Ghost Song is Metroid voor mensen met existentiële vragen
Gamer.nl
Reviews

Ghost Song is Metroid voor mensen met existentiële vragen

Acht jaar geleden verscheen er van mijn hand eenhref="https://gamer.nl/artikelen/preview/ghost-song-in-de-geest-van-metroid/" rel="noopener noreferrer" target="_blank"> preview van Ghost Song</a>. Het waren de hoogtijdagen van Kickstarter, maar een moeilijke periode voor Metroid-fans. De meest recente game was Other M en er zouden nog zeven magere jaren volgen voor Nintendo verlossing bracht met Metroid Dread. Een ideaal moment voor Ghost Song om uit te komen dus, alleen dat gebeurde niet. De credits van Ghost Song verwoorden het perfect: ‘Thanks for playing. Sorry it took so long.’

Sinds de crowdfundingcampagne in 2013 zijn hele genres ontstaan en weer vergaan. Het leek er even op dat de metroidvania hetzelfde lot beschoren was, maar dankzij hits als Guacamelee, Hollow Knight en Ori and the Blind Forest is het genre gelukkig populairder dan ooit. Het is interessant om te zien hoe Ghost Song juist teruggrijpt naar het Metroid van vroeger, bijna alsof al die andere games nooit zijn uitgekomen.

Ik zeg bewust bijna, want ontwikkelaar Old Moon heeft daar echt wel wat van meegekregen. Zo bootsen modules voor het pak van je personage de functie van Charms in Hollow Knight verdacht goed na. Maar eigenlijk is de grootste inspiratiebron (naast Metroid dan) Dark Souls. Het achterlaten van je verzamelde ‘zielen’ als je doodgaat, de gewichtige gevechten, de soms onnavolgbare gesprekken: het zit er allemaal in.

Toch voelt Ghost Song verrassend uniek, wat het grotendeels te danken heeft aan zijn bijna beangstigende grafische stijl. Lorian, de maan waarop je bent gecrasht, oogt en klinkt boven alles ontzettend buitenaards. Alles gutst en klotst onder je voeten en des te dieper je op onderzoek gaat, des te dubieuzer dat plan wordt. Waar je ook komt, de kans is groot dat je op een neergestort ruimteschip stuit. Of anders steekt er wel een lijk uit de grond of het plafond. De hel is duidelijk losgebroken op dit hemellichaam.

©GMRimport

 Van hetzelfde laken een dood pak

Binnen dat apocalyptische scenario voltrekt zich ook een persoonlijke ontdekkingsreis. Je speelt in Ghost Song met de Deadsuit, maar het is niet helemaal duidelijk wie of wat er in dat pak zit. Het praat, maar ademt het ook? Eet het? Slaapt het? Dat zijn vragen voor later, want de game begint acuut en abrupt. Je staat op en loopt de wijde spelwereld in. Het is tenslotte een metroidvania en die verkent zichzelf niet.

Ghost Song leent voor zijn spelontwerp ruimschoots bij Metroid. Stel je het armkanon voor, haal herinneringen op aan die karakteristieke screw attack, doe er nog wat raketjes bij en je zit aardig in de goede richting. Deze game moet het eerlijk gezegd het minst van zijn gameplay hebben. Het speelt op momenten zelfs een beetje stroef, al past dat eigenlijk wel binnen de opzet: je bent overduidelijk op een plek die je liever opslokt dan wel uitspuugt. Het is absoluut niet de bedoeling dat je als een acrobatische moordmachine over alle tegenstand walst. 

De Dark Souls van…

Wanneer je een confrontatie niet kunt vermijden, doet dat gewichtige van Dark Souls zijn intrede. Je pistool oververhit vrij snel, dus je zult zorgvuldig te werk moeten gaan. Niet geschoten is altijd mis, maar te veel geschoten is nog erger. Daar heeft de game gelukkig wel een mooie oplossing voor gevonden. Je kunt je armkanon gebruiken om vijanden mee te meppen, en hoe heter het geweer, hoe meer schade dit doet. Zo wissel je veilig van een afstand schieten af met van dichtbij (hopelijk) de genadeslag uitdelen.

Later komen er nog een aantal wapens en soorten munitie bij, maar de basis verandert nooit en blijft spannend genoeg. Ieder goor schepsel vraagt weer een andere aanpak en met de modules voor je ruimtepak kun je nog best creatief worden. Er is bijvoorbeeld een module die je geweer juist sneller laat oververhitten, in plaats van langzamer. Dat lijkt onpraktisch, maar feitelijk maak je zo een zogeheten melee build.

