Pikmin 4 is het beste van Pikmin in één game
Reviews

Pikmin 4 is het beste van Pikmin in één game

In Pikmin 4 is het eindelijk tijd om Captain Olimar naar huis te brengen. Na zijn SOS-signaal in de eerste game en de daarop volgende gebeurtenissen, is in Pikmin 4 een reddingsschip naar de aarde gestuurd om hem te redden. Het noodlot slaat echter al snel toe, waardoor ook dat schip op de aarde neerstort en een nieuwe crew in dezelfde situatie terechtkomt.

Jij speelt één van deze neergestorte redders. Ditmaal is dat niet een vooraf bedacht personage, maar eentje die je zelf mag maken. Je hebt als missie om Olimar te redden, maar daarnaast ook alle neergestorte collega's weer terug te vinden.

Dat is meteen ook de kern van het verhaal: verwacht geen game met grootse plotwendingen of andere gekkigheid. Het verhaal dient puur als kapstok om de gameplay aan op te hangen. Dat is op zich prima, al begint de reeks verhaaltechnisch wel érg in de herhaling te vallen. Hoeveel aliens kunnen er neerstorten op de aarde?

Het is Pikmin

Gameplaytechnisch lijkt Pikmin 4 ook erg op zijn voorgangers. Wederom kun je een groep kleine plantwezentjes commanderen, met als doel om zo efficiënt mogelijk te multitasken. Het ene groepje Pikmin stuur je op pad om grondstoffen naar je basis te brengen, de anderen moeten een monster verslaan en zelf ga je ondertussen op verkenning.

Die formule is vooral uitgebreid in Pikmin 4, bijvoorbeeld door de toevoeging van nieuwe Pikmin. Eén daarvan is de ijsvariant, waarvan je een aantal in water kunt gooien om het te doen bevriezen. Zo kun je plekken bereiken die voorheen onbereikbaar waren.

Ook nieuw is je hond, waar je op kunt rijden om sneller de wereld te doorkruizen. In de praktijk is dat stiekem één hele grote Pikmin: je kan hem laten aanvallen of iets laten meetrekken, waarbij hij de kracht heeft van meerdere Pikmin tegelijk. Je kunt je hond gaandeweg upgraden, zodat hij tot meer in staat is.

De hond geeft ook wat rust in de chaos. Rijd je er op rond, dan klimmen alle vrije Pikmin in zijn vacht. Je hoeft hierdoor niet continu om je heen te kijken of er eentje is blijven haken achter een helling. Het geeft overzicht.

Tikkende klok

Het doel is om met je Pikmin zo efficiënt mogelijk een gebied te doorkruizen. Verspreid door de levels liggen objecten, die je moet verzamelen om je schip te repareren en upgraden. Tijdens het spelen van een level gaat langzaam de dag voorbij, en zoals gebruikelijk moet je voor zonsondergang zoveel mogelijk gedaan krijgen.

Die tijdslimiet zit al langer in Pikmin. Hij dient als een stok achter de deur: omdat je beperkt in je tijd bent, probeer je efficiënter te spelen en ga je multitasken. Zonder dit systeem zou je alle taken één voor één doen, wat resulteert in een saaiere game.

Pikmin 3 probeerde je extra op de kast te jagen door je een deadline van een bepaald aantal dagen te geven. In die game een noodzaak, want omdat de nadruk op vrije verkenning kwam was er iets nodig om je te motiveren efficiënt te blijven spelen. Die deadline ontbreekt in Pikmin 4. Enerzijds is dat goed nieuws: wie de volle honderd procent van de game wil zien, voelt zich niet meer opgejaagd.

Maar het haalt tegelijkertijd de urgentie van de tikkende klok weg. Lukt het je niet om alles in één dag gedaan te krijgen? Dan kun je gewoon lekker de volgende dag terug naar hetzelfde level voor de laatste klusjes. De klok is hierdoor hooguit een gedoe dat ervoor zorgt dat je door wat extra menuutjes moet klikken, in plaats van een inherent systeem dat de gameplay beïnvloedt.

