Mario Golf: Super Rush is vooral een leuke partygame
Ongemerkt is Mario Golf een constante factor binnen Nintendo’s line-up. Eens in de zoveel jaar verschijnt een nieuw deel, dat zich ergens op het spectrum tussen diepgaande golfsimulator en partygame bevindt. In Mario Golf: Super Rush is dat niet anders, al doet de game dit keer minder hard z’n best om een hole-in-one te slaan.
Dat is opvallend en best jammer, want met World Tour voor Nintendo 3DS had Camelot wellicht de meest veelzijdige en complete Mario-sportgame in handen. Het enige wat logischerwijs aan die game ontbrak was een lokale multiplayermodus, iets dat Super Rush wel biedt, ten koste van singleplayercontent.
©GMRimport
Golflegendes
De langverwachte avonturen-solomodus is dan ook meer een oprecht handige oefening voor het echte werk, dan een Golf Story-achtige rpg die een boeiende draai geeft aan de formule. Als een zelfgemaakt Mii-personage reis je met medebeginners door vijf regio’s om je te kwalificeren voor toernooien en uiteindelijk met een gouden medaille naar huis te gaan. Lokale npc’s vertellen hier en daar over geinige golflegendes en vragen of je wel genoeg water drinkt op de golfbaan, met een overkoepelend verhaal dat zeer plotseling tot een ontknoping komt.
Inhoudelijk schotelt de modus een handvol uitdagingen voor, waaronder het lekker uitdagende cross-countrygolf - waarbij je bijvoorbeeld veertig slagen hebt om zes holes in een groot landschap te voltooien - en een aantal korte eindbaasgevechten. Tijdens bepaalde weersomstandigheden, zoals vervelende bliksem of stortregen, is het aan te raden een specifieke club of bepaald kledingstuk met gameplayvoordelen aan te schaffen in de lokale golfwinkel van Toad. Niet constant de bunker inslaan omdat de bliksem je treft maakt het Wervelwoudtoernooi immers een stuk draaglijker.
Bovendien kent de game een leuk progressiesysteem waarbij je ervaringspunten spendeert aan aspecten als slagkracht en balcontrole, om de statistieken van jouw Mii naar je hand te zetten. Die progressie is daadwerkelijk merkbaar gedurende het verhaal en is de voornaamste reden om het volledig uit te spelen.
Nergens weet de game namelijk te verbazen met de in potentie oneindige hoeveelheid mogelijkheden in het Mushroom Kingdom. Zowel binnen als buiten de avonturenmodus ontbreekt het aan creatieve minigames of absurde situaties die je verwacht van een Mario-sportgame. Geen uitdaging met willekeurige clubs en itemboxen of waarbij je sterren verzamelt; op bovengenoemde uitdagingen na speel je vooral potjes golf, waarbij de game je spelenderwijs introduceert aan de twee belangrijkste elementen van de game: regulier golf en het vernieuwde Speed Golf.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
Verfijnd en rustgevend
De reguliere golfmodus is nog altijd een opvallend serieuze weergave van de sport. Hoewel Mario Golf namelijk regelmatig wordt afgeschilderd als ‘leuk voor feesten en partijen’, is de reeks inmiddels uitgegroeid tot een vrij diepgaande golfgame. Super Rush verfijnt het systeem van World Tour door de slagbalk, waarmee je onder andere de slagkracht bepaalt, logischer in te delen en effect geven aan de bal eenvoudiger te maken. Het duurt even om ook factoren als hoogteverschillen, wind, top- en backspin onder de knie te krijgen, maar wie even de tijd neemt, kan een leuk balletje slaan. Speel je de game dan toch solo, dan kan de omgeving scannen en eindeloos wikken en wegen over de volgende slag heerlijk rustgevend en bevredigend zijn.
