Ghost Song is Metroid voor mensen met existentiële vragen
Reviews

Ghost Song is Metroid voor mensen met existentiële vragen

Acht jaar geleden verscheen er van mijn hand eenhref="https://gamer.nl/artikelen/preview/ghost-song-in-de-geest-van-metroid/" rel="noopener noreferrer" target="_blank"> preview van Ghost Song</a>. Het waren de hoogtijdagen van Kickstarter, maar een moeilijke periode voor Metroid-fans. De meest recente game was Other M en er zouden nog zeven magere jaren volgen voor Nintendo verlossing bracht met Metroid Dread. Een ideaal moment voor Ghost Song om uit te komen dus, alleen dat gebeurde niet. De credits van Ghost Song verwoorden het perfect: ‘Thanks for playing. Sorry it took so long.’

Sinds de crowdfundingcampagne in 2013 zijn hele genres ontstaan en weer vergaan. Het leek er even op dat de metroidvania hetzelfde lot beschoren was, maar dankzij hits als Guacamelee, Hollow Knight en Ori and the Blind Forest is het genre gelukkig populairder dan ooit. Het is interessant om te zien hoe Ghost Song juist teruggrijpt naar het Metroid van vroeger, bijna alsof al die andere games nooit zijn uitgekomen.

Ik zeg bewust bijna, want ontwikkelaar Old Moon heeft daar echt wel wat van meegekregen. Zo bootsen modules voor het pak van je personage de functie van Charms in Hollow Knight verdacht goed na. Maar eigenlijk is de grootste inspiratiebron (naast Metroid dan) Dark Souls. Het achterlaten van je verzamelde ‘zielen’ als je doodgaat, de gewichtige gevechten, de soms onnavolgbare gesprekken: het zit er allemaal in.

Toch voelt Ghost Song verrassend uniek, wat het grotendeels te danken heeft aan zijn bijna beangstigende grafische stijl. Lorian, de maan waarop je bent gecrasht, oogt en klinkt boven alles ontzettend buitenaards. Alles gutst en klotst onder je voeten en des te dieper je op onderzoek gaat, des te dubieuzer dat plan wordt. Waar je ook komt, de kans is groot dat je op een neergestort ruimteschip stuit. Of anders steekt er wel een lijk uit de grond of het plafond. De hel is duidelijk losgebroken op dit hemellichaam.

©GMRimport

 Van hetzelfde laken een dood pak

Binnen dat apocalyptische scenario voltrekt zich ook een persoonlijke ontdekkingsreis. Je speelt in Ghost Song met de Deadsuit, maar het is niet helemaal duidelijk wie of wat er in dat pak zit. Het praat, maar ademt het ook? Eet het? Slaapt het? Dat zijn vragen voor later, want de game begint acuut en abrupt. Je staat op en loopt de wijde spelwereld in. Het is tenslotte een metroidvania en die verkent zichzelf niet.

Ghost Song leent voor zijn spelontwerp ruimschoots bij Metroid. Stel je het armkanon voor, haal herinneringen op aan die karakteristieke screw attack, doe er nog wat raketjes bij en je zit aardig in de goede richting. Deze game moet het eerlijk gezegd het minst van zijn gameplay hebben. Het speelt op momenten zelfs een beetje stroef, al past dat eigenlijk wel binnen de opzet: je bent overduidelijk op een plek die je liever opslokt dan wel uitspuugt. Het is absoluut niet de bedoeling dat je als een acrobatische moordmachine over alle tegenstand walst. 

De Dark Souls van…

Wanneer je een confrontatie niet kunt vermijden, doet dat gewichtige van Dark Souls zijn intrede. Je pistool oververhit vrij snel, dus je zult zorgvuldig te werk moeten gaan. Niet geschoten is altijd mis, maar te veel geschoten is nog erger. Daar heeft de game gelukkig wel een mooie oplossing voor gevonden. Je kunt je armkanon gebruiken om vijanden mee te meppen, en hoe heter het geweer, hoe meer schade dit doet. Zo wissel je veilig van een afstand schieten af met van dichtbij (hopelijk) de genadeslag uitdelen.

Later komen er nog een aantal wapens en soorten munitie bij, maar de basis verandert nooit en blijft spannend genoeg. Ieder goor schepsel vraagt weer een andere aanpak en met de modules voor je ruimtepak kun je nog best creatief worden. Er is bijvoorbeeld een module die je geweer juist sneller laat oververhitten, in plaats van langzamer. Dat lijkt onpraktisch, maar feitelijk maak je zo een zogeheten melee build.

©GMRimport

Little blueprint 

Ghost Song volgt verder vrij trouw de blauwdruk van een metroidvania. Je moet vijf onderdelen verzamelen om een ruimteschip te repareren en uiteraard liggen die over de hele wereld verspreid. Je speelt wat nieuwe reisopties vrij, verslaat bazen en verdwaalt tussentijds nog een flink aantal keer. Je kent het allemaal wel. Dat het spel toch zo’n indruk weet te maken heeft het niet alleen te danken aan zijn uiterlijk: Ghost Song is ook verrassend sterk geschreven.

Tijdens je tocht door de krochten van Lorian ontmoet je een hoop mensen, of eerder hoopjes die ooit mensen waren. Rake dialogen en charmant stemwerk brengen hun doodsangsten tot leven. Het is bijna alsof ze een wedstrijdje doen om te kijken wie het verst door kan draaien. Maar de uitzichtloze situatie waarin zij zich bevinden biedt ook ruimte voor introspectie en dat levert steengoede dialogen op. 

©GMRimport

In welke andere metroidvania praat je nou minutenlang over het oplichterssyndroom met een maar weinig succesvolle uitvinder? Of met een androïde die zo gehecht is geraakt aan haar uit elkaar vallende lichaam dat ze er eigenlijk geen afscheid van durft te nemen?

Om het nog maar niet te hebben over de studente die haar depressieve doodswens probeert te verbloemen met wanderlust, want dat is geen leuk gesprek. Maar het is wel heel bijzonder om zoveel uitzonderlijk goede conversaties tegen te komen in een genre dat al snel formulematig kan voelen. Waar sommige genregenoten zich verliezen in meer en meer mechanieken, vindt Ghost Song de diepgang waar het raakt: de geest.

Ghost Song is verkrijgbaar voor Xbox One, Xbox Series S|X, Playstation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Voor deze review is de game getest op Xbox Series S.

Uitstekend
Conclusie

Ghost Song moest ooit de leegte vullen die Nintendo en Konami achterlieten door maar geen nieuwe tweedimensionale Metroid of Castlevania uit te brengen. Zo’n acht jaar te laat is het nu vooral een oerdegelijke, ouderwetse metroidvania die verrast met even prachtige als onheilspellende plaatjes en praatjes.

Plus- en minpunten
  • Ontzettend rake dialogen, angstaanjagend mooie omgevingen, diepgaand verhaal, interessant vechtsysteem.
  • Voelt wat stroef af en toe

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!