Xbox reageert op kritiek van FTC over Game Pass-aanpassingen
Nieuws

Xbox reageert op kritiek van FTC over Game Pass-aanpassingen

'De (Activision Blizzard-)overname blijft in het voordeel van concurrentie en consumenten'

Microsoft heeft publiekelijk gereageerd op de kritiek die de Federal Trade Commission heeft geuit op de recente wijzigingen omtrent Xbox Game Pass.

Microsoft kondigde eerder deze maand een prijsverhoging van Xbox Game Pass - alsmede een nieuwe 'standaard'-tier zonder day one-releases - aan, en afgelopen week meldde de Federal Trade Commission dat dit precies is waar de waakhond al voor waarschuwde tijdens de rechtszaak tussen de Amerikaanse waakhond en het bedrijf omtrent de overname van Activision Blizzard.

"De degradatie van producten - het verwijderen van de meest kostbare games van Microsofts nieuwe service - in combinatie met een prijsverhoging voor bestaande gebruikers, is precies het soort schade richting consumenten naar aanleiding van de overname waar de FTC naar hintte. Microsofts prijsverhoging en productdegradatie, gecombineerd met Microsofts gereduceerde investeringen in output en productkwaliteit door middel van het ontslag van werknemers, zijn de kenmerken van een bedrijf dat marktmacht na een overname uitoefent."

Microsoft heeft nu weer gereageerd op FTC's uitlatingen. "Het is incorrect om (de standaard-tier) een gedegradeerde versie van het stopgezette Game Pass voor console te noemen. Dat product bevatten geen multiplayerfunctionaliteit - dat moest los gekocht worden. Hoewel Game Pass Ultimate's prijs omhoog gaat, zal de service meer waarde bieden via vele nieuwe games die op de dag van release er op komen te staan."

Volgens Microsoft heeft het bedrijf de angst dat Call of Duty na de overname van Activision Blizzard exclusief gemaakt zou worden weggenomen, en richt FTC zich daarom nu op de abonnementsmarkt. Volgens Microsoft is het "normaal dat bedrijven na verloop van tijd veranderen wat services bieden". Het bedrijf concludeert: "De overname blijft in het voordeel van concurrentie en consumenten - precies wat uit de rechtszaak kwam."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!