Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is een aangename verrassing
Reviews

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is een aangename verrassing

Game met een zwart randje

Na ruim vijf jaar te zijn uitgesteld verscheen Kirby’s Return to Dream Land eind 2011 op de Nintendo Wii. Aangezien velen toen al uitkeken naar de Wii U, hebben veel fans het spel gemist. Genoeg reden voor Nintendo om de kleurrijke 2D-platformer opnieuw uit te brengen.

HAL Laboratory haakte met Kirby’s Return to Dream Land in op de couch co-op-trend die leefde onder het Wii-publiek, mede dankzij de populariteit van andere platformers zoals New Super Mario Bros. en Rayman Origins. Ook Return to Dream Land is het leukst wanneer je een controller aan een vriend of vriendin op de bank geeft. Diegene kan vervolgens moeiteloos het beeld in springen als Kirby met een ander kleurtje of als een van zijn maatjes, zoals Meta Knight of King Dedede. In tegenstelling tot een Mario Bros. of Rayman – die vanwege verscheidene frustrerende levels een hoger ‘lachen, gieren, brullen’-gehalte hebben – laat Return to Dream Land zich vooral kenmerken door zijn kindvriendelijke eenvoud. Daardoor is de game minder geschikt voor een potje bakkeleien met vrienden op de vrijdagavond, en eerder voor wat ongedwongen vrolijkheid op een druilerige zaterdagmiddag.

©GMRimport

Dat neemt overigens niet weg dat een game als Return to Dream Land meer dan welkom is op de Nintendo Switch. Moderne consoles staan de laatste tijd relatief droog wat betreft lokale multiplayerervaringen, en met deze remaster weet HAL Laboratory het co-op side scroller-genre weer wat nieuw leven in te blazen. Daarbij krijgen Kirby-fans bij wie hun Wii rond 2011 al stof stond te happen de mogelijkheid om dit kleurrijke pareltje alsnog te beleven.

Stickerboek

Vergeet de tweedehands disk die je op de rommelmarkt ziet liggen; Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is namelijk dé manier om de game anno 2023 te spelen. Dat komt onder meer door de aanvullende content, zoals een gloednieuwe post-game ervaring en een Mario Party-achtige minigamemodus genaamd Magisch Magoland. Ook de visuele upgrade maakt de algehele spelervaring fijner. De levels en filmpjes hebben een nieuw likje verf gekregen, waardoor het origineel er in vergelijking grauw en wazig uitziet. Nieuwe details in de verschillende werelden, van boomschors tot helderder en dynamischer water, laten de omgevingen veel levendiger en frisser aanvoelen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het schoonpoetsen van de game laat ook zijn mindere sporen na. Nu Planet Popstar nog kleurrijker en feller oogt, lijkt HAL Laboratory te vrezen dat de focus op hun roze mascotte verdwijnt. Alle personages hebben dan ook een redesign gekregen, en het meest storende daaraan is dat de figuren nu een dikke, zwarte lijn om zich heen krijgen om meer op te vallen. Gevoelsmatig zijn de personages nu als stickers in de game geplakt, waardoor Kirby en zijn metgezellen minder natuurlijk opgaan in de wereld. Deze designkeuze is uiteindelijk vooral een kwestie van smaak.

Overigens heeft Kirby’s rivaal King Dedede als enige een complete make-over gekregen, en die pakt slecht uit. De fictieve pinguïn lijkt in Deluxe op een karikatuur van zijn N64-design en beweegt zich als een vormloze blob over het scherm. Waarom Dedede er zo anders uitziet, is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop alsof de ontwikkelaars hem meer op de andere drie hoofdpersonages wilden laten lijken.

