Kirby en de Vergeten Wereld is zorgeloos genieten
Reviews

Kirby en de Vergeten Wereld is zorgeloos genieten

Met Kirby en de Vergeten Wereld gooit HAL Laboratory het over een andere boeg: het betreft een driedimensionale, post-apocalyptische platformgame. Toch merk je tijdens het spelen niet eens zo gek veel van deze rigoureuze metamorfose. Het is en blijft een Kirby-game, maar wel een van de leukste tot nu toe.

Je ziet aan Kirby en de Vergeten Wereld duidelijk dat Nintendo de Kirby-franchise wil evolueren, maar tegelijkertijd nog zoekende is naar de juiste richting. Dat begint eigenlijk al bij het opstarten van de game, waar je een keuze maakt tussen de ‘Spring-breeze’- en ‘Wild’-moeilijkheidsgraad. Mooie termen, maar enige vorm van duiding was fijn geweest. Na het testen van beide modi is het verschil nauwelijks te merken; ze zijn beide niet bepaald uitdagend.

Natuurlijk hoeft niet alles zich te conformeren aan de klassieke Mario-games. Een dergelijke keuze toont echter wel aan dat Nintendo een breder publiek wil bereiken, terwijl het de laatste jaren niet veel durft te experimenteren met deze franchise. Maar ach, wat maakt dat uit als het eindproduct gewoon goed is - zéker voor Kirby-begrippen?

©GMRimport

Luilekkerland

Dat komt grotendeels door de magische wereld waar je als het aandoenlijke, roze mannetje doorheen wandelt. Doordat de levels behoorlijk van elkaar verschillen, blijf je nieuwsgierig naar het volgende gebied en bijbehorende thema. Zo transporteert de game je naar de meest betoverende plekken in het Kirby-universum. De ene keer trotsteer je een verlaten winkelcentrum, dan weer bezoek je een verlaten pretpark en voor je het doorhebt vlieg je als een Kirby-vliegtuig langs tropische gebergtes. Ondanks dat de levels soms wat leeg ogen, ervaar je dat tijdens het spelen niet zo, omdat de vijanden redelijk groot zijn ten opzichte van Kirby, waardoor de leegtes goed worden opgevuld.

Het siert de game dus eigenlijk dat je er relatief gemakkelijk doorheen wandelt, al ben je daardoor wel geneigd als een gek door de content heen te blazen. Dat terwijl veel van de schoonheid zich juist in het uitgebreid verkennen van de levels schuilhoudt. Ondanks de levels vrij lineair zijn, kom je onderweg genoeg mysteries tegen. Vaak zijn de levels zo ingedeeld dat de geheimen zich net buiten het speelveld schuilhouden en dat je een bepaalde Mondvol-vorm – waarbij Kirby in een object verandert - of vaardigheid nodig hebt om ze op te lossen. 

Ondanks de levels vrij lineair zijn, kom je onderweg genoeg mysteries tegen

-

Die geheimen hebben vaak te maken met het vijftal opdrachten dat je voorafgaand aan een level meekrijgt. Dat kan gaan om een stel lantaarns dat je moet ontvlammen, verstopte posters die je moet vinden of het opsporen van Kirby’s ontvoerde vrienden, Waddle Dee’s. Vooral dat laatste is belangrijk, want dat is uiteindelijk waar Kirby’s missie om draait: hoe meer Waddle Dee’s je bevrijdt, hoe sneller je de volgende eindbaas mag uitdagen en hoe verder je dus komt in de game.

Daarnaast verhuizen alle bevrijde Waddle Dee’s naar jouw dorpje, waardoor je nieuwe winkels en minigames vrijspeelt. Vergeet dus niet af en toe op de rem te trappen, van de mooie omgevingen te genieten en te zoeken in alle hoeken en gaten. Dat langzamer speeltempo wordt in ieder geval niet door de vijanden afgedwongen, want daar loop je zo doorheen - zeker met het scala aan vaardigheden die Kirby in deze game tot zijn beschikking heeft.  

