Xbox over multiplatformgames: 'Hardware blijft essentieel onderdeel van strategie'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox over multiplatformgames: 'Hardware blijft essentieel onderdeel van strategie'

Maar: 'Verwacht dat onze games op meer en meer plekken zullen verschijnen'

Xbox-hoofd Phil Spencer heeft zich voor het eerst in lange tijd uitgelaten over de huidige multiplatformstrategie van het bedrijf en hoe consoles daar onderdeel van uitmaken.

Hoewel Microsoft al sinds de overname van Minecraft-ontwikkelaar Mojang games in die reeks op alle platforms uitbrengt, vinden ook steeds meer andere spellen hun weg naar concurrerende consoles. Vorig jaar kwamen titels als Hi-Fi Rush en Sea of Thieves naar PlayStation 5 en Grounded en Pentiment naar Switch. Daarbij staan aankomende spellen als Indiana Jones and the Great Circle, The Outer Wilds en Doom: The Dark Ages ook gepland voor PS5 en het bedrijf heeft inmiddels zelfs bevestigd dat het spellen op Switch 2 zal uitgeven.

In een onlangs afgenomen interview met Gamertag Radio heeft Xbox-baas Phil Spencer zijn visie op de multiplatformstrategie gegeven en verteld of Xbox-hardware wel toekomst heeft binnen die strategie. "Ik wil dat mensen hardware kiezen gebaseerd op de mogelijkheden van de hardware en hoe dat past binnen de keuzes die ze maken over waar ze willen spelen. We willen dat onze hardware wint op basis van de hardwaremogelijkheden die we hebben."

Hij vervolgt: "Het verschil dat we de afgelopen twintig jaar hebben gezien - en ik vind dat positief omdat ik een verleden heb met gameontwikkeling - is dat we games vooropstellen, niet het platform. De meeste games waar jij en ik over praten draaien op vele verschillende platforms. Dat zijn de games die het meeste succes ogen, de games die bovenaan de verkooplijsten staan. Ik wil een platform creëren dat in dienst staat van deze ontwikkelaars, de ontwikkelaars die mensen op elk scherm willen bereiken."

Spencer benadrukt dat hoewel er meer en meer Xbox-games op andere systemen zullen verschijnen, er een toekomst is voor Xbox-hardware. "Onze hardware ligt ten grondslag aan wat Xbox is. Het woord 'box' zit immers in onze merknaam. Ik zie hardware als een essentieel onderdeel van wat we doen, maar we willen games niet weghouden van andere plekken. Laten we innovatieve hardware bouwen waar mensen graag op willen spelen, of dat nou in hun handen is, op de televisie of op andere plekken."

Toch is er geen twijfel meer over mogelijk dat er steeds meer Xbox-games naar andere systemen komen: "We houden van ons platform en onze hardware, maar we gaan geen muren bouwen zodat mensen alleen daar van onze geweldige games kunnen genieten. Of het nou in de cloud, op pc, op een handheld, een telefoon of PlayStation is. Niet alleen PlayStation, ook Nintendo, we houden ook van wat we op Steam doen. Dus verwacht dat onze games absoluut op meer en meer plekken zullen verschijnen."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!