Vlieg op met je seizoensfestivals in singleplayergames
Nieuws

Vlieg op met je seizoensfestivals in singleplayergames

Stel je voor: je leest een vuistdikke fantasyroman, bijvoorbeeld In de Ban van de Ring, en halverwege sla je de bladzijde om en zie je in grote letters staan: “Het is kerst in de Gouw! Ga snel terug naar hoofdstuk drie, waar je tijdelijk een aantal extra bladzijden kunt lezen!” Gelukkig gebeurt dit niet, want dat zou vreselijk irritant zijn. Waarom valt Assassin’s Creed: Valhalla me dan wel op deze manier lastig

Ik heb een zwak voor Assassins Creed-games. Vooral hun nieuwe incarnaties sinds Origins zijn fantastische werelden om doorheen te dwalen. Ik heb ook mateloos veel respect voor het team dat zulke enorme gedetailleerde werelden tot in de kleinste details inricht, puur voor mijn persoonlijke vermaak. Ze geven me wat ik het liefste wil in games: een eigen universum waar ik op mijn eigen tempo mijn eigen verhaal kan beleven.

Het was ook de reden dat ik verliefd werd op Morrowind, Oblivion en Skyrim. En The Witcher 3. En Zelda: Breath of the Wild. Het spelen van zo’n grote openwereld-rpg voelt voor mij alsof ik een nieuwe werkelijkheid in stap, net zoals de bemanning van de Enterprise avonturen beleeft in het Holodeck. Maar dan met werkende veiligheidsmaatregelen en zonder het risico dat een van de personages opeens echt bewustzijn gaat ontwikkelen en de dokter gijzelt. Ik dwaal af, sorry.

Een eigen universum dus, en vooral een universum zonder deadline. Deadlines heb ik al genoeg in mijn leven. Dat artikel moet ingeleverd worden, die reportage moet voor half vijf gemonteerd, dat mailtje moet echt vandaag en die melk moet op voor het over de datum is. In het echte leven moet van alles en ook nog eens op tijd. En je krijgt er geen eens achievements voor!

©GMRimport

Vakantie

Daarom is een openwereld-rpg voor mij een soort ultieme vakantie. Recentelijk heb ik Breath of the Wild weer eens opgepakt. Ik had alle vier de titanen al verslagen, bezit het Meesterzwaard en zou in principe kunnen beginnen aan de eindstrijd tegen Ganon. Maar dat hoeft niet. Ik doe dat ook niet. Ik trek de bergen in, ik zoek ingrediënten voor drankjes, ik kijk of ik nog ergens een tempel heb gemist. Het spel laat me lekker mijn gang gaan en niemand jaagt me op, zelfs al staat het lot van Hyrule op het spel.

De reden dat ik weer BotW (en een aantal andere oudere games) oppak, is omdat ik vorige maand in Assassin’s Creed Valhalla opnieuw werd geconfronteerd met een van mijn grootste irritaties: een ‘actueel festival’. De makers van Valhalla, dat zich zoals je ongetwijfeld weet afspeelt in het jaar 873 en waar jij als stoere Viking Engeland binnenvalt, vonden het noodzakelijk om een kerstfeest te organiseren. En dan niet als logisch onderdeel van het verhaal - dat zou nog prima zijn. Het Yule-festival stamt uit de oudheid, werd gevierd door de Germanen en is later door het Christendom gekaapt en omgebouwd tot het kerstfeest dat we nu kennen. Genoeg materiaal om een historisch interessant plot omheen te bouwen.

Maar nee, de reden dat plotseling Yule werd gevierd in Valhalla, was omdat ‘in het echt’ ook de kersttijd was aangebroken. Het spel hield er totaal geen rekening mee dat ik even naar mijn nederzetting reisde om wat nieuwe gebouwen neer te zetten met de buit van mijn raid. Mijn terugkeer triggerde ongevraagd ‘nieuwe content’. Opeens moest ik naar een tussenfilmpje kijken, was mijn nederzetting zonder mijn wensen versierd, waren er minigames en bleken er wapens en cosmetische spullen te winnen die alleen tijdens het festival verkrijgbaar waren.

Net zoals de steden in World of Warcraft in december volhangen met versiering, ging Valhalla zonder mijn toestemming opeens mmo’tje spelen.

-

Spuug

Hier zijn heel veel dingen mis mee. Om te beginnen voelde Valhalla opeens niet meer als mijn universum. Het was (spuug, kots) een live service game geworden. Want net zoals de steden in World of Warcraft in december volhangen met versiering, ging Valhalla zonder mijn toestemming opeens mmo’tje spelen. De echte wereld drong door in mijn persoonlijke universum. En niet alleen dat: het spel wilde me blijkbaar ook nog eens aan het werk zetten. Want ik wilde toch wel die tijdelijke spullen verdienen met een handvol irritante minigames? Leuk toch? Die extra service die alleen mogelijk is dankzij de live verbinding en de servers?

Dit alles gaf me het gevoel dat mijn fantasie werd afgenomen. Tot het festival was ik een Viking op avontuur. Door het festival was ik een bezoeker geworden van een pretpark. Een klant van Ubisoft, in plaats van een avonturier in een andere wereld.

©GMRimport

Bovendien - en dit vind ik onvergeeflijk in een singleplayer-rpg - geeft zo’n festival je een keiharde deadline op de echte kalender. Daardoor denk ik meteen: laat maar. Ik speelde dit spel juist om deadlines even te vergeten. Ik wil niet ook nog in mijn agenda zetten dat ik nog even als Viking een paardenrace moet winnen voor het niet meer kan.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb niets tegen seizoensgebonden inhoud voor online games. Games waarin ik een ervaring deel met andere spelers hebben immers al een directe link met de werkelijkheid. Kerstversiering in Fortnite of een Halloweenskin in Rocket League is prima, daar maak ik me niet druk om. Hetzelfde geldt voor unieke games zoals Animal Crossing. De charme van dat spel is juist de verbinding met de echte tijd, waardoor je alternatieve leven op het eilandje echter aanvoelt.

Maar mijn singleplayeruniversums? Daar moeten de live server-monsters vanaf blijven! Dit is mijn wereld. Mijn tijd. En mijn verhaal. Dus probeer je ook niet in mijn echte agenda te wurmen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!