Citizen Sleeper is een uitstekend geschreven indiegame
Reviews

Citizen Sleeper is een uitstekend geschreven indiegame

Dit is niet jouw thuis. Je hoort hier niet te zijn. Sterker nog, je mág hier helemaal niet zijn. Maar deze plek zit vol met mensen die hier ook niet horen te zijn, en samen maken ze er het beste van.

Jij bent een Sleeper, een robot die ooit is gekloond uit het bewustzijn van een echt mens. Die persoon is lekker zijn leven aan het leiden, terwijl jij als robotversie slavenarbeid moet verrichten voor een megacorporatie. Als robot met bewustzijn heb je daar geen zin meer in, en dus ontsnap je aan boord van een vrachtschip.

Je landt op een oud ruimtestation, je lichaam is meer puin dan hoogstaande technologie. Je wordt opgelapt door een bewoner van deze vreemde plek, een samenleving die zich buiten de gevestigde orde van kapitalistische bedrijven probeert te houden. Hij geeft je een baantje en een plek om te slapen. Het is iets.

©GMRimport

Langzaam kapot

Er is alleen één groot probleem: je bent nog steeds eigendom van een bedrijf, en dat bedrijf heeft een beveiliging in jouw lichaam gebouwd. Kennelijk willen er wel meer robots ontsnappen, dus hebben ze ervoor gezorgd dat je lichaam langzaam uit elkaar valt. De enige remedie is een speciaal medicijn, dat je normaal gesproken alleen van dat bedrijf kunt krijgen.

Op dit ruimtestation kun je het wel van smokkelaars kopen, maar dat kost een flinke duit. Het is dus werken geblazen om geld bij elkaar te sprokkelen, zodat je lichaam er niet van ellende de brui aan geeft.

Werken om te leven

Citizen Sleeper is een narratieve life-sim die vooral met veel tekst wordt verteld. Elke dag kies je hoe je je tijd doorbrengt, vervolgens wordt er in geuren en kleuren omschreven wat jouw keuze je oplevert. Dat kunnen soms behoorlijke lappen tekst zijn, maar die zijn zo goed geschreven, dat het zich gerust met een goed scifi-boek mag meten.

Elke ochtend word je wakker en rol je een aantal dobbelstenen, die bepalen hoe goed je je die dag voelt. Met een hoge worp heb je een grotere kans op succes: als je met een 6 naar je werk als schrootruimer gaat, dan ga je met een goed gevulde portemonnee weer naar buiten.

Maar ook lage waarden zijn niet nutteloos, want als robot kun je ook data scannen of andere klusjes opknappen in het netwerk van het station. Daar heb je een specifieke worp voor nodig: met je 1 kun je bijvoorbeeld een lid van een bende volgen. Of je kunt met je 2 toch gewoon bij een restaurant gaan werken, want zelfs als je dat slecht doet, krijg je als beloning wat te eten.

©GMRimport

Bovendien bestaat het leven uit meer dan alleen werken. Je wilt ook praatjes maken met de markante bewoners van je nieuwe thuis. Dat kost je een dobbelsteen, maar dan beleef je wel hartverscheurende verhalen. Een man met jonge dochter werkt zich helemaal uit de naad in de hoop op een beter leven, terwijl een hacker een hebberige klootzak aan de schandpaal probeert te nagelen. Het zijn deze ontmoetingen die Citizen Sleeper speciaal maken.

Iedereen heeft een eigen reden om op dit ruimtestation te zijn. Ze zijn straatarm en komen er niet weg, ze schuilen voor hun verleden, of ze hebben gewoon geen zin om ergens anders te zijn. De levensverhalen zijn bijzonder om te lezen en kweken sympathie, zelfs voor de bende die het in de armste wijk voor het zeggen heeft. Ze behouden immers wel de orde en bieden nog iets van toekomstperspectief in een hopeloze situatie.

Keuzestress

Er is altijd genoeg om te kiezen en te weinig tijd om alles te doen. Je moet werken voor het medicijn, want hoe kapotter je lichaam wordt, hoe minder dobbelstenen je krijgt, totdat je bijna niks meer kunt doen op een dag. Sommige verhaallijnen hebben hun eigen tijdsdruk. Zo zitten er premiejagers achter je aan, die je moet zien af te schudden voordat de timer verloopt.

Dat klinkt misschien stressvol, maar niets is minder waar. Citizen Sleeper is een heerlijk ontspannen spel met veel tekst dat je op je gemak leest. Het is eigenlijk een uitstekend geschreven en interactief scifiboek. Jij bepaalt welk hoofdstuk je eerst wilt lezen, maar je kunt niet echt foute keuzes maken.

Het enige minpunt daarin is dat je soms toch stukken van de game in een ‘verkeerde’ volgorde kunt beleven. Je speelt bijvoorbeeld een missie waarin je een stuk technologie maakt, voordat je weet waar je dat precies voor nodig hebt. Of je loopt iemand tegen het lijf die ervan uitgaat dat je een bepaald persoon al kent, terwijl je die nog nooit hebt ontmoet. Het gebeurt niet vaak, zeker niet als je niet ver van de gebaande paden afwijkt, maar het kan toch storen.