Mario Golf blijft anderzijds ook het type game dat vriendschappen op de proef stelt omdat iemand het voor elkaar krijgt om de bal van tweehonderd meter op onmogelijke wijze in de hole te slaan, of met een van de verschillende superslagen alle andere ballen van de green veegt. Super Rush is dan ook bij uitstek een multiplayergame en levert soms ouderwets hilarische taferelen op.
©GMRimport
Chaos voor twee
Olie op het vuur is de vernieuwde Speed Golf-modus, waarbij Mario en kornuiten de bal slaan en er vervolgens zo hard mogelijk achteraan rennen voor de volgende slag. Onderweg kun je anderen lekker stangen door ze aan de kant te beuken of met de titulaire Super Rush anderen plat te walsen of te bombarderen, rekening houdend met je uithoudingsvermogen. Helaas ontbreken objecten als bananen en bommen om voor een Mario Kart-waardige chaos te zorgen, maar voor velen is de stress die bij het rap aanleggen van je slag komt kijken al genoeg. Elke extra slag kost je dertig seconden, een te hoge tijd kost je punten en daardoor kun je uiteindelijk de felbegeerde overwinning mislopen.
Die totale chaos is er overigens wel in de Vlaggenjacht-modus, kortgezegd een battle royale in een arena met negen holes en tal van obstakels. Wie als eerste drie holes permanent verovert – waarna ze verdwijnen en de rest dus niet meer kan scoren – wint. Vooral de ‘technische’ variant van de modus is een bijzonder leuke extra. Chomps, bewegende muren en bruikbare bommen maken jou en anderen op voortreffelijke wijze het leven zuur. Er is eigenlijk niks technisch aan het spel dat erbij komt kijken, maar verdraaid als het niet leuk is.
©GMRimport
©GMRimport
Een kleine smet op de anders zo leuke toevoegingen is het feit dat beide modi, in tegenstelling tot de reguliere golfmodus, lokaal slechts met twee spelers gespeeld kunnen worden. Om te compenseren beschikt de game over een online multiplayermodus die vooralsnog uitstekend lijkt te werken, maar enigszins jammer is het wel.
Had gekker gemogen
Zo zijn er wel meer aspecten die aantonen dat er soms meer had gezeten in Super Rush. Het aanbod aan banen is met zes stuks (waarvan één ‘beginnersbaan’) niet alleen opvallend mager, visueel en inhoudelijk laten sommigen ook te wensen over. De meeste banen zijn thematisch vergelijkbaar en steken daarom wat saai af tegen de soms uitbundige onderwater- en fantasiebanen die Camelot ons in het verleden voorschotelde. Het had gewoon wat gekker gemogen, en dat is het op pakweg twee banen na bepaald niet.
Die pijn wordt overigens verzacht door de belofte van meer gratis content, in tegenstelling tot de betaalde dlc van het voorgaande deel. Bezitters kunnen in ieder geval een variant van New Donk City uit Super Mario Odyssey en meer banen en personages verwachten. Sympathiek, maar dus ook hard nodig.
©GMRimport
Uiteindelijk doet Mario Golf: Super Rush dus niet al te hard zijn best om het beste deel uit de serie te worden. Dankzij de verrassend diepgaande golfmechanieken en het vernieuwde Speed Golf komt het vooral als partygame goed uit de verf, een ervaring die we, toegegeven, alweer achttien jaar geleden voor het laatst meemaakten. Als dat genoeg voor je is, dan is Super Rush een leuke zomergame waar je oprecht mee tot rust kunt komen óf mee kunt lachen.
Mario Golf: Super Rush is vanaf 25 juni beschikbaar voor Nintendo Switch.
Dankzij een combinatie van diepgaande golfmechanieken en chaotische gameplay komt Mario Golf: Super Rush vooral als multiplayergame goed uit de verf. Het ontbreekt wel aan creatieve solocontent en banen die de mogelijkheden van het Mushroom Kingdom benutten.
- Lekker diepgaande gameplay, Speedgolf en vlaggenjacht zijn leuke toevoegingen, goede partygame
- Solocontent valt tegen, weinig (boeiende) banen