Waarom spelen we nog steeds Grand Theft Auto 5?
Nieuws

Waarom spelen we nog steeds Grand Theft Auto 5?

Het negen jaar oude Grand Theft Auto 5 verschijnt deze week op de PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Daarmee is de game op maar liefst drie opeenvolgende consolegeneraties uitgebracht. Dat is niet veel games gegeven. GTA 5 blijft echter relevant. Dat komt deels door de koers die Rockstar tegenwoordig vaart, maar laten we ook zeker de kwaliteit van de game niet tekort doen.

Het jaar 2013 was een uitstekend gamejaar. In dat jaar verschenen de PlayStation 4 en Xbox One, maar de ‘oude’ generatie kreeg een afscheid in stijl met games als BioShock Infinite en The Last of Us. De eerste plek in onze Top 25 van dat jaar was desondanks voor niemand minder dan Grand Theft Auto 5. 

Al het goede komt in drieën

Vooral de unieke opbouw met drie hoofdpersonages schiet te binnen als we terugdenken aan GTA 5. Waar de voorgaande ’games in de reeks je altijd in een specifiek hokje duwde met bijvoorbeeld drugsdealer Tommy Vercetti of gangster C.J., beleef je GTA 5 door drie totaal verschillende brillen. Michael, Franklin en Trevor kunnen bijna niet meer van elkaar verschillen. Spelers kunnen naadloos tussen de drie personages wisselen, en wisselen daarmee ook van leven. 

©GMRimport

De wereld draait namelijk door, ook als je als speler even niet aan de knoppen zit. Schakel je bijvoorbeeld over naar Michael, dan is de kans groot dat je ‘m midden in een ruzie met zijn vrouw aantreft. Trevor - duidelijk een slachtoffer van bezuinigingen op de geestelijke gezondheidzorg - vind je dan weer regelmatig dronken langs de weg of in de achterbak van zijn pick-up, terwijl Franklin vaak hangt met zijn maatje Lamar of zijn hond uitlaat. GTA 5 gaat een stapje verder dan alleen wat missies die bij het personage passen; het creëert complete levens voor de digitale delinquenten.

Bovendien voelt Los Santos als een echte stad. Wie nu Vice City of zelfs San Andreas opstart, merkt hoe klein die werelden eigenlijk zijn. De spelwereld van GTA 5 is zelfs anno 2022 groot, uitgestrekt en gedetailleerd. In het hart van de stad tref je dure winkels aan waar je voor exorbitante bedragen een nieuw jasje voor Michael kunt aanschaffen, terwijl rondom het dorpje Paleta Bay aan de voet van Mount Chiliad niets van de stadse drukte te merken is. Sommige radiostations zijn zelfs alleen maar in specifieke gebieden te ontvangen. Alles klopt en is in balans.

GTA als een service

Toch komt zelfs de meest uitgebreide en gedetailleerde singleplayer ooit tot een einde. Dat loste Rockstar op met de introductie van GTA Online. Er werd in het verleden al vaker geëxperimenteerd met multiplayermodi voor de franchise, maar met GTA Online slaagde Rockstar er ondanks een rommelige start in om een volwassen online modus neer te zetten.

©GMRimport

GTA Online gedijde in het begin erg bij diezelfde grote, gedetailleerde spelwereld als die we in de singleplayer verkenden, maar werd over de jaren constant voorzien van nieuwe content om interessant en fris te blijven. Met nieuwe locaties zoals een casino en het eilandje Cayo Perico, tot nieuwe verhaalcontent met Dr. Dre, is er met name de laatste paar jaar online steeds weer wat nieuws te beleven. Niet iedere speler staat te springen om in de online modus te moeten duiken voor deze content en de roep om ‘gewone’ singleplayercontent blijft groot, maar Rockstar hanteert ontegenzeggelijk een succesvolle formule. Eentje die niet alleen spelers doorlopend nieuwe content oplevert, maar ook doorlopend geld in het laatje van het bedrijf brengt.

Bij gebrek aan nieuwer

GTA 5, of beter gezegd GTA Online, wordt dus actief relevant gehouden. Toch is er nog een andere reden dat GTA 5 er nog steeds toe doet: er is nog altijd geen opvolger. Grand Theft Auto 6 is in ontwikkeling, maar dat is dan ook letterlijk het enige dat we erover weten. Het kan zomaar nog jaren duren voordat we die game daadwerkelijk kunnen spelen.

Het is opmerkelijk dat GTA 6 zólang op zich laat wachten. Toch is het ook niet helemaal onverwachts. De tussenpozen tussen ieder deel worden immers steeds langer. GTA 3, Vice City en San Andreas verschenen allen nog in een tijdsspanne van slechts vier jaar. GTA 4 verscheen vervolgens bijna vijf jaar later, en tussen GTA 4 en GTA 5 zat al iets meer dan vijf jaar. Grote games kosten nou eenmaal steeds meer tijd en geld om te maken.

©GMRimport

De GTA-droogte is echter extra bijzonder, omdat Rockstar tussendoor, afgezien van wat heruitgaven, alleen maar Red Dead Redemption 2 uitbracht. Ter vergelijking: tussen GTA 4 en 5 bracht de studio Midnight Club: Los Angeles, GTA: Chinatown Wars, Beaterator, Red Dead Redemption, Max Payne 3 én uitbreidingen voor GTA 4 en Red Dead Redemption uit. De verschillende studio’s van Rockstar werkten tegelijkertijd aan diverse grote en kleine projecten, met een constante stroom aan nieuwe games als gevolg.

