Xbox-baas: 'Groei zit niet in consoles, maar in pc en cloud'
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-baas: 'Groei zit niet in consoles, maar in pc en cloud'

Toch blijft het bedrijf consoles maken

Xbox-CEO Phil Spencer heeft benadrukt dat de groei binnen de game-industrie niet op het gebied van consoles te vinden is, maar op pc en in de cloud.

Dat meldt hij in een interview met Rolling Stone dat onlangs gepubliceerd werd. Hij geeft daarbij aan dat hij het geweldig vindt wanneer mensen een Xbox-console kopen, maar is wel realistisch: "Onze grootste groei qua Xbox-spelers zit op pc en in de cloud. De consolemarkt groeit niet, op geen één console. We houden van die consumenten, maar om Xbox te laten groeien draait het om pc, de cloud en om het beschikbaar stellen van onze games op meer plekken."

Het is een mantra dat Microsoft dit jaar al op verschillende momenten heeft herhaald, en de laatste week meer dan ooit lijkt te benadrukken. Eerder deze week gaf Spencer in een ander interview immers al aan dat er geen limiet is qua Xbox-games die op andere platforms kunnen verschijnen - zelfs Halo hoeft niet buiten schot te blijven. Gisteren lanceerde Microsoft daarnaast een nieuwe marketingcampagne waarin wordt benadrukt dat allerlei apparaten - waaronder pc-handhelds, televisies en smartphones - een Xbox zijn.

Spencer benadrukt in het interview echter dat ondanks de bovenstaande weg die het bedrijf is ingeslagen, fans van consoles niet bang hoeven te zijn. "We komen met meer consoles in de toekomst, alsmede andere apparaten." Eerder dit jaar gaf Microsoft ook al aan dat er aan nieuwe Xbox-hardware werd gewerkt, en deze week bevestigde Spencer geruchten dat Microsoft achter de schermen aan een Xbox-handheld werkt.

Spencer wordt in het interview ook gevraagd naar de mogelijkheid dat er een Pro-versie van de Xbox Series-consoles komt, oftewel een 'mid-gen refresh'. In zijn antwoord lijkt Spencer te suggereren dat de verschillen tussen nieuwe versies voor consoles steeds minder merkbaar zijn voor gamers en dat een nieuwe versie van de Series-consoles daardoor wellicht onnodig is. "Geeft een nieuw apparaat je echt een nieuwe ervaring? Het is minder zoals vroeger, zoals bijvoorbeeld de transitie van de Xbox naar de Xbox 360; toen stapten we van standaard definitie naar HD. Het is tegenwoordig moeilijker om de voordelen te tonen."

Spencer concludeert: "We proberen uit te breiden. 'Wat betekent Xbox?' Ik wil dat Xbox over twintig jaar nog bestaat. Om Xbox succesvol te maken, moet het om verschillende soorten hardware draaien."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!