Uitstel van Starfield was 'rampsituatie' volgens Phil Spencer
Nieuws

Uitstel van Starfield was 'rampsituatie' volgens Phil Spencer

Xbox-topman geeft intern toe dat Microsoft beter moet worden in plannen van gamereleases

Xbox-hoofd Phil Spencer noemde het eerdere uitstel van Starfield in interne communicatie een "rampsituatie".

Dat blijkt uit een e-mail die Spencer naar Matt Booty, Sarah Bond en andere Microsoft-topmensen stuurde in mei 2022 (via Euroagamer) Starfield zou pas in 2023 uitkomen - wat toen nog niet publiekelijk bekend was gemaakt - en er was een tekort aan grote first party-releases op Xbox en Game Pass. Ook de release van Stalker 2 liet op zich wachten in verband met de situatie in Oekraïne, het thuisland van de ontwikkelaar van de game.

"We blijven praten over een grote AAA-release elk kwartaal (op Game Pass) en het voelt alsof we mogelijk een gat van bijna zestien maanden zonder grote exclusieve release hebben. Dit is een rampsituatie voor ons, gezien de investeringen die we hebben gemaakt in verschillende studio's en ons contentfonds voor Game Pass."

Spencer meldde daarnaast: "Ik denk dat we veel beter moeten worden in het plannen van onze games en eerlijker moeten zijn over (release)data. We hebben in 2021 de lat hoog gelegd op het gebied van kwaliteit en verspreiden van content, en dat was geweldig om te zien. Maar dat wordt gevolgd door 2022, een jaar zonder grote exclusieve games. Deze fout in onze planning kunnen we ons niet veroorloven." 2022 staat dan ook bekend als een relatief rustig jaar qua exclusieve Xbox-releases.

Starfield is inmiddels overig wel uitgekomen voor Xbox Series X en S en pc. Lars Cornelis gaf een 9 aan de game: "'Skyrim in space' doet Starfield tekort, maar is tegelijkertijd de perfecte omschrijving van dit totaalpakket. Starfield is zo groot, divers en gedetailleerd dat het moeilijk is jezelf niet in deze wereld te verliezen. Niet alles is perfect, maar de minpunten worden volledig overvleugeld door de pluspunten. Kortom, een typische Bethesda-game. Maar dan in de ruimte."

De uitgelekte e-mail die hierboven wordt behandeld maakt onderdeel uit van uitgelekte informatie van de eerder dit jaar gehouden rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission. Daaruit blijkt ook dat er volgend jaar nieuwe modellen van Xbox Series X en S verschijnen, dat Bethesda aan remasters van Fallout 3 en The Elder Scrolls 4: Oblivion werkt en dat Xbox-hoofd Phil Spencer in 2020 de wens uit om Nintendo over te nemen uitsprak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!