©GMRimport

Spelen als de slechterik

Dat de side-scrolling gameplay van Return to Dream Land tijdloos is, blijkt uit het plezier dat nog steeds uit de verschillende levels te halen valt. Hoewel de game dankzij het vlakke leveldesign in de eerste twee werelden wat traag op gang komt, leveren latere stages behoorlijk wat creatieve insteken en leuke verrassingen op. Vooral de onderwaterlevels, waarbij Kirby zich constant moet laten leiden door de richting van stromingen, zijn vermakelijk.

Daarnaast zit de game tot de nok toe gevuld met verschillende power-ups, waarmee het aantal uit een gemiddelde Mario-platformer misschien wel wordt verviervoudigd. Dankzij de remaster zijn daar twee nieuwe aan toegevoegd: de ‘Sand’ Copy Ability, waarmee Kirby in zand kan veranderen, en de ‘Mecha’ Copy Ability, waardoor Kirby een jetbag krijgt en vijanden kan wegblazen met krachtige hyperstralen en vuurballen.

©GMRimport

©GMRimport

Om de zoveel tijd wil Kirby ook nog weleens een zogezegde Super Ability opzuigen, waardoor het roze wezentje om de haverklap Super Smash-achtige megamoves kan uitvoeren die zelfs de allersterkste vijanden billenkoek geven. Het uitvoeren van deze aanvallen geeft echt een onwijs lekker gevoel, maar tegelijkertijd speelt de game dan wel min of meer op de automatische piloot. Dat is overigens een algemeen probleem bij de meeste Copy Abilities: ze geven je eigenlijk te veel overmacht in het spel, waardoor er maar weinig echt uitdagende momenten te vinden zijn in het grootste gedeelte van de game.

Gelukkig biedt de nieuwe Magolor-epiloog daar een soort van antidotum voor. In deze uitgebreide post-game speel je namelijk zo’n twee uur lang als Magolor, Kirby’s vijand uit de game die inmiddels al zijn krachten is kwijtgeraakt. Door met de verzwakte Magolor vijanden te verslaan verzamel je gaandeweg magische punten, welke je kunt inruilen om zijn verloren vaardigheden weer terug te krijgen. Denk aan het vermogen om langer dan een seconde in de lucht te blijven. Magolors epiloog biedt een van de zeldzame momenten uit de Kirby-franchise waarin je je écht zwak voelt ten opzichte van al het kwaad dat op je afkomt. Return to Dream Land uitspelen is het daarom zeker waard, want spelen als deze slechterik levert uitdagendere gameplay op.

©GMRimport

Geen remake

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe is niet de meest voorspelbare keuze voor een remaster van Nintendo. De game is niet enorm oud en het spel staat niet bekend als een niet te missen klassieker. Tegelijkertijd maakt dat de komst van Deluxe een aangename verrassing, vooral omdat de coöperatieve gameplay zo tijdloos is en het spel er door zijn visuele upgrades nog kleurrijker en vrolijker uitziet.

Aan de andere kant is Return to Dream Land niet zo vernieuwend als waar sommige fans misschien op hoopten. De grootste aanpassing is het nieuwe, moderne jasje. De speciale minigamemodus en creatief uitgewerkte Magolor-epiloog bieden zeker meer gameplezier, maar mensen die het spel al kennen moeten zich wel afvragen of ze daarvoor het spel opnieuw willen kopen. Kirby-fans die het spel gemist hebben doen er wel goed aan om deze nieuwe, completere versie aan te schaffen. 

Kirby’s Return to Dream Land Deluxe verschijnt vrijdag 24 februari exclusief op de Nintendo Switch.

Watch on YouTube
Goed
Conclusie

Mensen die Kirby’s Return to Dream Land in 2011 hebben gemist doen er goed aan om deze herziene versie alsnog binnen te halen. Creatief leveldesign en nieuwe content zoals een uitgebreide post-game zijn meer dan genoeg redenen om een glimlach op het gezicht van jou én jouw metgezellen te toveren.

Plus- en minpunten
  • Verbeterde graphics, co-op-modus, Magolor-epiloog
  • Leveldesign is niet altijd even spannend, redesign van personages

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!