Warhammer 40,000: Darktide is een horde-shooter van titanische proporties
Reviews

Warhammer 40,000: Darktide is een horde-shooter van titanische proporties

Dat ontwikkelaar Fatshark ervaring heeft met het creëeren van hordes vijanden om neer te slaan blijkt wel uit diens voorgaande games Warhammer: Vermintide en het vervolg. Darktide gooit daar een sci-fi-sausje overheen. De duidelijk door Left 4 Dead geïnspireerde game weet de duistere dystopie van de franchise zoals nooit tevoren naar de voorgrond te brengen. De gevechten kunnen in no-time uitgroeien tot een chaotisch bloedbad. Het is tijd om Tertium te bevrijden, Rejects!

Spelers stappen in Darktide in de schoenen van ‘bevrijde’ gevangenen en krijgen de taak opgelegd om in teams van vier Rejects de biljoenenstad Tertium te reinigen van duistere sektes, groteske monsters en corrupte overlopers. Dit doen ze met behulp van een scala aan unieke wapens en klasse-specifieke vaardigheden, met als doel missies nipt te klaren.

Van de regen in de drup 

Darktide heeft veel weg van de Vermintide-games. Alles draait om het verslaan van grote hordes aan vijanden en van punt A naar punt B af te reizen met allerlei obstakels daartussen. Elke missie geeft een opdracht die op het eerste gezicht simpel lijkt: start een smelter op, vermoord een doelwit of steel bijzondere munitie van de vijand. Tussen de Rejects en hun doel zitten natuurlijk honderden verschillende tegenstanders en tientallen wegen, liften en deuren die eerst geopend moeten worden.

Door de zogenaamde ‘AI-director’ is elke missie net anders. Hoewel de map en het doel hetzelfde blijven, kan de computergestuurde director aspecten als bazen, hordes en nodige pick-ups veranderen. Hierdoor kan elke situatie escaleren: als een missie nét te goed gaat, kan de director roet in het eten gooien. Deze dynamische levelopbouw zorgt ervoor dat elk avontuur nieuw aanvoelt en je soms lachend als een boer met kiespijn terug wordt gestuurd naar het menu als drie bazen je schedel in hebben geslagen. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Na een korte introductie waarin spelers hun personage aanmaken en voorzien van een achtergrondverhaal en klasse, worden spelers een deel van de ‘ongediertebestrijding’ van Tetrium, in dienst van een Inquisitor. Dat is een soort van geheime politie. Vanuit een hub-wereld genaamd de Mourningstar gaan spelers op missie met andere Rejects. 

Een duistere atmosfeer

De Mourningstar en alle andere verschillende locaties in Darktide geven een donker, maar prachtig beeld van het Warhammer 40,000-universum. Tijdens bijna elke missie is het mogelijk om ver buiten de speelruimte te kijken en kilometers aan verlaten gebouwen, industrieterreinen en treinwegen te zien. In veel levels is er geen hemel te zien, maar een metalen plafond van de stad Tertrium. Darktide’s graphics maken elk level een lust voor het oog, van sloppenwijken aan de oppervlakte tot een verhitte fabriek waar normaliter tanks elke minuut van de lopende band af rollen.

Deze indrukkende graphics laten tegelijk ook het grootste minpunt zien van Darktide: de technische prestaties. Zelfs met een moderne pc is het een uitdaging om de game stabiel te laten lopen. Technieken als Nvidia’s DLSS zijn bijna noodzakelijk om 60 fps te behalen zonder gigantische uitschieters. Daarnaast kampte Darktide tijdens onze reviewperiode ook met serverproblemen. Bij bijna de helft van alle missies verliezen een of meerdere spelers hun connectie met de server, wat vaak alleen opgelost kan worden door de game compleet af te sluiten en opnieuw op te starten. Het is dan wel mogelijk om weer snel in dezelfde sessie te komen, maar deze instabiliteit en de soms minutenlange laadtijden zorgen ervoor dat Darktide behoorlijk frustrerend kan zijn. 

©GMRimport

Naast de soms veeleisende graphics heeft Darktide nog een andere atmosferische uitblinker: de muziek. Veel Warhammer-games maken gebruik van bombastische, orkestrale muziek om de schaal van het universum en de gevechten te onderstrepen. Darktide heeft dit ook; de kerkorgels en koren zijn vaak aan de voorgrond te vinden. Maar de soundtrack brengt ook elektronische aspecten met zich mee die de adrenaline harder laat pompen tijdens een spannende hinderlaag. 