Een ander smetje zijn de spaarzame spel- en interpunctiefouten in de tekst, maar dat valt de ontwikkelaar nauwelijks kwalijk te nemen. Een spel met een klein budget waarin je tien uur lang vooral teksten aan het lezen bent, kan nou eenmaal niet perfect zijn.

©GMRimport

Gelukkig is de stijl van die tekst dat wel, want aan het eind van die tien uur hebben we menig traantje weggepinkt. Zonder er al te literaire teksten op los te laten, weet de game de emotionele toestand van jouw hoofdpersoon tot in de kern te raken. Verdwaald, halfdood, hopeloos, verloren… maar toch een sprankje hoop in deze nieuwe plek, met nieuwe vrienden en dingen om je leven zin te geven.

Het is voornamelijk een ‘text adventure’, maar dat merk je niet eens. Het wordt zo goed omschreven, dat je in je hoofd precies ziet wat er wordt bedoeld. De smoezelige container waar je in slaapt, de broeierige keuken waar je zwoegt of de stoffige havens waar je roestige ruimteschepen demonteert: het voelt als een tweede thuis. Met een brok in onze keel hebben we daar afscheid van genomen.

Citizen Sleeper is nu verkrijgbaar op Xbox, Nintendo Switch en pc. De game is voor deze recensie getest op een Xbox Series X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Met een geweldige schrijfstijl en emotionele verhalen heeft de verhalende scifigame Citizen Sleeper een vaste woonplaats in onze dromen veroverd.

Plus- en minpunten
  • Uitstekend geschreven, emotionele verhalen, altijd genoeg opties die aan je trekken
  • Kan soms in de verkeerde volgorde belanden, enkele spelfouten

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-studio's delen hun medeleven over Los Angeles-branden
Nieuws

PlayStation-studio's delen hun medeleven over Los Angeles-branden

Santa Monica Studio, Naughty Dog en Insomniac Games

Meerdere in de Verenigde Staten gesitueerde PlayStation-ontwikkelstudio's hebben op social media hun medeleven geuit over de aanhoudende branden in Los Angeles.

Het gaat daarbij in ieder geval om Santa Monica Studio, Naughty Dog en Insomniac Games. Alle drie de studio's zijn gesitueerd in Californië, de staat waarin Los Angeles ligt, en de eerste twee studio's hebben zelfs vestigingen in de stad.

"We zijn enorm getreurd om zo'n groot deel van onze lokale gemeenschap geroerd te zijn, waaronder veel van onze eigen teamleden, partners en vrienden", aldus God of War-ontwikkelaar Santa Monica Studio. Vervolgens bedankt de ontwikkelaar de eerstehulpverleners. "We weten dat de weg naar het herbouwen lang zal zijn, maar er is geen plek die ons trotser maakt om thuis te kunnen noemen." Het bericht, samen met de soortgelijke statements van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog en Spider-Man-studio Insomniac, valt hieronder te lezen.

Gisteren kondigde Sony al aan 5 miljoen dollar te doneren voor hulp bij de branden die in Los Angeles woeden. Het geld is bedoeld voor eerstehulpverleners en de gemeenschappen die geteisterd worden door de branden. Niet alleen Sony heeft de portemonnee getrokken. Zo hebben Netflix, Amazon en Comcast allen 10 miljoen dollar gedoneerd, Paramount 1 miljoen dollar en Warner Bros. Discovery 15 miljoen dollar.

De branden in Los Angeles woeden inmiddels al langer dan een week. Er zijn minstens 24 mensen overleden aan en meer dan 12.000 gebouwen vernietigd door de gevolgen van de brand. De branden treffen logischerwijs ook de game- en filmindustrie. Zo bleek al dat de opnames van het tweede seizoen van de Fallout-serie zijn uitgesteld, en geven diverse gamebedrijven gesitueerd in en rondom de stad aan de veiligheid van werknemers voorop te stellen.

View post on X
View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-versie Hyper Light Breaker nu verkrijgbaar
Nieuws

Early access-versie Hyper Light Breaker nu verkrijgbaar

Mensen die het spel kopen ontvangen ook Hyper Light Drifter

Mensen kunnen nu de early access-versie van Hyper Light Breaker aanschaffen.

De game is sinds gistermiddag voor 26,09 euro te koop via Steam. Daar ontvangt men ook het eerste deel in de reeks, Hyper Light Drifter, bij.

Gedurende de early access-periode kunnen spelers regelmatig nieuwe content - waaronder bestuurbare personages en nieuwe verhaalelementen - verwachten. Gedurende de komende weken moet er een roadmap worden g epubliceerd.

Hyper Light Breaker speelt zich af in een nieuwe wereld genaamd Overgrowth, maar het grootste verschil ten opzichte van de eerste game is dat de 2D-gameplay wordt vervangen voor drie dimensies. Spelers moeten in de roguelite de Abyss King zien te verslaan. Ook heeft de game een hubgebied genaamd The Settlement die spelers tussendoor kunnen bezoeken.

Consoleversies voor de game zijn vooralsnog niet aangekondigd. Hyper Light Drifter kwam na de pc-release uiteindelijk wel naar consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!