MotoGP 21 is een mooi-weer-rijder
Reviews

MotoGP 21 is een mooi-weer-rijder

Het Italiaanse Milestone maakt al meer dan vijfentwintig jaar racegames. De liefde voor glanzende bolides en modderige motoren spreekt uit vrijwel elke titel. Toch krijgt de ontwikkelaar het steeds nét niet voor elkaar om te wedijveren met de groten der aarde.

MotoGP 21 is weinig anders dan een kleine update van de 2020-editie. Het penaltysysteem is nu volledig accuraat, de temperatuur van je remmen doet er wat meer toe en de laadtijden zijn (op PlayStation 5 en Xbox Series) flink teruggeschroefd.

Maar het is vooral die oude vertrouwde racegame. Dat wil zeggen: het is nog altijd heerlijk om in Valentino Rossi’s Yamaha TT Assen onveilig te maken. De besturing is wederom responsief, het gevoel van snelheid blijft waanzinnig en de motoren brullen zoals vanouds.

Een uitgebreide tutorial en de vele hulpmiddelen zorgen er bovendien voor dat MotoGP 21 een uitstekende introductie is voor gamers die toch eens de overstap van bijvoorbeeld Forza of Gran Turismo naar de tweewielers willen wagen. Binnen de kortste keren snap je hoe je het gewicht van de coureur het beste kunt inzetten om die ene haarspeldbocht aan te snijden, maar ook hoe de verschillende combinaties van banden van invloed zijn op je raceprestaties.

©GMRimport

De carrièremodus draagt hier eveneens aan bij, vooral als je begint in een van de lagere klassen. Het Moto3-kampioenschap kent minder geavanceerde motoren die makkelijker te besturen zijn en je zo wegwijs maken binnen de rijke motorsport. Dit is anders dan in de F1-games: Formule 1-bolides zijn door de ongelofelijke wegligging en neerwaartse druk juist makkelijker te besturen dan de nogal logge Formule 2-wagens.

Ervaren rot

Maak je de overstap van MotoGP 19 of 20, dan valt vooral op hoe weinig er eigenlijk is aangepast, laat staan verbeterd. Diezelfde carrièremodus is min of meer direct gekopieerd uit eerdere edities. Of je nu een eigen raceteam opzet of instroomt in een van de juniorenteams: het verloop van je carrière (en daarmee de gameplayloop) is vooral een herhaling van saaie zetten. Bovenal is deze modus ontzettend steriel. Elke keer als je in een vrije training of kwalificatie de pits uit wilt rijden om een vliegende ronde neer te zetten, start exact hetzelfde (en weinig interessante) tussenfilmpje op. Van commentaar van of interactie met pers en fans is al helemaal geen sprake. En als je hoopt op een hevige strijd met rivalen, dan kom je van een koude kermis thuis: het lijkt wel alsof het niemand wat kan schelen hoe je presteert.

In de huidige staat is MotoGP 21 een bij vlagen sterk, maar vooral heel sobere racegame.

-

Je rijdt simpelweg je races om hogerop te raken en probeert tussendoor wat onderdelen van de motor te verbeteren, maar veel meer is er niet. Hierdoor is het steevast een anticlimax als je na een weerzinwekkende race net die gouden plak weet te behalen. Zonder enige vorm van entourage of motivatie, gooit de game je dan weer direct in het vrij saaie hoofdmenu.

Dit is vreemd, want MotoGP is in alles een racesport vol bravoure, haantjesgedrag en visueel spektakel. Op spannende momenten laten de televisieproducenten van de sport zelfs zien wat de hartslag van de betrokken coureurs is – om te benadrukken dat ze op het scherp van de snede racen. In alles wordt duidelijk dat het eigenlijk bizar is om met twee wielen de driehonderd kilometer per uur aan te tikken.

©GMRimport

De game MotoGP 21 doet hier veel te weinig mee. Als je het puur betrekt op de rijervaring (van besturing tot wegligging), dan biedt MotoGP 21 een uitstekende representatie van de sport. Maar daar moet je dan ook genoegen mee nemen.

Oud zeer

Ook op het circuit is de game niet zonder fouten. De AI is bijvoorbeeld ontzettend lomp. Het lijkt vaak wel alsof andere coureurs geen enkel ruimtelijk besef hebben: zelfs al geef je ze meer dan genoeg ruimte bij het aansnijden van een bocht, dan nog schuiven ze hun motor regelmatig in je zijkant. En sommige bochten halen ze niet eens. De Duitse Sachsenring is hier het ergste voorbeeld van. In vrijwel elke klasse en op iedere moeilijkheidsgraad blijkt het voor de AI nagenoeg onmogelijk om de laatste bocht zonder kleerscheuren door te komen.

©GMRimport

Tijdens de races leidt dat tot een opeenstapeling van crashes. Het hele veld knalt iedere ronde op elkaar, waarna je na een paar ontwijkmaneouvres voorop ligt en de race makkelijk naar je hand kunt zetten. Als dit sporadisch gebeurt, dan zou het nog grappig zijn. Maar het betekent vooral dat sommige circuits met AI eigenlijk onspeelbaar zijn. Milestone belooft weliswaar verbetering in een aankomende patch, maar dit was in MotoGP 20 ook al een terugkerend probleem.

Het is vooral heel jammer. Als dit soort foutjes aangepakt zouden worden en de presentatie op orde zou zijn, dan hadden we hier te maken met een uitstekende titel. In de huidige staat is MotoGP 21 een bij vlagen sterk, maar vooral heel sobere racegame.

MotoGP 21 is vanaf 22 april verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Voor deze review is de game op Xbox Series X getest.

Oké
Conclusie

Op z’n best is MotoGP 21 een uitstekende representatie van de topklassen uit de motorsport. Op z’n slechtst is het een steriele game die nauwelijks recht doet aan het racespektakel dat MotoGP kan zijn

Plus- en minpunten
  • Scherpe besturing, fijne rijervaring
  • Sobere presentatie, terugkerende fouten

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!