Watch on YouTube

Reinig het dek

Darktide wordt gekenmerkt door chaotische hybride-combat. Spelers beschikken over een mêleewapen en een projectielwapen waas steeds tussen gewisseld moet worden. Doordat er vijanden zijn die op je af rennen en vijanden die vanaf een afstand de Rejects om proberen te leggen, zoek je al snel de balans tussen een lasergeweer en een soort kettingzaagzwaard. Op deze manier zorgt Darktide er op een natuurlijke manier voor dat spelers zich niet alleen richten opéén tak van sport.

Zo voelt het haast als een dans om meteen na het neerschieten van een groep soldaten te wisselen naar een zwaard. Deze gooi je dan weer langs de koppen van zombies om bijna letterlijk schoon schip te maken. Dit is qua gameplay het grootste verschil met de Vermintide-games: door de fantasiesetting van laatstgenoemde games lag de focus erg op mêlee-gevechten, terwijl de sci-fi-setting van Darktide meer ruimte geeft voor geweren en granaten. Deze balans zorgt ervoor dat gevechten dynamischer en leuker zijn.

Naast de vele wapens moet elke speler aan het begin een klasse kiezen die de speelstijl voor het personage zo goed als dicteert dankzij de unieke vaardigheden. Zo heeft de Veteran Sharpshooter toegang tot meer munitie en heeft hij skills die focussen op het snel neerhalen van bijzondere vijanden. De Ogryn Skullbreaker daarentegen heeft als enige klasse toegang tot zware wapens en de mogelijkheid om hele hordes te tackelen. Er is niks beters dan met een team van gemixte klassen hele hordes aan vijanden in secondes te verslaan.

©GMRimport

De echte sterren van de show in Darktide zijn niet de spelersklassen of de hordes aan zombies en soldaten, maar de speciale vijanden. Deze specialisten en monsters zijn verspreid te vinden in elk level dankzij de AI-director. Ze kunnen zich in hordes mengen of juist tussen de grote gevechten langskomen met hun eigen unieke wapens. Zo is er bijvoorbeeld de vaak irritante Scab Sniper die vanaf een grote afstand de helft van iemands HP kan wegvagen. Een andere uitblinker van de speciale vijanden is de Daemonhost. De Daemonhost is vergelijkbaar met de Witch uit Left 4 Dead: een moeilijke minibaas die alleen aanvalt als een speler wordt opgemerkt. Deze speciale vijanden zorgen ervoor dat de game meer is dan louter een mooie horde-shooter; er is daadwerkelijk strategie nodig, wat elke missie aangrijpender maakt.

Lintjes en hoedjes 

Het behalen van deze missies verandert overigens niets aan het plot: er is geen verhaallijn om te volgen en er zijn geen duidelijke consequenties voor de wereld. Om de tijd zijn er filmpjes waarin personages eigenlijk alleen maar vertellen dat je beter moet worden. De enige vorm van vooruitgang is te zien in de spelerspersonages zelf. Het verzamelen van xp en het levelen van personages brengt nieuwe wapens, vaardigheden en de mogelijkheid om missies op hogere moeilijkheidsgraden te spelen met zich mee.

Ook zijn er verschillende uitdagingen te volbrengen, genaamd ‘Penances’, om cosmetica vrij te spelen voor je account en klassen. Hierdoor verandert een Veteran Sharpshooter gekleed in een gevangenisoutfit naar een volwaardige soldaat met pantsercamouflage. Ook zijn er cosmetica te koop in de in-game winkel, waar spelers echt geld kunnen spenderen om hun personages nieuwe kleding te geven. Dit zorgt er voor dat het gevoel van vooruitgang ontbreekt zodra je klaar bent met levelen. Het neemt gelukkig niets weg van de geweldig uitgewerkte combat en de Warhammer-waardig drukkende atmosfeer.

Warhammer 40,000: Darktide is nu beschikbaar op Steam en Game Pass voor pc. Binnenkort komt de game ook naar Xbox Series X en S – die releasedatum is op moment van schrijven nog niet bekend.

Uitstekend
Conclusie

Warhammer 40,000: Darktide is een evolutie op Fatshark’s voorgaande Warhammer-games. De balans tussen de twee gevechtsstijlen, de uitstekende graphics en aanwezige variatie in vijanden zorgen ervoor dat elke missie een bijzondere ervaring is. Het Warhammer 40,000-universum staat constant op de voorgrond en maakt van iedereen die dat nog niet was een fan.

