Mario Golf: Super Rush is vooral een leuke partygame
Reviews

Mario Golf: Super Rush is vooral een leuke partygame

Ongemerkt is Mario Golf een constante factor binnen Nintendo’s line-up. Eens in de zoveel jaar verschijnt een nieuw deel, dat zich ergens op het spectrum tussen diepgaande golfsimulator en partygame bevindt. In Mario Golf: Super Rush is dat niet anders, al doet de game dit keer minder hard z’n best om een hole-in-one te slaan.

Dat is opvallend en best jammer, want met World Tour voor Nintendo 3DS had Camelot wellicht de meest veelzijdige en complete Mario-sportgame in handen. Het enige wat logischerwijs aan die game ontbrak was een lokale multiplayermodus, iets dat Super Rush wel biedt, ten koste van singleplayercontent.

©GMRimport

Golflegendes

De langverwachte avonturen-solomodus is dan ook meer een oprecht handige oefening voor het echte werk, dan een Golf Story-achtige rpg die een boeiende draai geeft aan de formule. Als een zelfgemaakt Mii-personage reis je met medebeginners door vijf regio’s om je te kwalificeren voor toernooien en uiteindelijk met een gouden medaille naar huis te gaan. Lokale npc’s vertellen hier en daar over geinige golflegendes en vragen of je wel genoeg water drinkt op de golfbaan, met een overkoepelend verhaal dat zeer plotseling tot een ontknoping komt.

Inhoudelijk schotelt de modus een handvol uitdagingen voor, waaronder het lekker uitdagende cross-countrygolf - waarbij je bijvoorbeeld veertig slagen hebt om zes holes in een groot landschap te voltooien - en een aantal korte eindbaasgevechten. Tijdens bepaalde weersomstandigheden, zoals vervelende bliksem of stortregen, is het aan te raden een specifieke club of bepaald kledingstuk met gameplayvoordelen aan te schaffen in de lokale golfwinkel van Toad. Niet constant de bunker inslaan omdat de bliksem je treft maakt het Wervelwoudtoernooi immers een stuk draaglijker.

Bovendien kent de game een leuk progressiesysteem waarbij je ervaringspunten spendeert aan aspecten als slagkracht en balcontrole, om de statistieken van jouw Mii naar je hand te zetten. Die progressie is daadwerkelijk merkbaar gedurende het verhaal en is de voornaamste reden om het volledig uit te spelen.

Nergens weet de game namelijk te verbazen met de in potentie oneindige hoeveelheid mogelijkheden in het Mushroom Kingdom. Zowel binnen als buiten de avonturenmodus ontbreekt het aan creatieve minigames of absurde situaties die je verwacht van een Mario-sportgame. Geen uitdaging met willekeurige clubs en itemboxen of waarbij je sterren verzamelt; op bovengenoemde uitdagingen na speel je vooral potjes golf, waarbij de game je spelenderwijs introduceert aan de twee belangrijkste elementen van de game: regulier golf en het vernieuwde Speed Golf.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Verfijnd en rustgevend

De reguliere golfmodus is nog altijd een opvallend serieuze weergave van de sport. Hoewel Mario Golf namelijk regelmatig wordt afgeschilderd als ‘leuk voor feesten en partijen’, is de reeks inmiddels uitgegroeid tot een vrij diepgaande golfgame. Super Rush verfijnt het systeem van World Tour door de slagbalk, waarmee je onder andere de slagkracht bepaalt, logischer in te delen en effect geven aan de bal eenvoudiger te maken. Het duurt even om ook factoren als hoogteverschillen, wind, top- en backspin onder de knie te krijgen, maar wie even de tijd neemt, kan een leuk balletje slaan. Speel je de game dan toch solo, dan kan de omgeving scannen en eindeloos wikken en wegen over de volgende slag heerlijk rustgevend en bevredigend zijn.

Mario Golf blijft anderzijds ook het type game dat vriendschappen op de proef stelt omdat iemand het voor elkaar krijgt om de bal van tweehonderd meter op onmogelijke wijze in de hole te slaan, of met een van de verschillende superslagen alle andere ballen van de green veegt. Super Rush is dan ook bij uitstek een multiplayergame en levert soms ouderwets hilarische taferelen op.

©GMRimport

Chaos voor twee

Olie op het vuur is de vernieuwde Speed Golf-modus, waarbij Mario en kornuiten de bal slaan en er vervolgens zo hard mogelijk achteraan rennen voor de volgende slag. Onderweg kun je anderen lekker stangen door ze aan de kant te beuken of met de titulaire Super Rush anderen plat te walsen of te bombarderen, rekening houdend met je uithoudingsvermogen. Helaas ontbreken objecten als bananen en bommen om voor een Mario Kart-waardige chaos te zorgen, maar voor velen is de stress die bij het rap aanleggen van je slag komt kijken al genoeg. Elke extra slag kost je dertig seconden, een te hoge tijd kost je punten en daardoor kun je uiteindelijk de felbegeerde overwinning mislopen.

