Alex Kidd in Miracle World DX is een weinig overtuigende remake
Reviews

Alex Kidd in Miracle World DX is een weinig overtuigende remake

Wie kent Alex Kidd nog? Het aapachtige jochie was Sega’s mascotte voordat Sonic hem van de troon wist te stoten. Sindsdien is Alex een beetje van de radar verdwenen, want het is intussen al ruim dertig jaar geleden dat hij de hoofdrol heeft gespeeld in een game. Een gloednieuwe remake van zijn eerste avontuur moet daar verandering in brengen.

Diezelfde aanpak heeft namelijk ook gewerkt bij soortgelijke 2D-platformers, zoals Wonder Boy. Met The Dragon’s Trap in 2017 en het een jaar later verschenen Monster Boy and the Cursed Kingdom kreeg die oude reeks weer nieuw elan. Als het die ‘vergeten’ series is gelukt, waarom zou Alex Kidd het dan niet kunnen?

©GMRimport

In deze remake van de eerste Alex Kidd-game heeft alles een nieuw likje verf gekregen. De primitieve, pixelige graphics van het origineel zijn vervangen door iets dat het beste kan worden omschreven als een goed ogende, moderne indiegame. Voor wie liever de oude stijl heeft is er een speciale optie waarmee onmiddellijk gewisseld kan worden tussen de originele en de nieuwe look. Niet alleen de graphics, maar ook de muziek en geluidseffecten veranderen met een druk op de knop mee.

Vreemde hitboxes

Door in beide stijlen te spelen, begint het al snel op te vallen dat er iets niet helemaal klopt in deze remake. De Alex uit de versie van Miracle World uit 1986 is een stukje groter dan zijn gelikte, nieuwere variant. Alleen: de hitbox van de oude Alex blijft behouden in de nieuwe stijl. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat hij wordt uitgeschakeld door een vijand, terwijl hij daar helemaal niet in aanraking mee lijkt te komen.

©GMRimport

Het helpt ook niet mee dat Miracle World DX de oude moeilijkheidsgraad grotendeels in ere heeft gelaten. Dat betekent dat Alex maar een keer geraakt hoeft te worden om het loodje te leggen. Nieuw in deze remake zijn checkpoints, maar omdat Alex maar een beperkt aantal levens heeft voelen die niet als een hele verbetering. Zijn de levens op, dan begint Alex weer helemaal aan het begin van een level.

Moeilijk en oneerlijk

Pittige platformers kunnen erg leuk zijn. Miracle World DX is dat helaas niet. Het spel is daarvoor veel te eentonig en oneerlijk ontworpen. De levels bestaan vrijwel allemaal uit blokken en alleen de de muziek en achtergronden zorgen voor de nodige variatie. Alex laat zichzelf behoorlijk glibberig besturen, waardoor hij na een succesvolle sprong alsnog geregeld de afgrond indondert.

Flauwe, saaie en vooral eentonige levels gecombineerd met de ronduit oneerlijke gameplay maken van deze remake een behoorlijke misser

-

De eindbazen vormen het absolute dieptepunt van het spel. Zo wachten aan het einde van levels geregeld handlangers van de grote slechterik op je, die alleen verslagen kunnen worden met een potje steen-papier-schaar. In dit psychologische spelletje zit logischerwijs ook een gelukselement verscholen. Daardoor moet je met een beetje pech een heel level opnieuw spelen, omdat je tegenstander schaar koos en jij toevallig papier. Er is een mogelijkheid om in het optiescherm een oneindig aantal levens in te stellen, maar wie dit activeert, speelt uiteindelijk niet alle extra modi vrij. Bovendien verschijnen er nog steeds extra levens in de spelwereld, maar die hebben dus geen enkel nut meer.

©GMRimport

Miracle World had in de jaren tachtig dezelfde opzet, maar een remake zou het ideale moment zijn om deze verouderde en frustrerende elementen aan te passen. Daar is maar half voor gekozen door de toevoeging van checkpoints en de optie om een oneindig aantal levens te hebben. Het maakt de irritante eindbazen en andere frustrerende secties van het spel beter behapbaar, maar van veel speelplezier is eigenlijk op geen enkel moment echt sprake.

Te weinig nieuws

De remake van Miracle World had meer onder handen genomen mogen worden. Zo kunnen er optionele items in sommige levels gekocht worden, maar beschrijvingen ontbreken, waardoor je zonder enige kennis van het oorspronkelijke spel zuurverdiende centen moet uitgeven aan twijfelachtige resultaten. De meeste items blijken namelijk behoorlijk nutteloos, dus meestal voelt het als weggegooid geld.