Plus- en minpunten
  • Gevarieerde combat, geweldige graphics en soundtrack, perfect Warhammer-jasje
  • Weinig plot of invloed op het verhaal, instabiele servers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Alan Wake 2-patch laat PS5 Pro-eigenaren PSSR uitzetten
Nieuws

Nieuwe Alan Wake 2-patch laat PS5 Pro-eigenaren PSSR uitzetten

Het is een van de games die niet optimaal draaide op de nieuwe console

Remedy heeft een nieuwe patch voor Alan Wake 2 uitgebracht die zich vooral richt op PlayStation 5 Pro-eigenaren. Zo is het nu mogelijk om de ondersteuning voor PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) uit te zetten.

Enkele games hebben sinds de release van de PS5 Pro problemen bij gebruik van PSSR, waaronder Alan Wake 2, de Silent Hill 2-remake en Star Wars Outlaws. Het gaat bijvoorbeeld om een glitch waarbij er 'shimmering' in beeld verschijnt, een soort flikkering op bepaalde in-game oppervlaktes.

Aangezien PSSR vooralsnog niet optimaal werkt in Alan Wake 2, is nu dus de mogelijkheid toegevoegd om PSSR in de game uit te zetten. Afgelopen week werd deze optie ook al toegevoegd aan Avatar: Frontiers of Pandora, een andere game die niet optimaal draait op de PS5 Pro.

Verder voert de Alan Wake 2-update ook diverse verbeteringen door in de verschillende grafische modi op PS5 Pro. Tot slot worden er een aantal bugs die in alle platformversies zitten aangepast. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Alan Wake 2 kwam vorig jaar uit. Ron Vorstermans beloonde het hoofdspel met een 8,5: "Alan Wake 2 houdt je continu op het puntje van je stoel. Is het niet met survival-horror-actie, dan wel met een overdaad aan onverwachte plotpunten en gameplaysequenties. Dit vervolg is in dat opzicht echt volledig uniek. Niet alle genomen risico’s betalen zich uit, maar Alan Wake 2 is in sfeer, verhaal en verrassing een avontuur dat je eigenlijk niet missen kunt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Far Cry 7 neemt de formule van de franchise op de schop'
Nieuws

'Far Cry 7 neemt de formule van de franchise op de schop'

Zoals eerder gemeld zou het gaan om twee verschillende games

Far Cry 7 - dat de codenaam Blackbird draagt - en een gerelateerd multiplayerproject genaamd Marverick - zouden uitgebreide wijzigingen aan de Far Cry-franchise aanbrengen.

Dat claimt Insider Gaming in een artikel. Vorig jaar berichtte de website al dat Ubisoft de ontwikkeling van twee verschillende modi voor Far Cry 7 had losgetrokken en had onderverdeeld in twee losstaande projecten: het nieuwe hoofdspel in de reeks dat de codenaam Blackbird draagt, en een extraction-shooter met de codenaam Maverick. Beide games zouden inmiddels gepland staan voor een release in 2026.

Volgens Insider Gaming zullen de games de gebruikelijke Far Cry-formule relatief ver achter zich laten. Dat begint al met de overstap van de Dunia- naar de Snowdrop-engine. Extraction-shooter Maverick zou zich afspelen in de wildernis van Alaska en zou spelers het laten opnemen tegen elkaar, wilde dieren en het slechte weer in een poging te overleven. Blackbird - oftewel Far Cry 7 - zou dan weer draaien om het redden van het gezin van het hoofdpersonage dat gevangen is genomen door een complotcult. Spelers zouden 24 echte uren (vertaald naar 72 in-game uren) hebben om het gezin te redden, aangegeven met een timer op het horloge van het hoofdpersonage.

Volgens de website is het niet alleen de gameplayloop die anders is dan in voorgaande Far Cry-games. Beide games zouden een significant aangepast bewegingssysteem hebben, met toevoegingen als tactisch sprinten, glijden, springen en meer. Aangezien beide games zijn ontstaan uit één project, delen de games dezelfde bewegingen. Het inventarissysteem en een focus op looten zou daarbij gericht zijn op het extraction-shootergenre en in beide games naar voren komen.

Officieel zijn beide projecten vooralsnog niet aangekondigd. Het is ook niet bekend wanneer dit gebeurt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!