Review: Crypt Custodian slaagt met glans
Reviews

Review: Crypt Custodian slaagt met glans

Zo schoonmaken ze ze niet meer

Tijdens Nintendo’s Indie World Showcase en Partner Direct eind augustus kreeg Hollow Knight: Silksong voor de zoveelste keer geen releasedatum. Een pessimist zou zeggen dat die dag ook nooit meer gaat komen. Een optimist weet dat er tig andere metroidvania’s zijn om in de tussentijd te spelen. De meesten oké, sommigen goed en een enkele zelfs uitstekend. Crypt Custodian mag zich rekenen tot die laatste categorie.

Het genre dat ooit levend begraven lag in een grafkist op het hoofdkantoor van Castlevania-uitgever Konami beleeft inmiddels weer hoogtijdagen. Er is tegenwoordig genoeg keuze voor liefhebbers, te veel wellicht. De glans is er zelfs een beetje af, want veel ontwikkeling vindt er ook niet meer plaats, al was de screenshotfunctie in Ubisofts Prince of Persia: The Lost Crown wel weer een stap voorwaarts. Toch is het vooral de aanwezigheid van die ‘charms’ uit Hollow Knight die een moderne metroidvania typeert.

Een bezem door het genre

Crypt Custodian vindt het genre niet opnieuw uit, maar gaat er wel met de bezem doorheen. Deze game is clean. Je zou het haast minimalistisch kunnen noemen, ware het niet dat de spelwereld bezaaid ligt met zooi. Je speelt als het katje Pluto, dat na zijn luizenleventje in het hiernamaals terechtkomt en daar ineens aan de bak moet. De hoeder van het dodenrijk is ervan overtuigd dat hij stout is geweest en laat hem voor straf puinruimen. Samen met alle andere tot levenslang veroordeelde diertjes smeed je het plan om uit te breken, maar daarvoor moet je eerst inbreken in haar paleis.

Een pittige klus waar je blijkbaar minimaal tien vrienden voor nodig hebt, die je eerst moet zien te maken. En vinden uiteraard. De pessimist die we in de intro van deze review aanhaalden krijgt het alweer benauwd van die gedachte. Toch ligt hierin een uitgelezen kans om op je eigen tempo de spelwereld uit te kammen, hier en daar een baas te verslaan en gaandeweg ook wat nieuwe vaardigheden te leren. Met als ultieme beloning de gelegenheid om daarmee een voorheen onbereikbaar gebied te mogen verkennen. De doorsnee metroidvaniafan is een hardnekkige optimist.

Watch on YouTube

Katachtige reflexen

Pittig wordt het soms (er zijn gelukkig meerdere moeilijkheidsgraden), maar complex nooit. Je beschikt over een standaard mep met je bezem, een speciale aanval, een ontwijkende manoeuvre en uiteraard kun je Pluto ook uitrusten met die welbekende charms. Deze geven je een extra hartje, meer aanvalssnelheid of ze leggen onzichtbare paden bloot. Geen wereldschokkende aanpassingen, maar genoeg om je voorkeur in speelstijl tot uiting te laten komen.

De kracht van Crypt Custodian ligt in de uitwerking. Het is geen moment revolutionair, maar wel van een zeldzaam consistente kwaliteit. Het verhaal raakt de juiste snaar, het schrijfwerk is authentiek, de bazen voelen fris, de verschillende gebieden hebben ieder een eigen karakter en het speelt ontzettend strak en snel, zonder dat het ooit onoverzichtelijk wordt. Dat is ook te danken aan de overduidelijke aanvalspatronen van tegenstanders. Je krijgt letterlijk pijltjes te zien wanneer zij op het punt staan om een projectiel af te schieten. Dit beloont je reactiesnelheid in plaats van dat het neerkomt op gokwerk.

Weinig stof tot nadenken

Crypt Custodian zit vol met dit soort slimmigheidjes. Weet je even niet meer waar je heen moet? In je thuisbasis kun je tegen betaling een markeerpunt kopen dat op je kaart komt te staan. Dit werkt voor de hoofdmissie, maar in ruil voor wat rommel (de valuta in dit spel) krijg je ook te zien waar je nog iets kunt verzamelen. Sowieso is de kaart heel overzichtelijk opgebouwd, als een soort blokkendoos. Stuit je op een dichte poort, dan komt er automatisch een slotje te staan op die locatie. Hoe handig wil je het hebben?

Crypt Custodian is verkrijgbaar voor pc, Nintendo Switch, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One en Xbox Series X|S. Voor deze review is de Switch-versie getest.

Uitstekend
Conclusie

Crypt Custodian is een game over een schattig katje met een klein bezempje dat het hiernamaals moet schoonmaken. Crypt Custodian is ook een uitstekende metroidvania die weliswaar geen grenzen verlegt, maar wel precies begrijpt wat het genre zo goed maakt: een schattig katje met een klein bezempje.

Plus- en minpunten
  • Zit erg slim in elkaar
  • Schattig en leuk geschreven
  • Speelt heerlijk soepel
  • Verwacht geen grensverleggende ideeën

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!