A Plague Tale: Requiem gaat tot op het bot
Reviews

A Plague Tale: Requiem gaat tot op het bot

Na het uitstekende A Plague Tale: Innocence en Microsoft Flight Simulator heeft Asobo Studio bewezen dat deze nog relatief onbekende studio niet alleen enorm veelzijdig is, maar ook vreselijk getalenteerd. Met A Plague Tale: Requiem overtreft de Franse ontwikkelaar opnieuw de verwachtingen en demonstreert het nog veel meer in zijn mars te hebben.

Zes maanden na de gebeurtenissen in A Plague Tale: Innocence zijn Amicia en Hugo nog altijd op zoek naar een manier om de Macula-vloek uit Hugo te drijven. Hun reis brengt hen naar het mediterrane Provence, een gebied in het zuidoostelijke puntje van Frankrijk. Alles lijkt koek en ei, tot zus en broer wederom op de vlucht moeten slaan voor de ratten die hen overal lijken te achtervolgen.

Zodoende volgt A Plague Tale: Requiem het stramien van een videogamevervolg, met een logische verhaalvoortzetting en herkenbare gameplay, maar dan in een nieuwe locatie en met mooiere graphics. Kijken we voorbij deze oppervlakkige overeenkomsten, dan zien we echter een heel ander gezicht van A Plague Tale.

Gevechtsklaar

Dat mag je zelfs letterlijk opvatten, want de focus ligt in Requiem meer op oudere zus Amicia. Zij heeft haar rol als Hugo’s beschermer inmiddels omarmd en vrede gesloten met het feit dat hun wereld en leven nooit meer hetzelfde zullen zijn. Amicia is klaar om te vechten. Tegen de wereld, tegen het lot en ook tegen haarzelf.

Die vechtlust uit zich niet alleen in haar emoties, maar ook in haar gedrag en daarmee de gameplay. Waar A Plague Tale: Innocence vooral draaide om rondsluipen en het mijden van confrontaties, slaat Amicia dit keer keihard terug. De jongedame wurgt nietsvermoedende soldaten met haar slingshot, werpt ze van haar af met een messteek en als kers op de taart is ze ditmaal uitgerust met een kruisboog waarmee ze vijanden moeiteloos doorboort.

©GMRimport

Dat betekent niet dat A Plague Tale: Requiem ineens een actiegame is geworden. Messen zijn eenmalig in gebruik, maar kunnen ook gebruikt worden om kisten met upgradematerialen open te breken, waardoor je de afweging moet maken hoe je ze wil inzetten. Je kruisboog is weliswaar zeer nuttig in een benarde situatie, maar de pijlen zijn schaars en het herladen gaat langzaam. En hoe fel je ook speelt, één enkele klap van de vijand kan al fataal zijn. Je moet dus nog steeds op je hoede blijven.

Vechten of vluchten

Toch moedigt de game diverse speelstijlen aan door Amicia nieuwe vaardigheden te geven, afhankelijk van hoe ze stressvolle situaties aanpakt. Hanteer je een agressieve speelstijl, dan wordt Amicia ook strijdlustiger. Ben je vooral een sluiper, dan worden haar voetstappen geruislozer. Ook het effectief gebruik van alchemie om vijanden uit te schakelen is een pad dat Amicia kan bewandelen.

De game biedt genoeg vrijheid om die verschillende speelstijlen uit te proberen. Hoewel je nog altijd van A naar B moet zien te komen, is daartussen genoeg terrein te verkennen en zijn er meerdere manieren om je bestemming te bereiken. Gespot worden is niet langer een gegarandeerde game-over, niet alleen omdat Amicia makkelijker van haar afbijt, maar ook omdat je veel meer ruimte tot je beschikking hebt om weg te komen en een andere aanpak te proberen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Word je wel te grazen genomen, dan herstart je automatisch bij de laatst gemaakte autosave. Er is geen gebrek aan checkpoints, maar het is wel frustrerend dat je zelf niet kunt saven. Een slecht getimede checkpoint zorgde er soms voor dat we dezelfde dialogen keer op keer opnieuw moesten aanhoren, of bij elke herstart opnieuw ammunitie moesten craften. Het verderft niet alleen het prettige tempo van de game, maar ook het plezier. Gelukkig zijn deze momenten zeldzaam.

