 personages en 1463 missies voor uitgekomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!