Xbox over multiplatformgames: 'Hardware blijft essentieel onderdeel van strategie'
Nieuws

Xbox over multiplatformgames: 'Hardware blijft essentieel onderdeel van strategie'

Maar: 'Verwacht dat onze games op meer en meer plekken zullen verschijnen'

Xbox-hoofd Phil Spencer heeft zich voor het eerst in lange tijd uitgelaten over de huidige multiplatformstrategie van het bedrijf en hoe consoles daar onderdeel van uitmaken.

Hoewel Microsoft al sinds de overname van Minecraft-ontwikkelaar Mojang games in die reeks op alle platforms uitbrengt, vinden ook steeds meer andere spellen hun weg naar concurrerende consoles. Vorig jaar kwamen titels als Hi-Fi Rush en Sea of Thieves naar PlayStation 5 en Grounded en Pentiment naar Switch. Daarbij staan aankomende spellen als Indiana Jones and the Great Circle, The Outer Wilds en Doom: The Dark Ages ook gepland voor PS5 en het bedrijf heeft inmiddels zelfs bevestigd dat het spellen op Switch 2 zal uitgeven.

In een onlangs afgenomen interview met Gamertag Radio heeft Xbox-baas Phil Spencer zijn visie op de multiplatformstrategie gegeven en verteld of Xbox-hardware wel toekomst heeft binnen die strategie. "Ik wil dat mensen hardware kiezen gebaseerd op de mogelijkheden van de hardware en hoe dat past binnen de keuzes die ze maken over waar ze willen spelen. We willen dat onze hardware wint op basis van de hardwaremogelijkheden die we hebben."

Hij vervolgt: "Het verschil dat we de afgelopen twintig jaar hebben gezien - en ik vind dat positief omdat ik een verleden heb met gameontwikkeling - is dat we games vooropstellen, niet het platform. De meeste games waar jij en ik over praten draaien op vele verschillende platforms. Dat zijn de games die het meeste succes ogen, de games die bovenaan de verkooplijsten staan. Ik wil een platform creëren dat in dienst staat van deze ontwikkelaars, de ontwikkelaars die mensen op elk scherm willen bereiken."

Spencer benadrukt dat hoewel er meer en meer Xbox-games op andere systemen zullen verschijnen, er een toekomst is voor Xbox-hardware. "Onze hardware ligt ten grondslag aan wat Xbox is. Het woord 'box' zit immers in onze merknaam. Ik zie hardware als een essentieel onderdeel van wat we doen, maar we willen games niet weghouden van andere plekken. Laten we innovatieve hardware bouwen waar mensen graag op willen spelen, of dat nou in hun handen is, op de televisie of op andere plekken."

Toch is er geen twijfel meer over mogelijk dat er steeds meer Xbox-games naar andere systemen komen: "We houden van ons platform en onze hardware, maar we gaan geen muren bouwen zodat mensen alleen daar van onze geweldige games kunnen genieten. Of het nou in de cloud, op pc, op een handheld, een telefoon of PlayStation is. Niet alleen PlayStation, ook Nintendo, we houden ook van wat we op Steam doen. Dus verwacht dat onze games absoluut op meer en meer plekken zullen verschijnen."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horrorgame Post Trauma verschijnt eind maart
Nieuws

Horrorgame Post Trauma verschijnt eind maart

Een gratis demo is nu op Steam beschikbaar

De horrorgame Post Trauma is vanaf 31 maart verkrijgbaar, zo hebben uitgever Raw Fury en ontwikkelaar Red Soul Games aangekondigd.

De game had eigenlijk vorig jaar al moeten uitkomen, maar de release werd uitgesteld. Op Steam is nu een demo voor het spel beschikbaar als onderdeel van Steam Next Festival. De volledige game komt uit op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Post Trauma moet een horrorervaring met van te voren vastgelegde camerastandpunten worden, geïnspireerd door de klassiekers binnen het genre. De game draait om Roman, een treinconducteur die probeert te ontsnappen uit de bizarre wereld waarin hij gevangen zit. Spelers moeten niet alleen zien te overleven, maar ook allerlei puzzels oplossen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontslagen bij The Callisto Protocol-ontwikkelaar Striking Distance
Nieuws

Ontslagen bij The Callisto Protocol-ontwikkelaar Striking Distance

De studio zou wel "operationeel blijven"

Er zijn ontslagen gevallen bij Striking Distance Studios, de ontwikkelaar van The Callisto Protocol.

Dat heeft moederbedrijf Krafton bevestigd aan PC Gamer. Het bedrijf spreekt over een "afname van grootte" voor de studio, maar de ontwikkelaar zou wel "operationeel blijven". De ontslagen zouden er voor zorgen dat de studio "weerbaar" kan blijven.

Meerdere voormalige werknemers bevestigen hun ontslag op social media, en daaruit vallen meer details te halen. Zo claimt voormalige concept art-director Jesse Lee dat "de meeste ontwikkelaars zijn ontslagen". Ook voormalige animation director Zach Volker spreekt van "veel ontslagen".

Striking Distance werd opgericht door Glen Schofield, die aan Dead Space heeft gewerkt. De eerste game van de studio, The Callisto Protocol, heeft dan ook veel weg van die rees, maar het spel werd wisselend ontvangen en de verkoop viel tegen. Schofield vertrok in 2023 bij de studio. Sindsdien zijn er al ontslagrondes doorgevoerd en werd afgelopen najaar de The Callisto Protocol-spin-off Redacted uitgebracht.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!