Studiohoofd Arkane: 'We staan in de schaduw van Bethesda'
Nieuws

Studiohoofd Arkane: 'We staan in de schaduw van Bethesda'

Harvey Smith, het studiohoofd van ontwikkelaar Arkane Studios, voelt soms dat hij in de schaduw staat van andere Bethesda-studio's.

Smith doet zijn onthullingen in een nieuw interview met PCGamesN. Hij vertelt daarin over zijn 15-jarige carrière bij Arkane, waarin hij meerdere games uitbracht. Volgens hem botste de timing van die releases soms met andere grote games van Bethesda.

"Ik werk er al vijftien jaar, en je kunt zeggen dat ik al die tijd in de schaduw van Bethesda Games Studios heb gestaan", zegt Smith. "Wij brengen een geweldige game als Dishonored uit, zij brengen f*cking Skyrim uit, en dat is het grootste ding ooit. Wij brachten Dishonored 2 uit - de beste game die ik ooit heb gemaakt - en zij doen een of ander groot Fallout-ding."

Toch noemt hij het juist ook een voordeel om een kleinere studio te zijn binnen een uitgever met meerdere grotere ontwikkelaars. "Het neemt druk bij ons weg, eerlijk gezegd. Arkane is vaak de underdog, we zijn kleiner dan de meeste teams. Het zou verschrikkelijk zijn om ons daar slecht over te voelen, zo van: 'oh, ik zit in een bedrijf met een boel andere goede teams die andere games maken'. Voor ons is dat juist een kracht."

Ook dit jaar brengt de studio een nieuwe game uit rond dezelfde tijd als een andere grote Bethesda-game. Redfall verschijnt op 2 mei, terwijl het langverwacht Starfield op 6 september uitkomt.

Smith is niet bang dat Redfall zal worden overschaduwd door die game. "Starfield wordt een groot iets en het zal heel veel mensen nog jaren verblijden, maar het is heel anders dan Redfall. Er is wat overlap in het publiek, maar niet helemaal, en wij hebben echt een andere toon. Maar ik ben blij dat zij bestaan en ik ga een heleboel Starfield spelen."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!