Xbox: 'Zoveel mogelijk content moet op andere consoles verschijnen'
Microsoft ziet PlayStation en Nintendo niet meer als concurrentie
Tim Stuart, de chief financial officer van Xbox, heeft benadrukt dat zoveel mogelijk gamecontent op allerlei plekken beschikbaar moet komen - waaronder op concurrerende consoles.
Op de Wells Fargo TMT Summit vertelde Stuart (via VGC) dat het ultieme doel van het bedrijf is om alle content en services "op elk scherm waarop games afgespeeld kunnen worden" te brengen. Dit met als doel meer winst met de Xbox-divisie te boeken dan gebruikelijk is voor consolebedrijven.
Hij legt daarbij uit dat een game die op één platform uitkomt wel winst maakt, maar dat het voor games die op alle systemen verkrijgbaar zijn veel meer oplevert - bijvoorbeeld Call of Duty, dat nu ook van Microsoft is. "Wat je moet doen is uitbreiden. Zo krijgen we ook hoge verkoopcijfers op PlayStation, op Nintendo."
"Onze strategie verandert steeds meer. Ik kondig hier niets concreets aan, maar het is onze missie om onze first-party ervaringen en onze abonneeservices naar elk scherm dat een game kan afspelen te brengen. Dat betekent smart-tv's, dat betekent mobiele apparaten, dat betekent wat we vroeger als concurrentie zagen, zoals PlayStation en Nintendo. We brengen onze games nu op Nvidia GeForce Now uit."
De uitspraak mag geen grote verrassing heten. Microsoft heeft in de aanloop naar de overname van Activision Blizzard al deals met bedrijven als Sony, Nintendo en Nvidia gesloten om Activision-games naar deze platforms te brengen. Het is ook logisch om aan te nemen dat Microsoft graag Xbox Game Pass via PlayStation en Nintendo Switch beschikbaar zou stellen, aangezien dat meer leden op zou leveren - maar het is goed mogelijk dat Sony en Nintendo daar in ieder geval op dit moment geen behoefte aan hebben.