Xbox: 'Zoveel mogelijk content moet op andere consoles verschijnen'
Nieuws

Xbox: 'Zoveel mogelijk content moet op andere consoles verschijnen'

Microsoft ziet PlayStation en Nintendo niet meer als concurrentie

Tim Stuart, de chief financial officer van Xbox, heeft benadrukt dat zoveel mogelijk gamecontent op allerlei plekken beschikbaar moet komen - waaronder op concurrerende consoles.

Op de Wells Fargo TMT Summit vertelde Stuart (via VGC) dat het ultieme doel van het bedrijf is om alle content en services "op elk scherm waarop games afgespeeld kunnen worden" te brengen. Dit met als doel meer winst met de Xbox-divisie te boeken dan gebruikelijk is voor consolebedrijven.

Hij legt daarbij uit dat een game die op één platform uitkomt wel winst maakt, maar dat het voor games die op alle systemen verkrijgbaar zijn veel meer oplevert - bijvoorbeeld Call of Duty, dat nu ook van Microsoft is. "Wat je moet doen is uitbreiden. Zo krijgen we ook hoge verkoopcijfers op PlayStation, op Nintendo."

"Onze strategie verandert steeds meer. Ik kondig hier niets concreets aan, maar het is onze missie om onze first-party ervaringen en onze abonneeservices naar elk scherm dat een game kan afspelen te brengen. Dat betekent smart-tv's, dat betekent mobiele apparaten, dat betekent wat we vroeger als concurrentie zagen, zoals PlayStation en Nintendo. We brengen onze games nu op Nvidia GeForce Now uit."

De uitspraak mag geen grote verrassing heten. Microsoft heeft in de aanloop naar de overname van Activision Blizzard al deals met bedrijven als Sony, Nintendo en Nvidia gesloten om Activision-games naar deze platforms te brengen. Het is ook logisch om aan te nemen dat Microsoft graag Xbox Game Pass via PlayStation en Nintendo Switch beschikbaar zou stellen, aangezien dat meer leden op zou leveren - maar het is goed mogelijk dat Sony en Nintendo daar in ieder geval op dit moment geen behoefte aan hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding 2-ontwikkeling bevindt zich in 'crunch'-periode
Nieuws

Death Stranding 2-ontwikkeling bevindt zich in 'crunch'-periode

Kojima vraagt zich af hoeveel jaren hij nog games kan maken

De ontwikkeling van Death Stranding 2: On the Beach zou zich in de 'crunch'-periode bevinden, oftewel de fase voordat een game uitkomt waarin er extra hard gewerkt wordt en werknemers vaak overuren moeten maken.

Dat gaf bedenker Hideo Kojima toe op social media. "Het is de meest veeleisende periode van gameontwikkeling - zowel fysiek als mentaal - ook wel bekend als 'crunch time'", zo tweette hij. "Naast het mixen en opnemen van Japanse stemmen, hebben we een berg met taken: opmerkingen schrijven, uitleg, essays, interviews, discussies, werk niet gerelateerd aan de game. Het is enorm moeilijk."

In een andere tweet reflecteert Kojima op zijn carrière en hoeveel jaren hij nog in zich heeft. "Op deze leeftijd kan ik niet anders dan mijzelf afvragen hoelang ik nog creatief kan blijven. Ik wil de rest van mijn leven doorgaan, maar is het nog tien jaar? Twintig? Elke dag voelt als een race tegen de klok. Zelfs op 87-jarige leeftijd is (filmregisseur) Ridley Scott nog actief. En toen hij de 60 voorbij was - mijn huidige levensfase - creëerde hij het meesterwerk Gladiator."

Onder 'crunch' wordt binnen de game-industrie de periode voor de release van een game verstaan waarbij werknemers extra lange werkdagen of -weken maken om zo het product op tijd af te krijgen. Vaak zijn deze periodes extreem vermoeiend en tevens een aanslag op de psychische en fysieke gezondheid van de werknemers. Het is een veelvoorkomende situatie binnen de game-industrie, en tegelijk controversieel. Het plaatst het product - oftewel de game - soms immers boven het welzijn van de ontwikkelaar.

De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan. Death Stranding 2: On the Beach is vooralsnog alleen aangekondigd voor PlayStation 5.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony doneert 5 miljoen dollar voor hulp bij Los Angeles-branden
Nieuws

Sony doneert 5 miljoen dollar voor hulp bij Los Angeles-branden

De branden teisteren de stad al een week

Sony heeft 5 miljoen dollar gedoneerd voor hulp bij de bosbranden die in Los Angeles woeden.

Het geld is bedoeld voor eerstehulpverleners en de gemeenschappen die geteisterd worden door de branden. "Los Angeles is al meer dan 35 jaar de thuisbasis van onze entertainmentzaken", aldus Sony-voorzitter en CEO Kenichiro Yoshida en directeur en COO Hiroki Totoki in een bericht op social media. "We blijven samenwerken met de leiders van lokale bedrijven om te bepalen hoe Sony in de nabije toekomst het beste hulp kan bieden."

Niet alleen Sony heeft de portemonnee getrokken. Zo hebben Netflix, Amazon en Comcast allen 10 miljoen dollar gedoneerd, Paramount 1 miljoen dollar en Warner Bros. Discovery 15 miljoen dollar.

De branden in Los Angeles woeden inmiddels al langer dan een week. Er zijn minstens 24 mensen overleden aan en meer dan 12.000 gebouwen vernietigd door de gevolgen van de brand. De komende dagen worden er harde winden voorspelt, wat de situatie kan verergeren.

De branden treffen logischerwijs ook de game- en filmindustrie. Zo bleek al dat de opnames van het tweede seizoen van de Fallout-serie zijn uitgesteld, en geven diverse gamebedrijven gesitueerd in en rondom de stad aan de veiligheid van werknemers voorop te stellen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!