Je bent wat je eet

Je hebt het ongetwijfeld meegekregen: Kirby beschikt in De Vergeten Wereld over de superkracht om vaardigheden van vijanden te kopiëren door een hapje van ze te nemen. En er loopt genoeg lekkers rond in de Vergeten Wereld. Binnen de korstte keren vlieg je als een wervelstorm door groepen vijanden heen en werk je de ene na de andere naar de grond met een gigantische hamer, chakram of een zak bommen. Ondanks dat veel van deze vaardigheden overkomen als een gimmick, blijven ze door het grote aanbod constant boeien. Zeker met de komst van de Mondvol-vormen en upgrademogelijkheden in de wapenwinkel zijn de mogelijkheden bijna overweldigend.

Dat maakt het extra jammer dat al die vaardigheden niet echt op de proef worden gesteld, op een paar epische baasgevechten na. Zo kwam ik pas in de derde wereld achter een mechaniek om aanvallen te ontwijken – dat had ik daarvoor simpelweg niet nodig. Dit maakt gevechten een stuk enerverender, maar is dus compleet overbodig bij het gros van de vijanden.

Op gebied van platformactie houden de gethematiseerde parkoers, puzzels en obstakels de glimlach op je gezicht, maar vernieuwend is het allerminst. Van een sprongetje over stekels, naar een beewegend plateau en vervolgens een vlucht richting het volgende obstakel. Hoewel daar niets mis mee is, zijn er in binnen dit genre betere alternatieven te vinden, zoals Super Mario 3D World en Sackboy: A Big Adventure. Daarnaast zorgen Kirby’s korte beentjes ervoor dat alles net even langzamer gaat dan in de gemiddelde platformer. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Wees jezelf, Kirby

Niet alleen het speltempo is even wennen, ook de camera in de coöperatieve modus laat wat te wensen over. Dat merk je vooral tijdens de uitdagendere baasgevechten richting het einde van de game. Daar wordt Bandana Waddle Dee (de tweede speler) compleet genegeerd, waardoor die zich al snel overbodig voelt. De camera volgt immers enkel de beweging van Kirby, waardoor je als speler twee soms geen idee hebt waar je loopt en welke aanval je uitvoert. Gelukkig valt dat in de levels zelf enorm mee en heeft Kirby’s handlanger dan een stuk meer in te brengen. De standaard aanvallen van Bandana Waddle Dee worden wel wat eentonig aan het einde van de rit, maar dat komt voornamelijk omdat Kirby de ene nieuwe aanval na de andere voorgeschoteld krijgt.

Wat dat betreft is het een goede keuze geweest van de ontwikkelaar om er geen ellenlange game van te maken. Binnen tien uur heb je het hoofdverhaal wel doorgespeeld en met nog eens zeven extra uur speeltijd heb je alle winkels, mingames en andere geheimen gevonden. Kirby en de Vergeten Wereld speelt gedurende die uren heerlijk weg en biedt een compleet zorgeloze ervaring voor jong en oud. De spelwereld oogt magisch, het wapenarsenaal gigantisch, de puzzels zijn boeiend en door de lage moeilijkheidsgraad is van frustratie nimmer sprake. In de huidige, hectische maatschappij is de vrolijkheid en zorgeloosheid die Kirby uitstraalt een welkome afwisseling.

©GMRimport

Kirby en de Vergeten Wereld is vanaf 25 maart voor Nintendo Switch verkrijgbaar.

Goed
Conclusie

Kirby en de Vergeten Wereld is een van de leukste Kirby-games tot nu toe. De magische driedimensionale spelwereld, talloze vaardigheden en grappige Mondvol-vormen blijven vermaken. Verwacht echter geen diepgaande gevechten of uitdagende platformactie - de focus ligt puur op zorgeloos plezier.

Plus- en minpunten
  • Prachtig ogende driedimensionale spelwereldje, veel gevarieerde vaardigheden, positieve sfeer
  • Camerabesturing tijdens coöperatieve baasgevechten, weinig vernieuwende platformactie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!