Xbox-topman: 'Ik probeer spelers niet meer allemaal op Xbox te krijgen'
Phil Spencer is open over de multiplatformstrategie van het bedrijf
Xbox-baas Phil Spencer heeft toegegeven dat het bedrijf met zijn huidige multiplatformstrategie niet meer probeert alle spelers naar Xbox-consoles toe te trekken.
Dat meldt hij op de XboxEra-podcast waar hij te gast was. Spencer werd specifiek gevraagd over opmerkingen die hij in 2023 tijdens de rechtszaak tegen de Federal Trade Commission maakte. Daar opperde hij dat elke keer dat een game van Xbox verkocht wordt via een PlayStation-console, Sony dertig procent van de opbrengsten pakt en dat geld gebruikt voor het sluiten van deals die er voor zorgen dat bepaalde third-party-games niet naar Xbox komen. Nu er diverse Xbox-games op PlayStation 5 verschijnen werd Spencer gevraagd hij zich nu meer richt op de zeventig procent aan opbrengsten die het bedrijf krijgt voor de verkoop van games op Sony's console.
"Het is misschien niet wat ik tijdens de rechtszaak zou hebben gezegd, maar ja, natuurlijk wil ik geld verdienen aan de games die we verkopen. We verdienen meer door gameverkoop op ons eigen platform - dat is de reden dat het belangrijk blijft om in ons eigen platform te blijven investeren. Maar er zijn spelers - of hun bibliotheek nou op PlayStation of Nintendo is, en of ze die controllers nou fijner vinden, ze vinden het gewoon fijn dat de games daar beschikbaar zijn - en ik wil niet zeggen dat we daar geen zaken kunnen doen, dat we daar met onze franchises geen fans kunnen creëren."
Spencer vervolgt: "Ik probeer ze niet meer allemaal naar Xbox te krijgen. We zijn allemaal zo geïnvesteerd in waar onze games te vinden zijn, dus laten we gewoon meer mensen de mogelijkheid geven om te spelen. En ja, de zeventig procent aan opbrengsten die we op andere platforms verdienen is handig, omdat we er geweldige gameportfolio's mee kunnen bouwen, net zoals we op de Developer Direct toonden en hopelijk ook gedurende de rest van het jaar."
Spencer werd gevraagd waarom op de recentelijk uitgezonden Xbox Developer Direct er PlayStation-logo's bij sommige games werden getoond, in plaats van hoe er in het verleden alleen buiten dergelijke presentaties werd gecommuniceerd over andere platformversies. "Ik wil gewoon transparant zijn. Als we games op Nintendo Switch uitbrengen, tonen we dat, en dat geldt ook voor PlayStation en Steam. Mensen moeten weten in welke winkels ze onze games kunnen kopen."
Concluderend: "Ik weet dat de concurrentie het anders aanpakt, maar ik geloof dat de games zelf centraal moeten staan. Misschien komt het vanwege mijn afkomst binnen deze industrie - ik kom uit de gameontwikkeling - maar ik denk dat de games die we maken onze groei tonen, en omdat meer mensen ze kunnen spelen. Dus ja, ik probeer gewoon open en transparant te zijn tegen mensen."
Hoewel Microsoft al sinds de overname van Minecraft-ontwikkelaar Mojang afgelopen decennium al games in die reeks op alle platforms uitbrengt, vinden ook steeds meer andere spellen hun weg naar concurrerende consoles. Vorig jaar kwamen titels als Hi-Fi Rush en Sea of Thieves naar PlayStation 5 en Grounded en Pentiment naar Switch. Daarbij staan aankomende spellen als Indiana Jones and the Great Circle, The Outer Worlds 2, Forza Horizon 5 en Doom: The Dark Ages ook gepland voor PS5 en het bedrijf heeft inmiddels zelfs bevestigd dat het spellen op Switch 2 zal uitgeven.