Voor Red Dead Redemption 2 gooide het bedrijf de strategie om. Die game was te complex om door één studio uitgevoerd te worden, en dus voegde Rockstar alle losse studio’s samen tot één team van zo’n tweeduizend werknemers: Rockstar Studios. Zelfs met zoveel handen kostte de ontwikkeling jaren en was er naar verluidt een behoorlijke crunch, iets dat gelukkig steeds minder getolereerd wordt in de game-industrie en ook bij Rockstar verleden tijd zou zijn. 

©GMRimport

Moderne uitdagingen

Red Dead Redemption 2 was echter zowel kritisch als commercieel een daverend succes, net als GTA 5. De ‘kleinere’ games die Rockstar vroeger maakte, zoals Max Payne 3, wilden commercieel nog weleens tegenvallen. Gigantische spelwerelden maken, bevolkt door steeds complexere personages, loont dus voor Rockstar. Maar door Red Dead Redemption 2 ligt de lat voor openwereldgames in algemene zin en de verwachtingen voor alles wat Rockstar aanraakt specifiek, torenhoog. GTA 5 en Red Dead Redemption 2 overtreffen of zelfs maar evenaren zal dus tijd kosten, zeker als Rockstar heftige crunchtime wil voorkomen.

Daarnaast is het ongetwijfeld een uitdaging om iets te maken dat bespottelijker is dan de hedendaagse realiteit. GTA is altijd een parodie geweest op de realiteit, als een soort lachspiegel die ons werd voorgehouden. GTA 5 kwam echter uit in een simpelere tijd, toen we ons nog vooral druk maakten over onze privacy op social media. In de game speelt bijvoorbeeld het Facebook-achtige sociale netwerk Lifeinvader een grote rol. Sinds 2013 is Trump president geworden, werd de wereld getroffen door een pandemie en besloot Rusland dat het weer eens tijd was voor een krankzinnige oorlog. Zie dat maar eens te overtreffen. 

Op Grand Theft Auto 6 zullen we dus nog wel even moeten wachten, maar tot die tijd kunnen we in ieder geval – opnieuw – aan de gang met Grand Theft Auto 5. De game is op de PlayStation 5 en Xbox Series X en S voorzien van onder meer verbeterde graphics, HDR, 4k resolutie, 60 fps en raytracing en is vanaf 15 maart verkrijgbaar.

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA ziet potentie in EA Sports FC en Madden op Switch 2
Nieuws

EA ziet potentie in EA Sports FC en Madden op Switch 2

De nieuwe Nintendo-console komt ergens dit jaar uit

Electronic Arts heeft uitgesproken veel potentie te zien in het uitbrengen van sportfranchises als EA Sports FC en Madden op de Nintendo Switch 2.

Dat meldde CEO Andrew Wilson in gesprek met investeerders na het bekendmaken van kwartaalcijfers (via VGC). "Elke keer wanneer er een nieuwe console uitkomt, is dat in ons voordeel. Het geeft ons de mogelijkheid om nieuwe spelers te vinden. We hebben in het verleden franchises gehad die erg goed presteerden op Nintendo-consoles. Onze verwachting is dat games als EA Sports FC, Madden en andere series 'veel energie' gaan vinden op het platform, net als in het verleden."

Wilson noemde ook een andere franchise als een potentiële topper voor de Switch 2. "Als je kijkt naar De Sims en My Sims Cozy Bundle - waarbij die laatste game met vijftig procent aan nieuwe spelers boven onze verwachtingen heeft gepresteerd - biedt dit een geweldige kans voor ons."

De Nintendo Switch 2 werd begin dit jaar onthuld. Veel details zijn er echter nog niet - op 2 april volgt een Direct-uitzending waarin waarschijnlijk meer duidelijkheid gegeven wordt over de releasedatum, prijs en eerste games. Duidelijk is in ieder geval dat de console weer hybride is en dit jaar uitkomt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox Game Pass-toevoegingen van komende weken bekend
Nieuws

Xbox Game Pass-toevoegingen van komende weken bekend

Avowed komt er aan

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen de komende weken aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Dat deed het bedrijf via Xbox Wire. Zo is gisteren Far Cry New Dawn voor Game Pass Ultimate, Game Pass voor pc en Game Pass Standard (voor console, pc en cloud) verschenen. Ubisoft gaf onlangs al aan dat het bedrijf ook een patch voor de Xbox Series-en PS5-versies heeft uitgebracht waardoor de game in 60 fps draait.

Vandaag worden daarnaast drie games die eerst al op Xbox Game Pass Ultimate voor console en pc stonden, ook aan Game Pass Standard toegevoegd. Mensen met deze lagere 'tier' kunnen vanaf vandaag genieten van Starfield, Another Crab's Treasure en Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes.

Morgen verschijnt Madden NFL 25 via EA Play op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud), gevolgd door Kingdom Two Crowns op 13 februari voor Ultimate en Standard (voor console en cloud). Op 18 februari tot slot komt Obsidians langverwachte rpg Avowed uit op Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series, pc en cloud).

De volgende games verdwijnen op 15 februari van Game Pass:
A Little to the Left (console, pc en cloud)
Bloodstained Ritual of the Night (console, pc en cloud)
EA Sports UFC 3 (console via EA Play)
Indivisible (console, pc en cloud)
Merge and Blade (console, pc en cloud)
Return to Grace (console, pc en cloud)
Tales of Arise (console, pc en cloud)

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!