Team Ninja- en PlatinumGames-samenwerking voor Ninja Gaiden 4 was Phil Spencers idee
Nieuws

Team Ninja- en PlatinumGames-samenwerking voor Ninja Gaiden 4 was Phil Spencers idee

Team Ninja probeerde al geruime tijd een nieuw hoofddeel in de reeks te ontwikkelen

Xbox-baas Phil Spencer stelde aan Team Ninja voor om de samenwerking met PlatinumGames aan te gaan voor de ontwikkeling van het pas onthulde Ninja Gaiden 4.

Dat liet Team Ninja-producent Fumihiko Yasuda weten in een interview met Game Watch (via VGC). Hij legt daarbij uit dat Team Ninja al geruime tijd van plan was om een nieuwe deel in de Ninja Gaiden-reeks te maken, maar dat het maar moeilijk van de grond kwam.

"Toen hadden Koei Tecmo-directeur Hisashi Koinuma (het moederbedrijf van Team Ninja) en PlatinumGames-baas Atsushi Inaba de kans om er over te praten. Ze zijn goede vrienden en komen uit dezelfde generatie. Daarna suggereerde Phil Spencer van Microsoft dat de drie bedrijven - PlatinumGames, Koei Tecmo en Microsoft - samen konden werken aan een nieuw hoofddeel in de Ninja Gaiden-reeks. Zo kwam het project tot stand."

Yasuda legt daarbij uit dat het geen moeilijke keuze was om te bepalen of PlatinumGames mee kon helpen aan de ontwikkeling van de game. "Ze hebben al meerdere geweldige actiespellen gemaakt, zoals Bayonetta en Nier: Automata, dus we wilden graag met ze samenwerken."

Ninja Gaiden 4 werd eerder deze maand tijdens de Xbox Developer Direct aangekondigd. Het gaat om het eerste nieuwe hoofddeel in de reeks sinds 2012, toen Ninja Gaiden 3 uitkwam. De game draait om een nieuw hoofdpersonage, Yakumo, al zal ook Ryu Hayabusa terugkeren en een belangrijke rol spelen. Het spel verschijnt aankomend najaar op Xbox Series-consoles, pc, PlayStation 5 en Xbox Game Pass.

Als verrassing werd trouwens ook Ninja Gaiden 2 Black aangekondigd en meteen uitgebracht. Ron Vorstermans beloonde dat spel met een 8 in zijn review: "De subtitel ‘Black’ heeft in de wereld van Ninja Gaiden veel lading. Black zou de ultieme, meest complete versie van een game moeten zijn, maar dat is Ninja Gaiden 2 Black allerminst. Daarvoor ontbreekt er te veel content uit eerdere versies en is de pc-versie te ruw. Toch is 2 Black makkelijk aan te raden: een toegankelijkere en mooiere versie van deze fenomenale actiegame is er niet."

Overigens werd eind vorig jaar al Ninja Gaiden Ragebound aangekondigd, een sidescroller die door Blasphemous-studio The Game Kitchen in samenwerking met Koei Tecmo en Team Ninja wordt gemaakt. Die game verschijnt in de loop van deze zomer voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc (Steam).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij PlayStation: The Concert
Nieuws

Achter de schermen bij PlayStation: The Concert

Op 29 april doet het concert Ziggo Dome te Amsterdam aan

Een nieuwe video gepubliceerd door Sony geeft fans een kijkje achter de schermen bij het aankomende PlayStation: The Concert.

In de video praten diverse componisten van gamemuziek over de aankomende wereldwijde tournee. PlayStation: The Concert werd afgelopen oktober al aangekondigd. Hier kunnen fans muziek uit verschillende PlayStation-franchises live horen. Het concert komt onder andere naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren.

Tickets zijn al sinds 18 oktober aan te schaffen via de website van PlayStation. Voor het concert in Ziggo Dome moeten geïnteresseerden minstens 77 euro betalen. Het concert komt overigens ook naar zo’n tweehonderd andere steden in Europa en de Verenigde Staten. Een compleet overzicht van tourdata is op bovengenoemde website te vinden.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio
Nieuws

Visions of Mana-regisseur richt nieuwe studio op na sluiten van NetEase-studio

Studio Sasanqua moet de verantwoordelijkheid van gameprestaties bij het management leggen

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft een nieuwe ontwikkelstudio opgericht nadat NetEase vorig jaar zijn vorige studio sloot.

Hoewel de Mana-serie eigendom is van Square Enix, werd het meest recente deel, Visions of Mana, ontwikkeld door de NetEase-studio Ouka Studios. Afgelopen augustus - kort na de release van laatstgenoemde game - kwam echter naar buiten dat er plannen waren om de studio te sluiten en dat de meeste werknemers waren ontslagen.

Kenji Ozawa, een van de regisseurs van Visions of Mana, heeft nu dus de opening van zijn nieuwe studio aangekondigd. De ontwikkelaar heet Studio Sasanqua. In een interview laat Ozawa weten dat een van de redenen dat hij deze studio heeft geopend is dat hij een werkomgeving wilde creëren waarin het management verantwoordelijk wordt gehouden voor slechte resultaten en waar de ontwikkelaars zelf buiten schot blijven. Daarmee lijkt hij te refereren naar de situatie bij NetEase.

Ozawa legt uit dat de studio aan een eerste game gaat werken, en dat hij de verantwoordelijkheid op zich zal nemen als de game niet naar verwachting presteert. Het doel is om eerst kleinere games in Unreal Engine te ontwikkelen en uiteindelijk ook grotere games voor pc en console te ontwikkelen.

Overigens bleek afgelopen december al dat Ryosuke Yoshida - de andere regisseur van Visions of Mana - na het sluiten van Ouka Studios werd aangenomen door Square Enix.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!