Metroid Prime Remastered is bijna remake-waardig
Reviews

Metroid Prime Remastered is bijna remake-waardig

De tijd waarin Metroid-fans zich verwaarloosd voelden is definitief voorbij. Nadat we met href="https://gamer.nl/artikelen/review/metroid-dread-doet-de-reeks-eer-aan/">Dread</a> een volwaardig vervolg kregen dat veel oude verhaallijnen aan elkaar knoopte, is er nu ook een remaster van de eerste Prime. Dat had een simpele port met opgeschaalde textures kunnen zijn, maar de upgrades in deze herziene versie zijn zo groot dat je het bijna een remake kan noemen.

Het is ruim twintig jaar geleden sinds Metroid Prime voor de GameCube verscheen. Dat benadrukken we even, want bij het spelen van de remaster is het soms lastig voor mogelijk te houden dat dit zo'n oude game is. Prime kan zich meten met veel moderne titels, al helemaal nu moderne besturingsopties met bijvoorbeeld twee analoge sticks zijn toegevoegd.

Zijn tijd vooruit

De game is filmisch en sfeervol, heeft een hoog tempo en prikkelt je continu om op verkenning te gaan. Planeet Tallon IV voelt ook opener dan ZDR in Dread, waardoor je sneller verdwaald raakt. Dat klinkt als een nadeel, maar het tegendeel is waar. Metroid is op zijn best als je niet meer weet waar je bent, want dan ontdek je verstopte upgrades en alternatieve routes naar je doel.

Alles in Prime draait om verkennen. Je wordt in een grote spelwereld gedropt, maar krijgt zelden te horen welke kant je op moet. In plaats daarvan tast je alles voorzichtig af en ontdek je waar je grenzen liggen. Bij je eerste tocht langs de lavatunnels ontdek je bijvoorbeeld dat je pak oververhit raakt en weet je dat je hier pas terug kan keren als je een hittebestendige upgrade hebt.

©GMRimport

Het spel heeft een vaste volgorde om door de wereld heen te gaan, maar af en toe kun je afwijken en op onverwachte wijze de planeet verkennen en bijvoorbeeld een latere upgrade heel vroeg krijgen. Tweedimensionale Metroids werken op dezelfde manier, maar Prime voelt met zijn 3D-omgevingen meer als een uitgedachte wereld in plaats van een reeks aan elkaar geplakte platformlevels. Dat gevoel wordt versterkt door de grote hoeveelheid scanbare objecten, die je database vullen met allerhande informatie over flora, fauna en technologie die je tegenkomt.

Dat de game zo modern voelt, komt deels door de visuele pracht die er aan is toegevoegd (daarover straks meer), maar speltechnisch was Prime duidelijk zijn tijd vooruit. Dat maakt deze remaster ook interessant voor nieuwe fans die hun tanden willen zetten in deze oude franchise.

Halo-waardige besturing

De laatste keer dat Nintendo een remaster van Prime uitbracht was in 2009. De game zat toen gebundeld in Metroid Prime Trilogy voor de Wii, wat toen de 'beste' manier was om de game te spelen. Het origineel op de GameCube verscheen toen Halo nog niet de toon had gezet voor shooters met twee sticks en verwachtte dat je daarom continu moest auto-targetten.

De Wii-versie had met zijn unieke controller een soort van muisbesturing die in de buurt kwam van traditionele schietspellen op bijvoorbeeld de pc. Die Wii-bediening is voor sommigen nog steeds de beste optie. Deze zit ook als alternatief besturingsschema in de Switch-remaster, met daarnaast 'gewone' dual stick-controls en de ouderwetse GameCube-optie. Voor wie shooters op andere consoles gewend was, kon de Trilogy-versie alsnog onwennig zijn.

©GMRimport

Geen mods meer nodig 

Hoewel Nintendo veertien jaar lang geen nieuwe Prime-game uitbracht , hadden fans wel een andere manier gevonden om de games te spelen. Mods zoals PrimeHack lieten je de game aanpassen zodat je hem op pc met muis en toetsenbord kon spelen, of op een controller met twee sticks. Met een HD-texture-pack erbij had je een modern voelende versie van Prime die ook mooi is op moderne 4K-televisies. De vraag is dan ook: is PrimeHack alsnog een betere manier om de game te spelen dan de nieuwe remaster? Het antwoord is een volmondig nee.

