'Xbox heeft vanaf nu geen exclusieve games meer'
Gamer.nl
Nieuws

'Xbox heeft vanaf nu geen exclusieve games meer'

De meeste games zijn volgens prominente Xbox-journalist op zijn hoogst tijdelijk exclusief

Volgens Windows Central-journalist Jez Corden is de tijd van exclusieve Xbox-titels voorbij.

Op X plaatste Corden zijn visie op Microsofts huidige Xbox-strategie. "Xbox heeft vanaf nu geen exclusieve games meer. Op z'n hoogst is alles tijdelijk exclusief." In een andere tweet meldt hij het volgende: "Als sommige games exclusief zullen zijn, zal het op zijn hoogst incidenteel zijn. Ze zullen bovenal multiplatform zijn en tijdelijk exclusief, en misschien een paar uitschieters."

Toen iemand aan hem Fable opperde als voorbeeld van een exclusieve game, reageerde Corden met het volgende: "De ontwikkeling van die game is monsterlijk duur. De game komt misschien niet op dag van release naar andere platforms, maar met de huidige plannen gebeurt dat uiteindelijk wel."

In een artikel dat vandaag werd gepubliceerd herhaalt Corden de bovengenoemde claims. Hoewel Corden niet per se alles weet van Microsofts strategie, is het wel een prominente Microsoft-journalist en een korte lijn met het bedrijf heeft en zich meestal vrij positief uitlaat over het bedrijf. Het is dan ook aannemelijk dat hij toegang heeft tot informatie over de huidige (interne) strategie van het bedrijf, al zou het deels ook om speculatie kunnen gaan.

Begin dit jaar bracht Microsoft vier games die voorheen console-exclusief voor Xbox waren naar PlayStation- en Nintendo-consoles. Het ging om Hi-Fi Rush, Grounded, Pentiment en Sea of Thieves. Later in het jaar bleek dat spellen als Call of Duty: Black Ops 6, Indiana Jones and the Great Circle, The Outer Worlds 2 en Doom: The Dark Ages ook naar PlayStation 5 komen.

Insiders claimen al geruime tijd dat Microsoft steeds meer nadenkt over games op zoveel mogelijk systemen uitbrengen en dat dit intern 'Project Latitude' wordt genoemd. Microsoft bracht dit najaar daarnaast een marketingcampagne uit waarin wordt gemeld dat "alles een Xbox is" - ook telefoons en laptops. Ook Xbox-baas Phil Spencer meldde dat er geen limiet is aan welke Xbox-games naar andere platforms kunnen komen.

Deze focus op een multiplatformstrategie lijkt deels van Microsoft-ceo Satya Nadella te komen. Tijdens een recente meeting met aandeelhouders (via Game File) benadrukte Nadella de strategie dat alles in feite een Xbox kan zijn. "We willen het plezier van gamen overal beschikbaar stellen. Dat zie je ook in onze advertenties, waarin we herdefiniëren wat het betekent om een Xbox-fan te zijn. Het draait om het genieten van Xbox op al je apparaten."

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!