‘Xbox Game Studios-baas Matt Booty zeker dat er geen crunch is bij Bethesda’
Nieuws

‘Xbox Game Studios-baas Matt Booty zeker dat er geen crunch is bij Bethesda’

Xbox Game Studios-baas Matt Booty zou bij een interne vergadering gesproken hebben over de vermeende crunchcultuur bij Bethesda Game Studios en moederbedrijf ZeniMax, en zegt zeker te zijn dat die er niet meer is.

Dat meldt Kotaku naar verluidt aan de hand van een video-opname van de vergadering, die niet openbaar is gemaakt. Matt Booty zou gezegd hebben dat hij “zelfverzekerd” is dat Bethesda niet cruncht, en dat het “oneerlijk” is om de crunchcultuur alleen aan Bethesda te linken. Dit in reactie op een medewerker die aan hem vroeg te reageren op Kotaku’s verslag van de crunchcultuur bij de ontwikkeling van Fallout 76, van eerder deze maand.

In dat verslag wordt onder andere gesproken over werkomstandigheden bij Bethesda en ZeniMax gedurende de ontwikkeling van Fallout 76. Booty zei naar verluidt tijdens de vergadering dat Xbox berichten over crunch erg serieus neemt, maar voegde er volgens Kotaku het volgende aan toe: “Het moeilijke aan veel van dit soort artikelen, is dat ze altijd terugkijken, soms naar best ver in het verleden.”

“Crunchcultuur is… Als je tien jaar teruggaat, is het moeilijk om slechts één studio te beschuldigen”, zou Booty hebben gezegd. “Het was gewoon onderdeel van de industrie. Ik zeg dat niet om het goed te praten, ik zeg alleen dat het een onderdeel van de cultuur en de industrie was. Ik sliep letterlijk onder mijn bureau aan het begin van mijn carrière, en we keken daarnaar als een ereteken.”

Booty erkent volgens Kotaku dat crunch nog steeds plaats kan vinden zonder dat hij ervan afweet. Maar hij zegt ook dat personeel verscheidene wegen kan bewandelen om dat anoniem te melden, zodat het via de HR-afdeling alsnog bij de mensen hogerop kenbaar kan worden gemaakt. “We moeten op die onafhankelijke systemen vertrouwen”, aldus Booty.

De Xbox Game Studios-baas zou eraan hebben toegevoegd dat het maken van overuren alleen vanuit persoonlijk enthousiasme en passie voort zou moeten komen, en niet een verplicht onderdeel van gameproductie is. Volgens Kotaku meldden met name enkele testers van ZeniMax dat zij alsnog overuren moesten draaien vanwege sociale en professionele druk. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!