De PowerA Nano Controller voor Switch is handig voor onderweg
Reviews

De PowerA Nano Controller voor Switch is handig voor onderweg

Meestal laten fabrikanten hun controllers zoveel mogelijk lijken op de officiële evenknieën. Ook de PowerA Nano Enhanced Wireless Controller voor de Nintendo Switch lijkt qua kleur, materiaal en vorm veel op de officiële Nintendo Switch Pro Controller, met één belangrijk verschil: de controller is een stuk kleiner.

Het is natuurlijk heel persoonlijk wat voor formaat controller aangenaam in de hand ligt. Toch kunnen we over de PowerA Nano-controller, die voor zo’n €50 euro over de toonbank gaat, wel stellen dat ‘ie voor een volwassen hand iets te klein is. De controller is bijna twintig procent kleiner dan een Pro Controller van Nintendo. Dat verschil merk je enorm. Het is maar goed dat de analoge sticks niet op dezelfde hoogte zitten (de ‘PlayStation-configuratie’), waardoor je met je duimen niet zo snel in de knoop komt. Het zijn vooral de vingers die moeten dringen om een plekje aan de achterkant van de controller. Je moet de Nano Controller daarom ietwat krampachtig vastpakken, waardoor het geen hele fijne controller is om thuis voor de buis urenlang mee te gamen.

©GMRimport

Perfect voor onderweg

Daar lijkt deze controller ook niet per se voor bedoeld. Het ligt natuurlijk voor de hand dat de controller een uitstekende optie is voor kinderen die een Pro Controller net te groot vinden. Maar het formaat van de Nano-controller heeft ook een ander groot voordeel: de controller is heel gemakkelijk mee te nemen. Hij neemt zelfs nog iets minder ruimte in je tas in dan de Joy-Con Controller Grip.

De knoppen van de Nano Controller zijn bovendien net zo groot als die van een Pro Controller. Je beschikt dus over volwaardige triggers, relatief grote ABXY-knoppen, en een echte vierpuntdruktoets. Dat maakt de controller in de praktijk ook een stuk fijner dan de Controller Grip, om nog maar te zwijgen over een losse, horizontale Joy-Con. Ook voor bezitters van de Nintendo Switch Lite die niet steeds het volledige apparaat willen vasthouden, is de Nano Controller een fijne optie. Je moet dan alleen nog even iets vinden om je Switch tegenaan te zetten zonder dat ‘ie omvalt.

©GMRimport

Mist premium afwerking, ondanks extra knoppen

Toch merk je aan een paar dingen dat de controller niet dezelfde afwerking heeft als de controllers van Nintendo zelf. De Plus en Min-knop, de Home-knop en de knop om screenshots mee te maken, hebben allemaal een vrij grote ‘dode zone’. Als je deze knoppen indrukt, gebeurt er vaak helemaal niets. Je hoort en voelt ze wel klikken, maar de toetsaanslag wordt pas geregistreerd als je ze erg diep indrukt. Ook opvallend is dat er tussen de triggers een opening zit, waardoor het mechanisme open en bloot ligt. Zo kan er wel erg gemakkelijk troep in de controller komen.

Daar tegenover staat dat de Nano Controller nog twee extra knopjes op de achterkant heeft. We willen de controller daarom niet meteen vergelijken met serieuze pro-gaming controllers die voorzien zijn van pedalen aan de achterkant, want die gaan wel echt een stapje verder. De knoppen zijn wel volledig naar wens te programmeren. Zo kun je in shooters beide duimen op de analoge sticks houden en toch herladen of springen, en hoef je in Mario Kart niet meer het gas los te laten om achter je te kijken.

©GMRimport

De knoppen op de achterkant zijn een leuke extra die prima werkt, maar we kunnen ons niet voorstellen dat iemand alleen daarom deze controller aanschaft. Het formaat zal uiteindelijk doorslaggevend zijn. Game je veel thuis, dan is het formaat een nadeel. Speel je veel onderweg, dan is het juist een voordeel.

Oké
Conclusie

De PowerA Nano Enhanced Wireless Controller voor de Nintendo Switch is voor veel mensen net te klein om comfortabel thuis mee te gamen. Onderweg is het echter een heel ander verhaal. Ondanks het formaat levert de Nano-controller niets in op de grootte van de knoppen, waardoor het een uitstekende optie is voor onderweg. De extra knoppen op de achterkant zijn een leuke bonus.

Plus- en minpunten
  • Ideaal voor onderweg dankzij knoppen en triggers van ‘normale’ grootte, programmeerbare knoppen aan de achterkant zijn een leuke extra
  • Te klein voor dagelijks gebruik voor een gemiddelde volwassen hand, systeemknoppen worden slecht geregistreerd, potentiële kwetsbare opening aan de achterkant

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!