Bethesda heeft Starfield zo ontwikkeld dat het een lange tijd gespeeld kan worden.
Dat meldde Todd Howard in een gesprek met Insomniac Games' Ted Price in The Game Maker's Notebook-podcast. In het gesprek gaat Howard dieper in op zijn visie voor de toekomst van het pas uitgekomen spel.
"Deze game hebben we expres zo gemaakt dat het een erg lange tijd gespeeld kan worden. We hebben van onze eerdere games, zoals Skyrim en Fallout, geleerd dat mensen ze voor een lange tijd willen blijven spelen."
Hij vervolgt: "Hoe bouwen we een game waarin dat natuurlijk aanvoelt? Als mensen de game hebben gespeeld en het hoofdverhaal hebben uitgespeeld, weten ze het antwoord daarop." Howard refereert hierbij naar de New Game Plus-optie van de game.
Volgens Howard kunnen alle spellen tegenwoordig min of meer als 'live games' gezien worden: "Dat komt door de mogelijkheid om games na verloop van tijd te updaten. Het creëert ook verwachtingen bij spelers dat games die al geruime tijd uitzien, jarenlang updates blijven ontvangen."
Starfield verscheen op 6 september op Xbox Series, pc en Game Pass. Lars Cornelis gaf een 9 aan de game: "'Skyrim in space' doet Starfield tekort, maar is tegelijkertijd de perfecte omschrijving van dit totaalpakket. Starfield is zo groot, divers en gedetailleerd dat het moeilijk is jezelf niet in deze wereld te verliezen. Niet alles is perfect, maar de minpunten worden volledig overvleugeld door de pluspunten. Kortom, een typische Bethesda-game. Maar dan in de ruimte."