Eastward is niet veel meer dan schitterend
Reviews

Eastward is niet veel meer dan schitterend

Pixels kunnen heel wat losmaken in een mens. Bijna iedereen die games speelt is opgegroeid met een titel waarin abstracte sprites functioneren als de helden, monsters en werelden waarin je urenlang kunt verdwalen. Die nostalgie voor hoe games er vroeger uitzagen wordt vaak gebruikt in moderne titels, maar zelden zo succesvol als Eastward dit doet. Eén blik op de grafische stijl van dit spel, en je bent verkocht.

Eastward ziet er niet alleen goed uit in screenshots en trailers. Ook tijdens het spelen zelf is dit een schitterende game. De gedetailleerd vormgegeven omgevingen, personages en animaties zijn niet alleen in de eerste paar uur van het spel aangewezig, maar blijven de meer dan twintig uur durende verhaallijn indruk maken. Helaas weet Eastward nooit heel veel meer te bieden dan mooie plaatjes.

©GMRimport

Heel veel dialogen

Het probleem van dit spel zit hem onder andere in het verhaal. De fantastische getekende introductievideo geeft meer details over wat er in deze spelwereld aan de hand is dan twintig uur aan dialogen lezen en van A naar B lopen. In Eastward leven mensen grotendeels ondergronds na een ramp die schijnbaar het leven op het aardoppervlak onmogelijk heeft gemaakt. Schijnbaar, want het witharige meisje Sam en haar stilzwijgende vaderfiguur John komen er nadat ze uit hun veilige haven getrapt worden achter dat er een wonderlijke bovenwereld aan hun voeten ligt.

In bijna ieder hoofdstuk begeven John en Sam zich op een nieuwe schitterende plek vol uitbundige en praatgrage personages. Eastward heeft soms gedeeltes waarin het speelbare duo van de ene dialoog in de andere valt. Zo zijn er momenten waarbij de controle over de twee een uur lang wordt weggenomen. Het verhaal kabbelt ondertussen rustig voort, maar komt eigenlijk pas in de laatste paar hoofdstukken echt op gang. Grote delen van het spel voelen als schaamteloze filler, waarin de gameplay uit niet veel meer bestaat dan van A naar B lopen en weer een ellenlange monoloog aanhoren.

©GMRimport

De juiste inspiratiebronnen

Eastward gaat voor een specifieke vibe. Eenzelfde soort sfeertje en toon die games zoals Undertale en Earthbound zo legendarisch maken, maar in deze game blijkt maar hoe lastig dat te emuleren is. Er zijn echter ook onderdelen waarin Eastward wel de spijker op de kop slaat. Zo is de soundtrack uitstekend en zit het spel vol met kleine, maar fijne details. In vrijwel ieder dorpje of stad is er bijvoorbeeld een arcadekast te vinden waar dezelfde door Dragon Quest geïnspireerde jrpg gespeeld kan worden. Die minigame zou bijna een game op zichzelf kunnen zijn.

De rest van Eastward speelt echter niet als een klassiek turn-based rollenspel. In verschillende kerkers lijkt het spel nog het meest op een 2D-Legend of Zelda of -Secret of Mana. John is uitgerust met een koekenpan waarmee hij rake klappen kan uitdelen en later in het spel wordt zijn arsenaal onder andere uitgebreid met een pistool en een vlammenwerper. Sam beschikt ondertussen over telekinetische krachten en kan vijanden daarmee tot stilstand brengen. De wisselwerking tussen de twee personages speelt ook een grote rol.

Wat in Eastward ontbreekt is een nieuwe vaardigheid of wapen dat het spel om de zoveel uur een nieuwe draai geeft. Het verschil tussen de kerkers aan het begin en het einde van het spel is daardoor eigenlijk niet zo heel erg groot. Dezelfde soort puzzels worden steeds complexer gemaakt, maar het spel doet er simpelweg te weinig mee.