©GMRimport

Alex Kidd in Miracle World DX heeft de uitstraling van een opgepoetste klassieker, maar uiteindelijk is er te weinig veranderd om dit spel een aanrader te maken voor wie het origineel nooit gespeeld heeft. Flauwe, saaie en vooral eentonige levels gecombineerd met de ronduit oneerlijke gameplay maken van deze remake een behoorlijke misser. Dat is spijtig, want Alex Kidd verdient net zoals Monster Boy een nieuwe kans.

Alex Kidd in Miracle World DX is verkrijgbaar voor pc, Nintendo Switch, Xbox One en PlayStation 4.

Conclusie

Alex Kidd in Miracle World DX is zo’n zeldzame remake die teveel lijkt op het origineel. In plaats van de sterk verouderde gameplay een opfrisbeurt te geven, heeft dit spel alleen een nieuwe grafische stijl dat het spelen alleen maar in de weg zit. Dat is irritant voor wie al bekend is met dit spel en ronduit bizar voor wie nog nooit kennis heeft gemaakt met Alex Kidd.

Plus- en minpunten
  • Mooie nieuwe grafische stijl
  • Slechte hitboxes, frustrerende eindbazen, game is slecht oud geworden

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 komt in de lente naar PlayStation 5
Nieuws

Forza Horizon 5 komt in de lente naar PlayStation 5

Microsofts multiplatformstrategie breidt uit

Forza Horizon 5 komt in de lente naar de PlayStation 5. Ook komt er een update met nieuwe content voor alle platforms.

Dat heeft ontwikkelaar Playground Games bekendgemaakt. De PlayStation 5-versie wordt ontwikkeld door Panic Button, in samenwerking met Turn 10 Studios en Playground Games. Een exacte releasedatum is er nog niet. Spelers kunnen de game al wel aan hun wensenlijst toevoegen in de PlayStation Store.

Wat content betreft, is deze versie exact gelijk aan de in 2021 verschenen Xbox- en pc-versie, inclusief alle eerder verschenen updates. Reeds uitgekomen uitbreidingen, waaronder de verschillende Car Packs en de Hot Wheels-uitbreiding, kunnen los worden aangeschaft in de PlayStation Store. De PlayStation-versie ondersteunt cross-play met alle andere platforms.

Forza Horizon 5 krijgt in de toekomst een nieuwe contentupdate. De gratis Horizon Realms-update biedt een collectie van eerder verschenen Evolving Worlds en "andere verrassingen", laat de ontwikkelaar weten. Wanneer deze content verschijnt, is niet bekend.

Forza Horizon 5 verscheen in 2021 op Xbox-consoles en pc. Sander Hölsgens beloonde de openwereldracegame met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Forza Horizon 5 is een prachtige, gelaagde en omvangrijke representatie van de globale autocultuur. Of je nu wilt driften in een opgevoerde Supra of de supersnelle elektrische Porsche Taycan op z’n staart wilt trappen, Forza Horizon 5 doet het met verve."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Futuristische shooter Turbo Overkill nu verkrijgbaar op consoles
Nieuws

Futuristische shooter Turbo Overkill nu verkrijgbaar op consoles

Voor twee tientjes op Switch, PS5, PS4, Xbox Series en Xbox One

De cyberpunkshooter Turbo Overkill is nu speelbaar op Nintendo Switch, PlayStation- en Xbox-consoles.

De game verscheen in 2022 al via early access op pc en kwam in 2023 ook volledig uit, en nu is dus de consoleversie verkrijgbaar. De game kost zo'n 20 euro.

In Turbo Overkill houden spelers een haast ritmische snelheid aan, waarbij men in een futuristische wereld allerlei vijanden raakschiet. Daarbij heeft het hoofdpersonage een kettingzaak op zijn been zitten. De game speelt zich af op de door misdaad geteisterde straten van Neo-paradise. Als een zogenaamde 'Street Cleaner' moeten spelers de straten vrijmaken van al het aanwezige tuig.

De pc-versie van Turbo Overkill stond in de Gamer.nl Top 25 van 2023, om precies te zijn op de vijfentwintigste plek. We schreven het volgende: "Turbo Overkill is een snelle shooter die is gemaakt door mensen die graag snelle shooters spelen. De game doet denken aan Doom Eternal in een cyberpunksetting, maar telt veel meer spelsystemen in dienst van dat typische fps-ritme. Je been is een kettingzaag, waarmee je onbeperkt over de vloer kan sliden om je tegenstanders om te zagen. Combineer dat met een wall rungrapple hook en triple jump, en je begrijpt het idee. Deze game flowt."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!