Citizen Sleeper is een uitstekend geschreven indiegame
Reviews

Citizen Sleeper is een uitstekend geschreven indiegame

Dit is niet jouw thuis. Je hoort hier niet te zijn. Sterker nog, je mág hier helemaal niet zijn. Maar deze plek zit vol met mensen die hier ook niet horen te zijn, en samen maken ze er het beste van.

Jij bent een Sleeper, een robot die ooit is gekloond uit het bewustzijn van een echt mens. Die persoon is lekker zijn leven aan het leiden, terwijl jij als robotversie slavenarbeid moet verrichten voor een megacorporatie. Als robot met bewustzijn heb je daar geen zin meer in, en dus ontsnap je aan boord van een vrachtschip.

Je landt op een oud ruimtestation, je lichaam is meer puin dan hoogstaande technologie. Je wordt opgelapt door een bewoner van deze vreemde plek, een samenleving die zich buiten de gevestigde orde van kapitalistische bedrijven probeert te houden. Hij geeft je een baantje en een plek om te slapen. Het is iets.

©GMRimport

Langzaam kapot

Er is alleen één groot probleem: je bent nog steeds eigendom van een bedrijf, en dat bedrijf heeft een beveiliging in jouw lichaam gebouwd. Kennelijk willen er wel meer robots ontsnappen, dus hebben ze ervoor gezorgd dat je lichaam langzaam uit elkaar valt. De enige remedie is een speciaal medicijn, dat je normaal gesproken alleen van dat bedrijf kunt krijgen.

Op dit ruimtestation kun je het wel van smokkelaars kopen, maar dat kost een flinke duit. Het is dus werken geblazen om geld bij elkaar te sprokkelen, zodat je lichaam er niet van ellende de brui aan geeft.

Werken om te leven

Citizen Sleeper is een narratieve life-sim die vooral met veel tekst wordt verteld. Elke dag kies je hoe je je tijd doorbrengt, vervolgens wordt er in geuren en kleuren omschreven wat jouw keuze je oplevert. Dat kunnen soms behoorlijke lappen tekst zijn, maar die zijn zo goed geschreven, dat het zich gerust met een goed scifi-boek mag meten.

Elke ochtend word je wakker en rol je een aantal dobbelstenen, die bepalen hoe goed je je die dag voelt. Met een hoge worp heb je een grotere kans op succes: als je met een 6 naar je werk als schrootruimer gaat, dan ga je met een goed gevulde portemonnee weer naar buiten.

Maar ook lage waarden zijn niet nutteloos, want als robot kun je ook data scannen of andere klusjes opknappen in het netwerk van het station. Daar heb je een specifieke worp voor nodig: met je 1 kun je bijvoorbeeld een lid van een bende volgen. Of je kunt met je 2 toch gewoon bij een restaurant gaan werken, want zelfs als je dat slecht doet, krijg je als beloning wat te eten.

©GMRimport

Bovendien bestaat het leven uit meer dan alleen werken. Je wilt ook praatjes maken met de markante bewoners van je nieuwe thuis. Dat kost je een dobbelsteen, maar dan beleef je wel hartverscheurende verhalen. Een man met jonge dochter werkt zich helemaal uit de naad in de hoop op een beter leven, terwijl een hacker een hebberige klootzak aan de schandpaal probeert te nagelen. Het zijn deze ontmoetingen die Citizen Sleeper speciaal maken.

Iedereen heeft een eigen reden om op dit ruimtestation te zijn. Ze zijn straatarm en komen er niet weg, ze schuilen voor hun verleden, of ze hebben gewoon geen zin om ergens anders te zijn. De levensverhalen zijn bijzonder om te lezen en kweken sympathie, zelfs voor de bende die het in de armste wijk voor het zeggen heeft. Ze behouden immers wel de orde en bieden nog iets van toekomstperspectief in een hopeloze situatie.

Keuzestress

Er is altijd genoeg om te kiezen en te weinig tijd om alles te doen. Je moet werken voor het medicijn, want hoe kapotter je lichaam wordt, hoe minder dobbelstenen je krijgt, totdat je bijna niks meer kunt doen op een dag. Sommige verhaallijnen hebben hun eigen tijdsdruk. Zo zitten er premiejagers achter je aan, die je moet zien af te schudden voordat de timer verloopt.

Dat klinkt misschien stressvol, maar niets is minder waar. Citizen Sleeper is een heerlijk ontspannen spel met veel tekst dat je op je gemak leest. Het is eigenlijk een uitstekend geschreven en interactief scifiboek. Jij bepaalt welk hoofdstuk je eerst wilt lezen, maar je kunt niet echt foute keuzes maken.

Het enige minpunt daarin is dat je soms toch stukken van de game in een ‘verkeerde’ volgorde kunt beleven. Je speelt bijvoorbeeld een missie waarin je een stuk technologie maakt, voordat je weet waar je dat precies voor nodig hebt. Of je loopt iemand tegen het lijf die ervan uitgaat dat je een bepaald persoon al kent, terwijl je die nog nooit hebt ontmoet. Het gebeurt niet vaak, zeker niet als je niet ver van de gebaande paden afwijkt, maar het kan toch storen.

Een ander smetje zijn de spaarzame spel- en interpunctiefouten in de tekst, maar dat valt de ontwikkelaar nauwelijks kwalijk te nemen. Een spel met een klein budget waarin je tien uur lang vooral teksten aan het lezen bent, kan nou eenmaal niet perfect zijn.

©GMRimport

Gelukkig is de stijl van die tekst dat wel, want aan het eind van die tien uur hebben we menig traantje weggepinkt. Zonder er al te literaire teksten op los te laten, weet de game de emotionele toestand van jouw hoofdpersoon tot in de kern te raken. Verdwaald, halfdood, hopeloos, verloren… maar toch een sprankje hoop in deze nieuwe plek, met nieuwe vrienden en dingen om je leven zin te geven.

Het is voornamelijk een ‘text adventure’, maar dat merk je niet eens. Het wordt zo goed omschreven, dat je in je hoofd precies ziet wat er wordt bedoeld. De smoezelige container waar je in slaapt, de broeierige keuken waar je zwoegt of de stoffige havens waar je roestige ruimteschepen demonteert: het voelt als een tweede thuis. Met een brok in onze keel hebben we daar afscheid van genomen.

Citizen Sleeper is nu verkrijgbaar op Xbox, Nintendo Switch en pc. De game is voor deze recensie getest op een Xbox Series X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Met een geweldige schrijfstijl en emotionele verhalen heeft de verhalende scifigame Citizen Sleeper een vaste woonplaats in onze dromen veroverd.

Plus- en minpunten
  • Uitstekend geschreven, emotionele verhalen, altijd genoeg opties die aan je trekken
  • Kan soms in de verkeerde volgorde belanden, enkele spelfouten

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!