©GMRimport

Alleen op looks

Toch zijn de simpele gevechten en puzzels de leukere delen van Eastward. Het verhaal wil namelijk maar niet opschieten, maar besteedt ondertussen bijzonder veel tijd aan uitstapjes die uiteindelijk nauwelijks van effect zijn op het hoofdverhaal. Zo wordt het derde hoofdstuk opgerekt met een kookwedstrijd en twee tochtjes naar dezelfde uithoek buiten de stad om af te sluiten met een bezoek aan een sauna. Eastward oogt ondertussen constant schitterend, maar heeft eigenlijk veel te weinig om het lijf om de aandacht zo lang vast te willen houden.

Het spel komt door die goede looks met enorm veel weg, want het kan niet vaak genoeg benadrukt worden hoe bizar goed dit spel er in ieder nieuw scherm weer uitziet. Over de kleinste details in ieder miniatuurhuisje is nagedacht en meerdere steden in het spel zien er werkelijk adembenemend mooi uit. De rest van het spel kan helaas nergens meekomen met al die pracht en praal, maar het is wel een grote motivatie om verder te blijven spelen. Tot het einde aan toe weet het spel prachtige plaatjes voor te schotelen.

Eastward is verkrijgbaar voor pc en Nintendo Switch.

©GMRimport

Conclusie

Eastward komt met veel weg dankzij de oogverblindende pixelgraphics, maar met ieder uur in deze bijzonder trage game wordt het duidelijker dat er achter die pracht en praal net te weinig schuil gaat. Heel veel dialogen en een bonte cast van personages ten spijt komt het verhaal maar niet op gang, en ook op het gebied van gameplay blijft Eastward ontzettend oppervlakkig. Dat is zonde want het spel weet zo nu en dan toch de juiste toon aan te slaan.

Plus- en minpunten
  • Ongekend mooie pixelgraphics, veel charmante kleine details
  • Oppervlakkige gameplay, verhaal komt maar niet op gang, heel veel lange dialogen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht
Nieuws

Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht

De game won eind vorig jaar nog meerdere prijzen op The Game Awards

Er zijn inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de roguelike deckbuiler Balatro verkocht.

Dat hebben ontwikkelaar LocalThunk en uitgever Playstack aangekondigd. Het lijkt er daarbij op dat de prijzen die de game afgelopen december tijdens The Game Awards heeft gewonnen, deels heeft bijgedragen aan een toename in verkoop.

"De laatste paar weken zijn behoorlijk wild. We hopen dat iedereen die Balatro heeft gekocht nadat men de game zag tijdens The Game Awards een geweldige tijd er mee heeft!"

Balatro is een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Mac, iOS en Android.

Ron Vorstermans gaf het spel een 9 in de Gamer.nl-review: "Er zal wellicht teleurstellende dlc komen, er zullen tijden komen dat het spel nergens meer wordt genoemd, maar Balatro zal er altijd voor je zijn als je even niets te doen hebt. Dit is zo’n game waarvan het simpele concept zich leent voor bijna onbegrensde diepgang. Zelfs na tientallen uren spelen weet deze roguelite deckbuilder je te verrassen met strategieën waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren."

Balatro had in eerste instantie een leeftijdsclassificatie van 3+. Dit werd echter al snel naar 18+ veranderd door het Europese PEGI. Daardoor werd vanaf dat moment in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels vermeld dat de game elementen van gokken bevat, en in sommige Europese landen werd het spel zelfs in zijn geheel uit de Switch eShop verwijderd. Afgelopen december gaf LocalThunk nog kritiek op de leeftijdsclassificatie. "Aangezien PEGI ons een classificering van 18+ geeft voor het feit dat we slechte speelkaarten in het spel hebben, moet ik misschien maar microtransacties, lootboxes of echt gokken toevoegen zodat we een classificering van 3+ krijgen zoals EA Sports FC."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!