Review: Crypt Custodian slaagt met glans
Reviews

Review: Crypt Custodian slaagt met glans

Zo schoonmaken ze ze niet meer

Tijdens Nintendo’s Indie World Showcase en Partner Direct eind augustus kreeg Hollow Knight: Silksong voor de zoveelste keer geen releasedatum. Een pessimist zou zeggen dat die dag ook nooit meer gaat komen. Een optimist weet dat er tig andere metroidvania’s zijn om in de tussentijd te spelen. De meesten oké, sommigen goed en een enkele zelfs uitstekend. Crypt Custodian mag zich rekenen tot die laatste categorie.

Het genre dat ooit levend begraven lag in een grafkist op het hoofdkantoor van Castlevania-uitgever Konami beleeft inmiddels weer hoogtijdagen. Er is tegenwoordig genoeg keuze voor liefhebbers, te veel wellicht. De glans is er zelfs een beetje af, want veel ontwikkeling vindt er ook niet meer plaats, al was de screenshotfunctie in Ubisofts Prince of Persia: The Lost Crown wel weer een stap voorwaarts. Toch is het vooral de aanwezigheid van die ‘charms’ uit Hollow Knight die een moderne metroidvania typeert.

Een bezem door het genre

Crypt Custodian vindt het genre niet opnieuw uit, maar gaat er wel met de bezem doorheen. Deze game is clean. Je zou het haast minimalistisch kunnen noemen, ware het niet dat de spelwereld bezaaid ligt met zooi. Je speelt als het katje Pluto, dat na zijn luizenleventje in het hiernamaals terechtkomt en daar ineens aan de bak moet. De hoeder van het dodenrijk is ervan overtuigd dat hij stout is geweest en laat hem voor straf puinruimen. Samen met alle andere tot levenslang veroordeelde diertjes smeed je het plan om uit te breken, maar daarvoor moet je eerst inbreken in haar paleis.

Een pittige klus waar je blijkbaar minimaal tien vrienden voor nodig hebt, die je eerst moet zien te maken. En vinden uiteraard. De pessimist die we in de intro van deze review aanhaalden krijgt het alweer benauwd van die gedachte. Toch ligt hierin een uitgelezen kans om op je eigen tempo de spelwereld uit te kammen, hier en daar een baas te verslaan en gaandeweg ook wat nieuwe vaardigheden te leren. Met als ultieme beloning de gelegenheid om daarmee een voorheen onbereikbaar gebied te mogen verkennen. De doorsnee metroidvaniafan is een hardnekkige optimist.

Watch on YouTube

Katachtige reflexen

Pittig wordt het soms (er zijn gelukkig meerdere moeilijkheidsgraden), maar complex nooit. Je beschikt over een standaard mep met je bezem, een speciale aanval, een ontwijkende manoeuvre en uiteraard kun je Pluto ook uitrusten met die welbekende charms. Deze geven je een extra hartje, meer aanvalssnelheid of ze leggen onzichtbare paden bloot. Geen wereldschokkende aanpassingen, maar genoeg om je voorkeur in speelstijl tot uiting te laten komen.

De kracht van Crypt Custodian ligt in de uitwerking. Het is geen moment revolutionair, maar wel van een zeldzaam consistente kwaliteit. Het verhaal raakt de juiste snaar, het schrijfwerk is authentiek, de bazen voelen fris, de verschillende gebieden hebben ieder een eigen karakter en het speelt ontzettend strak en snel, zonder dat het ooit onoverzichtelijk wordt. Dat is ook te danken aan de overduidelijke aanvalspatronen van tegenstanders. Je krijgt letterlijk pijltjes te zien wanneer zij op het punt staan om een projectiel af te schieten. Dit beloont je reactiesnelheid in plaats van dat het neerkomt op gokwerk.

Weinig stof tot nadenken

Crypt Custodian zit vol met dit soort slimmigheidjes. Weet je even niet meer waar je heen moet? In je thuisbasis kun je tegen betaling een markeerpunt kopen dat op je kaart komt te staan. Dit werkt voor de hoofdmissie, maar in ruil voor wat rommel (de valuta in dit spel) krijg je ook te zien waar je nog iets kunt verzamelen. Sowieso is de kaart heel overzichtelijk opgebouwd, als een soort blokkendoos. Stuit je op een dichte poort, dan komt er automatisch een slotje te staan op die locatie. Hoe handig wil je het hebben?

Crypt Custodian is verkrijgbaar voor pc, Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S. Voor deze review is de Switch-versie getest.

Uitstekend
Conclusie

Crypt Custodian is een game over een schattig katje met een klein bezempje dat het hiernamaals moet schoonmaken. Crypt Custodian is ook een uitstekende metroidvania die weliswaar geen grenzen verlegt, maar wel precies begrijpt wat het genre zo goed maakt: een schattig katje met een klein bezempje.

Plus- en minpunten
  • Zit erg slim in elkaar
  • Schattig en leuk geschreven
  • Speelt heerlijk soepel
  • Verwacht geen grensverleggende ideeën

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!