Ook je metgezellen, zoals Hugo en de jonge alchemist Lucas, zijn een belangrijk onderdeel van Requiem. Iedere bondgenoot heeft zijn eigen specialiteit die aansluit bij een van de drie speelstijlen, waardoor je op natuurlijke wijze alle mogelijkheden verkent. Hugo is niet langer het hulpeloze oppaskindje, maar maakt zichzelf nuttig door de ratten rechtstreeks op zijn vijanden af te sturen. Daarnaast zijn de nieuwe toevoegingen aan de cast interessante, uitgesproken figuren met genoeg diepgang. Ze dragen niet alleen bij tijdens confrontaties, maar ook als de broodnodige emotionele steunpillaar voor Amicia en Hugo.

Bewolkt met een kans op ratten

Net als zijn voorganger is A Plague Tale: Requiem een game met twee gezichten. Er zijn vredige momenten, zoals die waarin je met Hugo voor het eerst een geit aait, kermisspelletjes speelt of gewoon het zonnige Provençaalse platteland bewondert. Deze hoopvolle momenten zitten vol wonder, maar zijn altijd maar van tijdelijke kracht. Zolang de Macula nog door Hugo’s bloed stroomt, is het een kwestie van tijd voordat de ratten door de stoeptegels spuwen en al het leven om zich heen verslinden. Dan toont A Plague Tale zijn andere, weerzinwekkende kant.

Of het nou om een bruisende markt gaat of het pulserende hart van een rattennest, de sublieme graphics en ditto soundtrack komen telkens samen tot een sfeervol geheel. Het egale licht van A Plague Tale: Innocence maakt plaats voor meer dramatische lichtval, terwijl Unreal Engine 5 knap werk maakt van realistische rotsvormingen en dichtbegroeide bossen. Olivier Derivière maakt het totaalplaatje compleet met een ijzingwekkende soundtrack vol sfeervol vioolspel dat er soms zo heftig aan toe gaat, dat je de snaren tot in je botten voelt.

©GMRimport

Orkaan van dood

Wanneer ze eenmaal opduiken zijn de ratten wederom een niet te onderschatten orkaan van gitzwart geweld dat overal waar het komt dood en verderf verspreidt. Dankzij de kracht van de huidige generatie consoles zijn ze nog imposanter en komen ze met tienduizenden tegelijkertijd in beeld. Als een dodelijke tsunami overspoelen ze nederzettingen, enkel botten, puin en aangevreten lichamen achterlatend. Ze vormen de zwaarste bedreiging in de game, want elke aanraking heeft een dodelijk gevolg. Je bent alleen veilig in het licht, waar de knaagdieren niet kunnen komen.

Confrontaties met soldaten worden dan ook afgewisseld met meer puzzelachtige stukken waarin je je een weg moet banen tussen zwermen van ratten zonder opgepeuzeld te worden. Soms dien je met beide tegelijk rekening te houden. Het is dan geen verkeerd idee om de ratten in je voordeel te gebruiken, hoewel het gekerm van soldaten die levend opgegeten worden niet snel je geheugen verlaat, of dat van Amicia. Nodeloos doden heeft vaak ook afkeurend commentaar van je kompanen tot gevolg. Amicia’s onschuld is echter allang verloren.

©GMRimport

A Plague Tale: Requiem is op zijn duisterste momenten geen prettige game. Asobo schuwt er niet voor om je de meest lugubere taferelen voor te schotelen. Telkens wordt elke hoop op een vredig leven van Amicia en Hugo op pijnlijke wijze afgenomen. Amicia’s woede jegens de wereld is aanstekelijk, haar wanhoop begrijpelijk. Je wilt de wereld terug pijn doen en tegelijkertijd knauwt een gewetenskwestie aan je hoofd. Is het redden van Hugo’s leven de dood van duizenden onschuldigen wel waard? Moraliteit is een belangrijk thema dat verkent, maar de game stuntelt uiteindelijk met het vinden van een bevredigend antwoord hierop. Toch kunnen we de gewaagde keuzes die zijn gemaakt wel waarderen en zijn we reuze benieuwd hoe de toekomst van A Plague Tale hierna eruit ziet. Als Asobo Studio dit niveau volhoudt, kan het niets anders dan rooskleurig zijn.

A Plague Tale: Requiem is vanaf 18 oktober beschikbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, pc en Nintendo Switch (Cloud-versie). Voor deze review werd de game gespeeld op Xbox Series X.

Uitstekend
Conclusie

A Plague Tale: Requiem is in alle opzichten een stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger. De game staat niet alleen symbool voor de volwassenwording van heldin Amicia, maar ook voor Asobo als ontwikkelaar. Het resultaat is een prachtig en hartverscheurend verhaal, enkel bezoedeld door een gekunsteld slot.

Plus- en minpunten
  • Verbluffende graphics, sterk verhaal en personages, meer keuzevrijheid, ijzingwekkende soundtrack
  • Onbetrouwbaar checkpointsysteem, einde voelt gehaast

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!