Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn trouwe remakes
Reviews

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn trouwe remakes

Toen Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl begin dit jaar werden aangekondigd werden ons trouwe remakes beloofd. Acht gymgevechten, slecht geklede schurken, honderden trainers en als grote finale het winnen van de Pokémon League. We weten allemaal wat het inhoudt, maar hopen altijd op meer. Na flink wat uren in de opgeknapte Sinnoh-regio kunnen we bevestigen dat de belofte is waargemaakt, maar de hoop niet.

Bij iedere generatie Pokémon-games hoort een generatie (jong)volwassenen die ervan is overtuigd dat dit de ‘echte’ Pokémon-beleving is. Over één ding lijken alle generaties het eens te zijn: vroeger was alles beter. Heel verrassend is het dus niet dat Nintendo met enige regelmaat herziene versies uitbrengt. De voorgaande remakes bewezen stuk voor stuk dat nostalgie verkoopt. Deze impact kan echter verschillen. Daar waar SoulSilver en HeartGold nog altijd een vast plekje in ons gamekast hebben, belanden Brilliant Diamond en Shining Pearl na het uitspelen snel in de verhuisdoos.

©GMRimport

Oud en nieuw

Wanneer een game zo sterk op nostalgie leunt als deze remakes, moet het ook op een andere manier de aandacht weten te trekken. Het wordt anders lastig om ook bij een nieuw publiek op verlanglijstjes te belanden. Hieronder verstaan we spelers met weinig tot geen Pokémon-ervaring, maar ook zij die na jaren fanatiek spelen zijn afgehaakt. Voor hen kunnen dit soort remakes zomaar een terugkeer naar de franchise betekenen. Dat is iets wat ontwikkelaar Ilca goed begrepen heeft, want Brilliant Diamond en Shining Pearl stralen plezier uit. De mix van een Chibi-achtige overkoepelende wereld en driedimensionale gevechten voelt aan als nieuw, terwijl de charme van ouderwetse Pokémon-games er niet onder leidt.

Vanaf het moment dat je ontwaakt in je slaapkamer, tot het moment dat je oog in oog staat met Cynthia in de Pokémon League, voelt alles vertrouwd aan. Je beleeft hetzelfde avontuur als vroeger, alleen voelen de paden die je bewandelt een stuk minder kapotgetrapt. Daarnaast bevatten de remakes een aantal veranderingen die je lijdensweg als Pokémon Meester dragelijker moeten maken.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Veilig genieten

Zo roept de Pokétch wilde pokémon op om HM-gebonden aanvallen voor je uit te voeren en kunnen party-pokémon te allen tijde worden omgewisseld met box-pokémon. Een plekje in de party voor Bidoof hoeft dus niet meer gereserveerd te worden. Verder voorkomt de autosavefunctie onnodig progressieverlies en kunnen verdwaalde spelers altijd terugvallen op de hints in het pauzemenu. Dit soort logische ontwikkelingen die ook al aan de afgelopen games binnen de franchise zijn toegevoegd, zorgen voor een prettigere spelbeleving.

Ook al is het geen grafisch hoogstandje, de opgepoetste spelwereld van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl springt in het oog. Daarnaast loopt alles net even lekkerder, waardoor je jezelf nog sneller verliest in de regio van Sinnoh. Dat zorgt ervoor dat je je focus er langer bij kan houden, zodat je na het verslaan van de Pokémon League nog genoeg energie hebt om van de endgame te genieten. Er is dan nog genoeg te doen: zo kun je urenlang dwalen in het Grote Ondergrondse, op zoek naar speciale plekken waar zeldzame pokémon loslopen, op legendarische pokémon jagen en alle trainers opnieuw uitdagen.

Je beleeft hetzelfde avontuur als vroeger, alleen voelen de paden die je bewandelt een stuk minder kapotgetrapt

-

©GMRimport

‘Verbeteringen’

Niet alle veranderingen kunnen echter als directe verbeteringen worden beschouwd. Zo neemt de automatische XP Share – afkomstig uit Pokémon Sword en Shield - de flow van de game significant op de schop. Trainen in het gras is zo goed als overbodig. Zeker in combinatie met de verlaagde moeilijkheidsgraad zorgt deze toevoeging voor minder spannende gevechten. Wat tactische gevechten betreft ben je afhankelijk van een één of twee gymleiders en de Elite Four. Ook voelt het toevoegen van een nieuwe pokémon aan je party heel anders dan in het origineel. Ervaring leert namelijk dat je in praktijk slechts één of twee pokémon gebruikt, omdat het level van de rest van je party toch wel meegroeit. Dit leidt tot minder verbintenis met je pokémon.

Dat niet alle veranderingen even goed werken in een nieuwe Pokémon-game, is niets nieuws en bovendien afhankelijk van het type speler. Wel opvallend is dat de besturing van de games duidelijk ontwikkeld is voor een verouderd platform. Je personage beweegt zich voort over een spelraster, gebaseerd op de vierpuntdruktoetsbesturing van de Nintendo DS, wat haaks staat op de vrijheid die de analoge stick die je in deze remakes gebruikt moet bieden.

©GMRimport

Uiteindelijk wordt er met Brilliant Diamond en Shining Pearl weinig risico genomen en maakt het niet zoveel indruk als Pokémon SoulSilver en HeartGold. Toch doen de games op de wat knullige besturing na maar weinig fout. De spelwereld staat als een huis en klassieke Pokémon-games waren nog nooit zo sfeervol en aanstekelijk.

Pokémon  Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Goed
Conclusie

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl doen weinig nieuws, maar daardoor ook weinig verkeerd. De sfeervolle remakes bieden een trouwe Pokémon-ervaring met een aantal subtiele (en minder subtiele) veranderingen aan de formule. Meer hoef je er niet van te verwachten.

Plus- en minpunten
  • Pure Pokémon-beleving, kleurrijk en sfeervol, goede endgame, toegankelijkheidstoevoegingen
  • Knullige besturing, toegankelijkheidstoevoegingen

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!