Die totale chaos is er overigens wel in de Vlaggenjacht-modus, kortgezegd een battle royale in een arena met negen holes en tal van obstakels. Wie als eerste drie holes permanent verovert – waarna ze verdwijnen en de rest dus niet meer kan scoren – wint. Vooral de ‘technische’ variant van de modus is een bijzonder leuke extra. Chomps, bewegende muren en bruikbare bommen maken jou en anderen op voortreffelijke wijze het leven zuur. Er is eigenlijk niks technisch aan het spel dat erbij komt kijken, maar verdraaid als het niet leuk is.

©GMRimport

©GMRimport

Een kleine smet op de anders zo leuke toevoegingen is het feit dat beide modi, in tegenstelling tot de reguliere golfmodus, lokaal slechts met twee spelers gespeeld kunnen worden. Om te compenseren beschikt de game over een online multiplayermodus die vooralsnog uitstekend lijkt te werken, maar enigszins jammer is het wel.

Had gekker gemogen

Zo zijn er wel meer aspecten die aantonen dat er soms meer had gezeten in Super Rush. Het aanbod aan banen is met zes stuks (waarvan één ‘beginnersbaan’) niet alleen opvallend mager, visueel en inhoudelijk laten sommigen ook te wensen over. De meeste banen zijn thematisch vergelijkbaar en steken daarom wat saai af tegen de soms uitbundige onderwater- en fantasiebanen die Camelot ons in het verleden voorschotelde. Het had gewoon wat gekker gemogen, en dat is het op pakweg twee banen na bepaald niet.

Die pijn wordt overigens verzacht door de belofte van meer gratis content, in tegenstelling tot de betaalde dlc van het voorgaande deel. Bezitters kunnen in ieder geval een variant van New Donk City uit Super Mario Odyssey en meer banen en personages verwachten. Sympathiek, maar dus ook hard nodig.

©GMRimport

Uiteindelijk doet Mario Golf: Super Rush dus niet al te hard zijn best om het beste deel uit de serie te worden. Dankzij de verrassend diepgaande golfmechanieken en het vernieuwde Speed Golf komt het vooral als partygame goed uit de verf, een ervaring die we, toegegeven, alweer achttien jaar geleden voor het laatst meemaakten. Als dat genoeg voor je is, dan is Super Rush een leuke zomergame waar je oprecht mee tot rust kunt komen óf mee kunt lachen.

Mario Golf: Super Rush is vanaf 25 juni beschikbaar voor Nintendo Switch.

Goed
Conclusie

Dankzij een combinatie van diepgaande golfmechanieken en chaotische gameplay komt Mario Golf: Super Rush vooral als multiplayergame goed uit de verf. Het ontbreekt wel aan creatieve solocontent en banen die de mogelijkheden van het Mushroom Kingdom benutten.

Plus- en minpunten
  • Lekker diepgaande gameplay, Speedgolf en vlaggenjacht zijn leuke toevoegingen, goede partygame
  • Solocontent valt tegen, weinig (boeiende) banen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'
Nieuws

GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'

Dat wil niet zeggen dat er nooit een PS5-versie uitkomt

GSC Game World geeft aan dat het bedrijf zich richt op het ondersteunen van de bestaande versies van Stalker 2: Heart of Chornobyl.

Tech4Gamers sprak regisseur Ievgen Grygorovych over de mogelijkheid van een PS5-versie van Stalker 2. De game kwam eerder dit najaar uit op Xbox Series X en S en pc. Op de vraag of gamers een PS5-versie kunnen verwachten, antwoordde hij het volgende: "We hebben ons volledig gerucht op het ontwikkelen (en nu ondersteunen) van de pc- en Xbox Series-versies."

Eerder lekte uit documenten dat er voor zover bekend een afspraak met Microsoft is gemaakt om Stalker 2 drie maanden console-exclusief voor Xbox te houden. Tech4Gamers vroeg aan Grygorovych of hij op die geruchten kon reageren. Hij weigerde daar echter op in te gaan.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert." GSC Game World heeft inmiddels al meerdere patches voor de game uitgebracht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online
Nieuws

Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online

Een uitgebreid document over de plannen is gelekt

Er zijn documenten gelekt over de Grand Theft Auto-franchise waaruit blijkt dat er in 2001 al plannen waren over een online game of modi binnen de Grand Theft Auto-reeks.

Door een hack op ontwikkelaar Rockstar Games enkele jaren geleden lekten er eerder al vroege beelden en bestanden van Grand Theft Auto 6, en vorig jaar rond de feestdagen verscheen de broncode van GTA 5 en bestanden over diverse geannuleerde projecten online.

Nu zijn er tijdens Kerstmis weer documenten over de geschiedenis van de GTA-franchise gelekt. In documenten over de ontwikkeling van onder andere GTA Online, Vice City Stories, San Andreas en GTA Advance, die zijn geüpload via Internet Archive, zijn allerlei details te vinden.

Zo werd er aan het begin van dit millennium al gewerkt aan de voorloper van GTA Online. Er is een ontwerpdocument van 58 pagina's te vinden voor een project genaamd 'GTA: Online' waarin diverse details worden beschreven, waaronder de mogelijkheid om online te spelen met een zelfgemaakt personage.

Voormalige Rockstar-ontwikkelaar Obbe Vermeij heeft inmiddels bevestigd dat sommige van deze documenten inderdaad echt zijn. Sterker nog: hij werkte ooit aan een online deathmatch-modus voor de online game. De documenten kunnen hier gevonden worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!