©GMRimport

Little blueprint 

Ghost Song volgt verder vrij trouw de blauwdruk van een metroidvania. Je moet vijf onderdelen verzamelen om een ruimteschip te repareren en uiteraard liggen die over de hele wereld verspreid. Je speelt wat nieuwe reisopties vrij, verslaat bazen en verdwaalt tussentijds nog een flink aantal keer. Je kent het allemaal wel. Dat het spel toch zo’n indruk weet te maken heeft het niet alleen te danken aan zijn uiterlijk: Ghost Song is ook verrassend sterk geschreven.

Tijdens je tocht door de krochten van Lorian ontmoet je een hoop mensen, of eerder hoopjes die ooit mensen waren. Rake dialogen en charmant stemwerk brengen hun doodsangsten tot leven. Het is bijna alsof ze een wedstrijdje doen om te kijken wie het verst door kan draaien. Maar de uitzichtloze situatie waarin zij zich bevinden biedt ook ruimte voor introspectie en dat levert steengoede dialogen op. 

©GMRimport

In welke andere metroidvania praat je nou minutenlang over het oplichterssyndroom met een maar weinig succesvolle uitvinder? Of met een androïde die zo gehecht is geraakt aan haar uit elkaar vallende lichaam dat ze er eigenlijk geen afscheid van durft te nemen?

Om het nog maar niet te hebben over de studente die haar depressieve doodswens probeert te verbloemen met wanderlust, want dat is geen leuk gesprek. Maar het is wel heel bijzonder om zoveel uitzonderlijk goede conversaties tegen te komen in een genre dat al snel formulematig kan voelen. Waar sommige genregenoten zich verliezen in meer en meer mechanieken, vindt Ghost Song de diepgang waar het raakt: de geest.

Ghost Song is verkrijgbaar voor Xbox One, Xbox Series S|X, Playstation 4, PlayStation 5, Nintendo Switch en pc. Voor deze review is de game getest op Xbox Series S.

Uitstekend
Conclusie

Ghost Song moest ooit de leegte vullen die Nintendo en Konami achterlieten door maar geen nieuwe tweedimensionale Metroid of Castlevania uit te brengen. Zo’n acht jaar te laat is het nu vooral een oerdegelijke, ouderwetse metroidvania die verrast met even prachtige als onheilspellende plaatjes en praatjes.

Plus- en minpunten
  • Ontzettend rake dialogen, angstaanjagend mooie omgevingen, diepgaand verhaal, interessant vechtsysteem.
  • Voelt wat stroef af en toe

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij
Gamer.nl
Nieuws

Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion bijna officieel uit de doeken.

De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt. De livestream is ook hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Er gaan al wekenlang geruchten rond dat Oblivion Remastered 'op ieder moment' uit kan komen middels een shadowdrop. De verwachting is dan ook dat de game tijdens of in ieder geval vlak na de presentatie beschikbaar wordt, gezien de geruchten al langer stellen dat het spel deze week nog beschikbaar moet worden.

Volgens eerdere geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien
Gamer.nl
Nieuws

Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien

De game is vanaf 5 juni speelbaar via Switch Online

Via de Nintendo Today-app heeft Nintendo nieuwe beelden getoond van Soulcalibur 2, dat straks speelbaar wordt via Nintendo Switch Online op Switch 2.

Toen de Switch 2-releasedatum en de eerste games onlangs uit de doeken werden gedaan, werd ook bekendgemaakt dat GameCube-games speelbaar worden via Nintendo Switch Online op de nieuwe Nintendo-console. Daar is ook een abonnement op het uitbreidingspakket voor nodig.

Wanneer de Switch 2 op 5 juni uitkomt, zullen er drie GameCube-games op de betreffende app staan: The Legend of Zelda: Wind Waker, F-Zero GX en Soulcalibur 2. Van die laatstgenoemde game zijn nu dus nieuwe beelden verschenen via Nintendo's app, die vervolgens op YouTube zijn geüpload.

De fighter Soulcalibur 2 verscheen oorspronkelijk in 2002 in de Japanse arcade en kwam een jaar later op consoles uit, waaronder op GameCube. Daarbij had elke consoleversie een ander exclusief personage - op de GameCube was dat Link uit de Zelda-reeks. Die is ook aanwezig in de versie voor Nintendo Switch Online.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!