Visueel is er bij Metroid Prime Remastered meer gebeurd om de game te moderniseren. Ja, de textures zijn net als in PrimeHack van een hogere resolutie, maar daarnaast is de belichting veel mooier dan in iedere versie die ooit is verschenen. Shots die op de GameCube flets en neutraal waren, voelen op de Switch griezelig en spannend. Metroid komt hier dichter bij zijn Alien-inspiratie dan ooit.

©GMRimport

Het is een niveau van afwerking dat je niet snel zult zien in fan-mods, wat de Switch-versie op eenzame hoogte plaatst. Soms zie je duidelijk het raamwerk van de oude game schuilen achter deze nieuwe versie, maar op andere momenten lijken de verschillen haast zo groot als bij Dead Space en diens recente remake.

Bijna geen laadtijden

De nieuwe versie van de game draait op 60 frames per seconde, zowel handheld als in de dock. De resolutie ligt op televisie wel iets hoger - 900p versus 612p. Daar komt bij dat de Switch-versie supervloeiend loopt. De oorspronkelijke game was gemaakt toen Nintendo nog beloofde dat de GameCube geen laadtijden zou hebben. Daarom werden veel gebieden stiekem op de achtergrond ingeladen. Stond Samus in een lift, dan werd het volgende gebied in het geheugen gestopt. Schoot je op een deur? Dan kon het een paar tellen duren tot die openging, omdat de game nog niet klaar was om dat gebied klaar te zetten.

Die wachttijden zijn in de remaster minimaal geworden. Je hoeft nooit te wachten voor een deur - ze gaan altijd vrijwel meteen open. Zelfs de liftfilmpjes tussen grote gebieden voelen korter.

Ietsje simpeler

Is er dan niks te klagen? Hooguit een paar kleine dingetjes. De werking van de charge shot is bijvoorbeeld niet zoals in de GameCube-versie: bij het ingedrukt houden van de schietknop vuur je drie korte salvo's, waarna je wapen pas begint op te laden. Hierdoor kun je minder opgeladen shots achter elkaar afvuren. Tegelijkertijd kun je niet meer zo rap raketten vuren, waardoor je minder schade in korte tijd berokkent.

Daarnaast is Prime ietsje simpeler op de Switch dan op de GameCube. Dat komt simpelweg door de besturing: het origineel verwachtte dat je een archaïsch lock-on-systeem gebruikte, terwijl je bij alle versies daarna verfijndere besturing tot je beschikking hebt. Maar Prime is voor die oude besturing gemaakt en is niet opnieuw gebalanceerd.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Dat maakt de game makkelijker, maar niet makkelijk: wij gingen alsnog meermaals dood, vooral toen we de Phazon Mines bereikten. En omdat Prime een traditioneel savesysteem gebruikt, kan dat tot lichte frustratie leiden: wie niet consequent opslaat moet bij een mislukt baasgevecht soms een dik uur aan voortgang inhalen. Dat is voor sommige spelers een minpunt, maar het voegt voor ons toe aan de spanning van Prime. De wereld voelt gevaarlijk tijdens je verkenningstocht en er staat iets op het spel, zoals dat ook het geval is in bijvoorbeeld soulslikes.

Metroid Prime is twintig jaar later nog steeds een fenomenale game, waarin het voelt alsof je op een echte planeet verdwaald raakt. De remaster doet veel om dat alles te moderniseren, wat deze game interessant maakt voor zowel fans van het eerste uur als nieuwkomers. Een reden om deze remaster niet te halen kunnen we dan ook niet bedenken.

Metroid Prime Remastered is nu digitaal verkrijgbaar op Nintendo Switch. Op 3 maart komt ook een fysieke versie uit.

Fantastisch
Conclusie

Dat Metroid Prime twintig jaar later nog zo goed overeind blijft staan is verbluffend. Het is een klein meesterwerkje, dat door de verbeterde besturing en visuele upgrades aanvoelt alsof het in 2023 voor de Switch is gemaakt. Voor oude Prime-fans is dit een prima uitstapje naar een geliefde klassieker, maar het is ook een uitstekend instappunt voor iedereen die Metroid al eens wilde proberen.

Plus- en minpunten
  • Moderne besturing, visueel prachtig, bijna geen laadtijden, héél goed oud geworden
  • Wapens vuren soms iets minder snel, iets simpeler omdat de game niet opnieuw is gebalanceerd voor de moderne besturing

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!