Kerkers

Terug van weggeweest uit deel twee zijn de kerkers, verspreid door meerdere grottenstelsels verstopt in levels. Hier tikt de klok niet zichtbaar weg en heb je alle tijd om kamers met simpele puzzels op te lossen. Het voelt haast Zelda-achtig aan, vooral naarmate je dieper in de game zit en langere kerkers tegenkomt.

Deze grotten waren het hoogtepunt van Pikmin 2 - en misschien ook wel bij dit nieuwe deel. De game krijgt meer focus in deze ruimtes, waar je met een beperkt aantal Pikmin simpele problemen moet oplossen. Zelfs baasgevechten zijn als in Zelda, waarbij je op slimme wijze zwakke punten moet uitbuiten in plaats van dom op een beest in te rammen.

Dandori Battles

Verspreid door de levels vind je ook mysterieuze, plantachtige ruimtewezens. Ze zien er uit als Captain Olimar en je eigen personage, maar dan met een gekke laag gras op hun gezicht. Zij dagen je bijna altijd uit tot een Dandori Battle, waarin je moet bewijzen hoe goed je bent in het delegeren van je Pikmin.

Er zijn verschillende soorten van deze gevechten. Bij de één moeten jij en de alien vechten om grondstoffen, waarbij je kijkt wie binnen een bepaalde tijd de meeste punten haalt - de kern van een simpele multiplayerstand. Op andere momenten zit je alleen in een level, waar je zo snel mogelijk een doel moet bereiken.

De Dandori Battles hebben wel één ding gemeen: ze vragen het uiterste van je. Bij sommige uitdagingen zul je meerdere pogingen nodig hebben tot je ze weet te voltooien. Het is waar de gameplay van Pikmin het meest puur is en je echt alle nuances moet begrijpen. Dat kan soms wat stressvol zijn, maar iedere Dandori Battle gaf ons ook extra waardering voor hoe verrassend diep de systemen van de game kunnen gaan.

Nachtelijke escapades

Als de dag voorbij is, ga je naar een kamp, waar je kunt overnachten om later weer een nieuw level te proberen. Daar vind je allerlei npc's met upgrades om de game makkelijker te maken. Later ontgrendel je er één die je wat bijzonders laat doen: je kunt er ook 's nachts op uit.

Die nachtavonturen zijn waarschijnlijk het minst interessante deel van de game. Je moet in deze missies een aantal punten verdedigen tot het weer dag is, zodat je daar een mysterieuze stof uit kunt halen waarmee je plantachtige ruimtereizigers weer in hun oude zelf kunt veranderen. Het is traditionele tower defense, waarbij je een nieuw soort spook-Pikmin tot je beschikking hebt. Het wordt helaas snel eentonig en mist de nuances van de hoofdgame.

Het beste van Pikmin

Laat die laatste kritiek je niet teveel tegenhouden, want de nachtlevels zijn slechts een klein deel van de game. Uiteindelijk is dit een soort Best Of-collectie van eerdere delen. Je hebt de dungeons van Pikmin 2, de verzameldrift uit Pikmin 3 en een verhaal dat explicieter voortbouwt op Pikmin 1. Ondertussen zijn kritiekpunten zoals de deadlines weggehaald - al weten we niet of dat nou zo'n goed idee was. Wie Pikmin eerder heeft gespeeld, weet verder precies wat je hier kunt verwachten. En dan weet je ook dat dit, net als vorige games, een prima uitstapje voor de zomer is.

Pikmin 4 is vanaf 21 juli verkrijgbaar voor Nintendo Switch.

Uitstekend
Conclusie

Pikmin 4 bundelt het beste van alle eerdere delen en neemt de meest gehoorde kritiekpunten weg. Dat levert op papier de beste Pikmin-game ooit op, maar door alle verbeteringen mist de game wel wat urgentie.

Plus- en minpunten
  • Dungeons zijn terug
  • Dandori Battles zijn leuk
  • Toegankelijker dan ooit
  • Tijdslimiet is nu eerder gedoe dan een drijfveer
  • Nachtlevels zijn wat eentonig

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error